De auto industrie is een industrie die altijd in beweging is geweest. Vanaf de bouw van de eerste auto in 1885 door Carl Benz tot de lancering van de eerste plug-in hybride auto heeft de ontwikkeling van de autotechniek steeds een belangrijke rol gespeeld in de ontwikkeling van de auto industrie. Keer op keer werden innovaties toegepast in zowel het design als de techniek van auto’s. Mooie voorbeelden hiervan zijn de ontwikkeling van ESP door Mercedes, BMW en Toyota en, wat meer recent, de ontwikkeling van Goodyear Oxygene autobanden speciaal geschikt voor zelfrijdende auto’s.
De toekomst van de auto industrie staat ook weer bol van de ontwikkelingen die nu al in gang zijn gezet door autofabrikanten en toeleveranciers. Op dit moment zien we dat autofabrikanten veel geld steken in de ontwikkeling van 100% elektrisch rijdende auto’s (EV’s). Tesla heeft hierbij ongetwijfeld een voortrekkersrol vervuld. De ontwikkeling van de populaire Tesla Model S met een actieradius van meer dan 400 kilometer heeft de andere autofabrikanten goed wakker geschud. Tot voor kort waren auto’s met zo’n groot bereik op één acculading nog nauwelijks te koop, of onbetaalbaar. Inmiddels hebben o.a. Porsche, Audi, Hyundai en Volkswagen echter allemaal elektrische auto’s ontwikkeld (of in concept) met een bereik van rond de 400 km waarvan een aantal ook redelijk betaalbaar zijn voor de gemiddelde automobilist.
De accu’s van die elektrische auto’s moeten uiteindelijk allemaal een keer opgeladen worden. En wat is daarvoor beter geschikt dan zonnepanelen? Zo hoef je nooit meer gestresst op zoek naar het dichtstbijzijnde oplaadpunt en kun je ook gewoon rijden als je de avond ervoor vergeten bent om je auto aan te sluiten op de oplader. Vandaar dat autofabrikanten zoals het Duitse Sono Motors zich gestort hebben op de ontwikkeling van een elektrische auto met zonnepanelen die zorgen voor de benodigde energie. De Sion is volgens Sono Motors de eerste auto die zijn eigen accu’s kan opladen met zonne-energie. Dat gebeurt via de zonnepanelen die over de hele buitenkant van de auto zijn bevestigd, zodat de auto de hele dag door oplaadt. De prijs is met €16.000 verrassend laag, hoewel dit wel exclusief accu’s is. Die moet je er nog los bij kopen.
Wellicht kan deze auto er voor zorgen dat de populariteit van elektrische auto’s onder particuliere rijders gaat stijgen. Uit onderzoek wat het dagblad Trouw in 2017 liet uitvoeren blijkt dat tussen 2010 en nu er circa 2.000 particuliere autobezitters in Nederland een 100% elektrische auto hebben gekocht.
De hoge prijs en het lage bereik waren 2 belangrijke factoren die particuliere autobezitters er van weerhielden om een elektrische auto aan te schaffen. En dat terwijl er jaarlijks meer dan 150.000 nieuwe auto’s en 1,65 miljoen occasions op brandstof worden verkocht. Er is dus nog een lange weg te gaan voordat we overal om ons heen elektrische auto’s zullen zien rijden. Het aantal zal de komende jaren wel langzaam gaan toenemen omdat autofabrikanten zoals Tesla, Volkswagen, Lightyear en Sono Motors werken aan betaalbare auto’s met een grote actieradius.
Naast de ontwikkeling van volledig elektrische auto’s ontwikkelen autofabrikanten op dit moment ook zelfrijdende auto’s, bussen en vrachtwagens. De meest interessante toepassingen liggen hierbij op het vlak van verhoging van de efficiëntie in de transportsector. Zo voert transportbedrijf Schenker in Duitsland een pilot uit met “platooning”. Hierbij legt een konvooi met zelfrijdende vrachtwagens een afstand van 145 kilometer af waarbij de voorste vrachtwagen de snelheid aangeeft. De andere trucks staan in verbinding met de voorste vrachtwagen via GPS en Wifi en passen hun snelheid automatisch aan. In Nederland worden Amsterdamse Albert Heijn filialen al bevoorraad door e-trucks. Het is dus wachten op de volgende stap: het op grote schaal inzetten van e-trucks en autonoom rijden voor de bevoorrading van winkels.
Autonoom rijden voor particulieren ontwikkelt zich op een andere manier. Automobilisten in Nederland zijn bezorgd over de veiligheid van autonome auto’s waardoor er een gebrek aan vertrouwen is. Recent reed in Arizona een zelfrijdende Uber met daarin een testrijder een overstekende vrouw aan die kwam te overlijden als gevolg van het ongeval. Dit soort berichten bevestigt het vermoeden dat de technologie nog verre van perfect is.
De autonomie van auto’s kan onderverdeeld worden in verschillende niveaus, van niet zelfrijdend tot volledig zelfrijdend. De autopilot van Tesla bevindt zich op niveau 2 wat betekent dat de auto deels autonoom kan rijden en dat de bestuurder de rest doet. Er zijn op dit moment nog niet veel auto’s die meer autonomie hebben. De communicatie tussen autonome voertuigen onderling en tussen het voertuig en de infrastructuur is een van de belangrijkste randvoorwaarden om de grootschalige introductie van zelfrijdende auto’s te laten slagen. De Nederlandse overheid neemt op dit vlak allerlei initiatieven waardoor Nederland het best voorbereid is voor invoering van autonoom rijden. Daarnaast produceert een zelfrijdende auto enorme hoeveelheden (privacygevoelige) data waarvan het gebruik gereguleerd moet worden en is aansprakelijkheid ook nog best een heikel punt – want wie is er eigenlijk aansprakelijk?
Voordat de wegen volledig worden omgetoverd met communicatiepunten voor onze auto’s en er de juiste oplossingen komen voor de opslag/gebruik van deze data, is de tijd van de autonome auto’s nog niet hier.
Elektrische auto’s, al dan niet met zonnepanelen, lijken voor de particuliere automobilist het meest haalbaar in de nabije toekomst. En hoewel autofabrikanten ook volop bezig zijn met het uittesten van autonome auto’s, zullen we deze nog niet zo snel op de Nederlandse wegen zien verschijnen. Daarvoor is er nog onvoldoende vertrouwen bij automobilisten en bovendien ligt de focus op dit moment ook erg op het elektrisch rijden. Autonome konvooien met vrachtwagens lijken wat reëler als we kijken naar de testen die momenteel worden uitgevoerd op de Nederlandse wegen, evenals de inzet van autonome elektrische voertuigen in het stadsvervoer. Echter lijkt dit toch ook nog wel een aantal jaar te gaan duren.