Sinds de komst van de eerste auto’s op de Nederlandse wegen is er bijzonder veel veranderd. Er zijn strengere eisen, de infrastructuur wordt veel zwaarder belast en de mogelijkheden rond het kiezen van vervoersmiddelen zijn bijzonder uiteenlopend. Toch is dit hét moment waarop het meest gebeurt in de autobranche. Er wordt hard gewerkt aan verschillende ontwikkelingen die elkaar in hoog tempo opvolgen. De kans is bijzonder groot dat het autorijden over tien jaar in geen enkel opzicht meer lijkt op het autorijden van nu. De auto-industrie blijft in kwaliteit verbeteren en maakt steeds meer gebruik van de technologische hoogstandjes die nu beschikbaar zijn. En dat werd hoog tijd ook.
Voordat er een lijst gemaakt kan worden met de verschillende hoogstandjes en innovaties is het goed om te benadrukken dat veel ontwikkelingen met elkaar te maken hebben. Door meer data te gebruiken, zijn er nieuwe innovaties mogelijk die op hun beurt weer de fundering leggen voor andere ontwikkelingen. Bij het opzetten van nieuwe ontwikkelingen wordt er altijd geredeneerd vanuit de volgende voordelen:
De beste innovaties zetten uiteraard in op meerdere factoren. Deze krijgen ook vaak de meeste aandacht omdat er meer lobbyisten en voorstanders zijn van de ontwikkelingen.
De eerste innovatie die we hier willen noemen, is een duidelijk voorbeeld van een innovatie die meerdere voordelen aantikt. Distronic Plus is optioneel op de Mercedes-Benz S-klasse en neemt tijdens het rijden in een file het gas- en rempedaal over van de bestuurder. Op die manier wordt er minder brandstof gebruikt (milieubewust), ontstaan er minder ongelukken (veiliger en optimaler gebruik van de infrastructuur) en is het voor de bestuurder makkelijker om in de file te rijden, iets waar veel mensen een hekel aan hebben.
Het succesvol uitrollen van de Distronic Plus-optie is niet alleen een reden voor Mercedes-Benz om hier vaker gebruik van te maken, het is ook een sterke toevoeging aan de mogelijkheden die er zijn rond de zelfrijdende auto.
Toyota Mirai – een auto op waterstof
Toyota heeft de autowereld verbluft met de Mirai. Niet alleen omdat het een auto is die aangedreven wordt door waterstof en daarmee volledig elektrisch rijdt zonder laden. Het is vooral een bijzonder aantrekkelijk model geworden, waardoor het duurzame karakter van de auto niet aan het uiterlijk af te zien is (zoals bij de Prius). De Mirai heeft de uitstraling van een sportieve auto, maar is een model dat gebruikmaakt van de technologische knowhow van dit moment. Hiermee bewijst Toyota eens te meer dat het werkt aan de toekomst van het elektrisch rijden: tijdens het optrekken en afremmen wordt er energie opgevangen door de aandrijflijn die opgeslagen wordt in de accu.
De auto is niet alleen duurzaam en beter voor het milieu; het comfort voor de bestuurder ligt vele malen hoger door de geruisloze motor in de auto en het feit dat de auto bijzonder goedkoop te gebruiken is, is ook een groot voordeel. De hogere aanschafwaarde is daarmee een tijdelijk en goed te overzien nadeel.
Of Toyota op korte termijn verder gaat met het ontwikkelen van motoren op waterstofbasis is niet bekend, maar dit is zeker een merk om samen met Tesla in de gaten te houden – want ook daar worden grote vorderingen gemaakt op het gebied van elektrisch rijden.
Op 2 mei 2018 werd MOBI opgericht (Mobility Open Blockchain Initiative). Een consortium dat de toekomst van het autorijden grondig wil revolutioneren. Al bij de oprichting waren er meer dan 36 partners betrokken bij het project, waaronder Ford, Bosch, BMW en de complete Renault-groep. MOBI richt zich op het implementeren van de blockchaintechnologie in de autobranche.
Nu klinkt dit allemaal bijzonder abstract, vooral omdat er te weinig aandacht aan besteed wordt vanuit de Nederlandse berichtgeving. Concrete voorbeelden die mogelijk worden door blockchain te gebruiken in de toekomst van de autobranche:
De grote voordelen liggen in het onveranderlijke karakter van de blockchain. Gegevens kunnen niet vervalst worden, tegelijkertijd zijn er veel minder handelingen vereist voor administratie. Een ander voordeel is het transversale karakter waardoor mogelijkheden toenemen en de kosten lager uitvallen voor de gemiddelde bestuurder.
Wordt de blockchain al gebruikt?
MOBI heeft een flink aantal testen lopen en verzamelt op het moment veel gegevens over onder andere onderhoudsboekjes op de blockchain. Ook wordt er gewerkt aan een blockchaintoepassing door IOTA met CarVertical, ook een project dat volledig leunt op de blockchaintechnologie. Zeker iets om in de gaten te houden dus met het oog op de toekomst. De grote doorbraak van de blockchain binnen de autobranche wordt echter verwacht wanneer de zelfrijdende auto’s op grote schaal in het verkeer gebruikt zullen worden.
Alle innovaties leiden bijna onherroepelijk naar de zelfrijdende auto. Een auto die niet hoeft te tanken, die data verzamelt via de blockchain en die zelf kan rijden tijdens de files – dat is al meer dan de basis. De testen die op dit moment wereldwijd gehouden worden, hebben wisselende resultaten laten zien. Op dit moment wordt er hard gewerkt aan het perfectioneren van het systeem; de verwachting is dat de eerste zelfrijdende auto’s in 2020 op de Nederlandse wegen te vinden zijn.
De overkoepelende noemer lijkt duurzame en smart mobility te zijn: optimaal gebruikmaken van datastromen om zo optimaler gebruik te kunnen maken van de infrastructuur waarbij het milieu tegelijkertijd zo min mogelijk belast mag worden. Door de verschillende innovaties op rij te zetten en eventueel aan te vullen met andere doorbraken binnen de autobranche (schokdempers die energie opwekken, ademende banden, zonnepalen) is duidelijk dat de auto-industrie sterk in kwaliteit verbetert en gericht is op de mogelijkheden voor de toekomst.