maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 01 augustus 2017

Deutsche Post DHL Group gaat elektrische bestelbussen leveren aan derden

Deutsche Post DHL Group maakt bekend dit jaar 10.000 tot 20.000 van zijn in eigen beheer ontwikkelde StreetScooter elektrische bestelbussen te willen produceren. De voertuigen worden niet alleen ingezet voor eigen activiteiten van DHL Group, maar ook geleverd aan derde partijen. Om de productie van de StreetScooter te kunnen opvoeren opent Deutsche Post DHL Group een nieuwe productielocatie in het Duitse Noord Rijn-Westfalen.

De StreetScooter is een elektrische bestelbus die wordt ontwikkeld door het gelijknamige StreetScooter. Dit Duitse bedrijf is oorspronkelijk een spin-off van de RWTH Aachen en een consortium van ongeveer 80 industriële bedrijven die actief zijn in zowel de automotive industrie als gerelateerde sectoren. Het bedrijf is in 2010 opgericht en werd in 2014 overgenomen door Deutsche Post DHL. De eerste prototypes van de StreetScooter werden in 2012 gepresenteerd, waarna de eerste exemplaren van de elektrische bestelbus in 2013 in gebruik zijn genomen. 

Work en Work L

Opvallend is dat Deutsche Post DHL Group de StreetScooter niet alleen voor eigen gebruik produceert, maar ook gaat verkopen aan derde partijen. Hiermee richt het bedrijf zich onder andere op gemeenten, strategische partners en eigenaren van grote wagenparken. De elektrische bestelbus is beschikbaar in twee modellen: de Work en de Work L. De Work heeft een laadruimte van ongeveer 4 m3 en een maximaal laadvermogen van 650 kg. De elektrische bestelbus is voorzien van een elektromotor die een piekvermogen van 48 kW levert. Hiermee kan het voertuig een maximale snelheid van 120 km/u bereiken en heeft het apparaat een bereik van 80 kilometer. De Work L beschikt over een laadruimte van 8m3 en kan maximaal 1.000 kg vervoeren. Daarnaast is de Work L voorzien van een sterkere motor. Hiermee kan de Work L een afstand van maximaal 100 kilometer afleggen. 

De StreetScooter Work en Work L zijn leverbaar in verschillende versies. Zo is de Work Pro versie uitgerust met een mediasysteem en een keyless-entry systeem, waarmee het voertuig kan worden ontgrendeld zonder de sleutel uit de jaszak te hoeven halen. De elektrische bestelbus is echter ook leverbaar in een basisuitvoering: de Work Pure. Deze versie is leverbaar vanaf 32.000 euro. 

Elektrische bestelbussen

Work S en Work M

Daarnaast levert Deutsche Post DHL Group e-bike (Work S) en e-trike (Work M) varianten van de StreetScooter. De Work S is voorzien van een 250 W elektromotor en heeft een maximale snelheid van 25 km/u. Met behulp van de Work S kan maximaal 60 kg aan lading worden vervoerd. De e-bike heeft een bereik van 35 kilometer. 

De Work M is voorzien van twee 125 W elektromotoren en kan maximaal 90 kg vervoeren. De e-trike heeft een maximaal bereik van 30 kilometer. Zowel de Work S als Work M worden net als de Work en Work L door Deutsche Post DHL Group aan derde partijen geleverd. Alle modellen van de StreetScooter zijn volledig elektrisch. Deutsche Post DHL Group gaat ook oplaadinfrastructuur leveren waarmee de StreetScooters kunnen worden opgeladen. 

Elektrische bestelbussen

5.000 Streetscooters voor eigen gebruik

Een deel van de geproduceerde StreetScooters wordt door Deutsche Post DHL Group zelf in gebruik genomen. Het bedrijf zet momenteel 2.500 van de elektrische bestelbussen in en wil dit aantal nog dit jaar verdubbelen. De voertuigen worden gebruikt om zowel brievenpost als pakketpost te bezorgen. De elektrische voertuigen worden niet alleen in Duitsland, maar ook in de rest van Europa door Deutsche Post DHL Group ingezet. 

Meer informatie over de StreetScooters is hier beschikbaar.

 

Door: Wouter Hoeffnagel

Deel dit artikel

Meer nieuws

Europees onderzoeksproject moet aantonen dat opslag waterstof in gasvelden veilig is

(productnews)
Ondergrondse waterstofopslag kan een essentiële rol gaan spelen in het waarborgen van de stabiliteit van het toekomstige...
Ondergrondse waterstofopslag kan een essentiële rol gaan spelen in het waarborgen van de stabiliteit van het toekomstige energiesysteem, dat voornamelijk zal steunen op wind- en zonne-energie. Een Europees onderzoeksproject wil...
Energie / 25-11-2024
Lees meer

Slimme sportkledij voor datagedreven training en revalidatie bij topsporters

(productnews)
Imec en VUB hebben Skinetix opgericht. De start-up ontwikkelt een platform dat topsporters ondersteunt om beter te trainen...
Imec en VUB hebben Skinetix opgericht. De start-up ontwikkelt een platform dat topsporters ondersteunt om beter te trainen en sneller te revalideren. Een sportbroek met geïntegreerde sensoren registreert gedetailleerd de...
High tech / 25-11-2024
Lees meer

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven