maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 09 augustus 2017

Daimler en Bosch werken aan bestuurderloos parkeren

Het klinkt nog steeds als iets dat onmogelijk is: een auto die zichzelf parkeert. Maar in de parkeergarage van het Mercedes-Benz Museum in Stuttgart gaat dit binnenkort echt gebeuren. Daimler en Bosch werken er aan een pilot voor bestuurderloos parkeren, oftewel Automated Valet Parking.

In de parkeergarage in Stuttgart zullen auto’s binnenkort automatisch naar een toegewezen parkeervak rijden, aangegeven via een smartphone. De bestuurder hoeft niet te wachten op het parkeren, alles gebeurt automatisch.

De pilot in de parkeergarage van het Mercedes-Benz Museum is de eerste autonome haal- en parkeerservice ter wereld met infrastructuur-ondersteuning die in de praktijk van alledag wordt getest. Vanaf begin 2018 is het voor bezoekers mogelijk om gebruik te maken van de service die hen toch weer wat parkeertijd scheelt. Volgens de ontwikkelaars sluit autonoom parkeren haarfijn aan bij het autonoom autorijden, waarin ook veel ontwikkelingen gaande zijn.

“We zetten grotere stappen richting autonoom rijden dan veel mensen denken. De bestuurderloze parkeeroplossing in het Mercedes-Benz Museum laat op indrukwekkende wijze zien hoe ver de technologie al is doorontwikkeld”, aldus dr. Michael Hafner, hoofd Automated Driving and Active Safety bij Mercedes-Benz Cars Development. Gerhard Steiger, hoofd van de afdeling Chassis Systems Control bij Bosch, zegt: “Parkeren zal in de toekomst een geautomatiseerd proces zijn. Door de toepassing van een slimme parkeergarage-infrastructuur en de koppeling hiervan aan voertuigsystemen zijn we erin geslaagd om bestuurderloos parkeren eerder dan verwacht te realiseren.”

Volledig automatisch

De autonome parkeergarage werkt als volgt: auto’s kunnen worden gereserveerd met behulp van een smartphone-app. De auto rijdt zelf naar het ophaalgedeelte waar de rit gestart wordt. Het inleveren van de auto gaat al net zo snel. De klant haalt de auto op in het inlevergedeelte van de parkeergarage en levert hem weer in met behulp van de smartphone-app. Na registratie door het intelligente systeem dat in de parkeergarage is geïnstalleerd, wordt de auto gestart en naar de toegewezen parkeerplaats gereden.

De combinatie van een slimme parkeergarage-infrastructuur van Bosch in combinatie met de voertuigtechnologie van Mercedes-Benz maken het autonoom parkeren mogelijk. Sensoren die in de parkeergarage zijn geïnstalleerd, monitoren de rijweg en de omgeving van de auto en besturen op basis daarvan de auto. De technologie aan boord van de auto voert veilige rijmanoeuvres uit die zijn afgestemd op de input van de parkeergarage-infrastructuur en stopt de auto tijdig indien dit nodig is. De sensoren voor de parkeergarage en de communicatietechnologie zijn van Bosch. Daimler stelt de parkeergarage van het museum en de pilotauto’s ter beschikking, definieert samen met Bosch de interface tussen de infrastructuur en de auto en zorgt voor de installatie van de sensortechnologie en de software in de auto’s.

Eerste gebruiksautorisatie

Het nieuwe parkeren beleefte op 24 juli jl. de première van het nieuwe parkeren. Hierna volgt een uitgebreide test- en ingebruiknamefase. Het project wordt uitgevoerd onder toezicht van de plaatselijke autoriteiten – de regioraad van Stuttgart en het verkeersministerie van de deelstaat – alsmede inspecteurs van TÜV Rheinland, die de veiligheid van de auto- en parkeergarage-technologie willen waarborgen. De vergunningverlenende autoriteit zal eerst definitief goedkeuring moeten geven voordat de autonome parkeerservice – die uniek is in de wereld – vanaf begin 2018 wordt aangeboden.

Vervolgens kan iedereen in de parkeergarage van het Mercedes-Benz Museum vanaf begin 2018 gebruikmaken van de geautomatiseerde valet parking. Bosch en Mercedes-Benz willen met dit project gebruikservaringen verzamelen met betrekking tot geautomatiseerde valet parking. De infrastructuur-technologie van Bosch kan ook in andere bestaande parkeergarages worden toegepast. Het bestuurderloos parkeren heeft een belangrijk voordeel voor de exploitanten van parkeergarages. Zo wordt de beschikbare parkeerruimte op de meest efficiënte manier gebruikt; er kunnen door deze technologie maximaal 20 procent meer auto’s worden ondergebracht in een parkeergarage.

 

Door: Kelly Bakker

Bron: Mercedes-Benz

Deel dit artikel

Meer nieuws

Europees onderzoeksproject moet aantonen dat opslag waterstof in gasvelden veilig is

(productnews)
Ondergrondse waterstofopslag kan een essentiële rol gaan spelen in het waarborgen van de stabiliteit van het toekomstige...
Ondergrondse waterstofopslag kan een essentiële rol gaan spelen in het waarborgen van de stabiliteit van het toekomstige energiesysteem, dat voornamelijk zal steunen op wind- en zonne-energie. Een Europees onderzoeksproject wil...
Energie / 25-11-2024
Lees meer

Slimme sportkledij voor datagedreven training en revalidatie bij topsporters

(productnews)
Imec en VUB hebben Skinetix opgericht. De start-up ontwikkelt een platform dat topsporters ondersteunt om beter te trainen...
Imec en VUB hebben Skinetix opgericht. De start-up ontwikkelt een platform dat topsporters ondersteunt om beter te trainen en sneller te revalideren. Een sportbroek met geïntegreerde sensoren registreert gedetailleerd de...
High tech / 25-11-2024
Lees meer

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven