Duitse milieubewegingen tekenen officieel bezwaar aan tegen een vergunning die Tesla ontving voor de bouw van een omvangrijke fabriek voor elektrische voertuigen en accu’s in de omgeving van Berlijn. Het is opnieuw een tegenslag voor Tesla, die de bouw van zijn Berlijnse fabriek al langer vertraagd ziet worden.
Automotive News Europe meldt dat Gruene Liga en NABU bezwaar maken tegen de vergunning die is afgegeven door de Brandenburg milieuautoriteit. De milieubewegingen stellen dat Tesla onvoldoende duidelijkheid geeft over maatregelen die het neemt tegen de uitstoot van giftige gassen door de fabriek.
Ook stellen Gruene Lige en NABU dat Tesla zijn vergunningsaanvraag heeft gewijzigd om in de fabriek accu’s te kunnen produceren. De Amerikaanse autofabrikant zou echter niet over de hiervoor vereiste vergunning beschikken.
Gruene Liga en NABU willen dat de vergunning van Tesla op korte termijn wordt ingetrokken. De bewegingen dreigen met een gang naar de rechter indien dit op 16 juni nog niet is gebeurd.
Het is niet de eerste tegenslag voor Tesla rondom de bouw van de Duitse zogeheten gigafactory. Het bedrijf werkt al jaren aan de fabriek, die vanaf eind 2021 operationeel moet zijn. De Amerikaanse autofabrikant wil in de fabriek onder meer de Model & en Model 3 bouwen. Op termijn moeten per jaar 500.000 auto’s van de band rollen.
Tegen de komst van de fabriek is echter weerstand. Zo spanden milieuactivisten en omwonenden eerder al een reeks processen aan tegen de deelstaat Brandenburg. Deze hadden onder meer betrekking op het verwachte waterverbruik van de fabriek en op eventuele geluidsoverlast. Ook impact op het milieu en de verwachte toename van de verkeersdrukte waren aanleiding voor klachten. In februari 2020 moest de kap van boomen op het terrein waar de fabriek wordt gerealiseerd gestaakt worden. Dit aangezien de kap al was begonnen voordat Tesla officieel toestemming had voor de realisatie van de gigafabriek. Later die maand oordeelde de rechter dat de kap hervat mocht worden.
Elon Musk, topman van Tesla, uitte eerder al zijn frustratie over de gang van zaken. “Ik denk dat er minder bureaucratie kan zijn, wat beter zou zijn. Er zou een soort actief proces moeten zijn voor het verwijderen van regels. Anders stapelen regels zich na verloop van tijd op en krijg je meer en meer regels, tot je uiteindelijk niets meer kunt doen”, zei Musk in mei tegen onder meer Reuters.
Auteur: Wouter Hoeffnagel