Dit voorjaar komen de eerste DAF XD en XF Electric trucks van de band. Het bedrijf gaat ervan uit dat de productie de komende jaren zal stijgen naar enkele duizenden voertuigen per jaar. Dit ligt in lijn met een toenemende marktvraag naar volledig elektrische trucks.
De basis voor elke elektrische DAF truck van de nieuwe generatie is een zogeheten glider. Dit is een chassis zónder aandrijflijn maar mét cabine. De productie van zo’n glider vindt plaats in de reguliere truckfabriek van DAF. Op de productielijn van de Electric Truck Assembly worden de 4×2 en 6×2 bakwagens en 4×2 trekkers vervolgens in acht stappen afgebouwd tot XD en XF Electric trucks.
De nieuwe fabriek telt feitelijk twee assemblagelijnen. Op de sub-assemblagelijn worden de batterij-pakketten samengesteld. De montage van alle hoogspanningscomponenten aan het chassis inclusief batterijen en aandrijflijn vindt plaats op de hoofdlijn. Op de laatste stations zijn er uitgebreide controles om zeker te zijn dat de truck perfect functioneert.
De XD en XF Electric worden volledig op maat samengesteld. Op die manier kunnen ze optimaal aansluiten op de wensen van de klant. De elektrische PACCAR-aandrijflijnen zijn daarom modulair. Niet alleen zijn twee PACCAR EX-motoren (met zes verschillende vermogens) beschikbaar. Ook kunnen de batterijpakketten naar klantwens op verschillende plaatsen aan het chassis worden gemonteerd.
DAF presenteerde de eerste volledig elektrische voertuigen in september 2022 op de IAA-beurs in Hannover. De volledig elektrische PACCAR-aandrijflijnen leveren vermogens van 170 tot 350 kW (210 tot 480 pk). Ook biedt DAF een ruime keuze aan batterijpakketten. De kleinste (210 kWh) telt twee ‘strings’. Deze geeft een rijbereik van tot zo’n 200 kilometer. Het grootste pakket heeft 5 ‘strings’ (525 kWh) en is goed voor een actieradius van meer dan 500 kilometer. De elektrische trucks zijn vanzelfsprekend geschikt voor snelladen. De laadtijd van het grootste batterijpakket bedraagt iets meer dan drie kwartier om deze van 0% tot 80% op te laden.
De volledig nieuwe DAF XD vormt de benchmark in het distributiesegment door de veiligheid en efficiëntie en het chauffeurscomfort. De DAF XD serie sleepte daarom de titel ‘International Truck of the Year 2023’ in de wacht. Deze serie treedt daarbij in de voetsporen van de DAF XF, XG en XG+, die eerder de titel ‘International Truck of the Year 2022’ mochten dragen. Het unieke DNA van de XD, XF, XG en XG⁺ is 1-op-1 terug te vinden in de XD Electric en XF Electric.
Bron en foto: Daf Trucks
Foto: De gloednieuwe Electric Truck Assembly staat op het terrein van DAF Trucks in Eindhoven. De realisatie van deze fabriek voor elektrische trucks werd in anderhalf jaar voltooid (foto: Daf Trucks)