Duitsland gaat niet akkoord het Europese besluit om de verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto’s in de Europese Unie (EU) per 2035 aan banden te leggen. De definitieve beslissing over het voorstel in de Raad van de EU is hierdoor uitgesteld.
De EU wil per 2035 alleen nog de verkoop van nieuwe personenauto’s zonder CO2-uitstoot toestaan. Dit betekent in de praktijk dat verkoop van auto’s met een benzine- en dieselmotor vanaf dat jaar verboden is.
De maatregel is alleen van toepassing op grote autofabrikanten. Fabrikanten die minder dan 1.000 personenauto’s op jaarbasis produceren zijn uitgezonderd. Ook is het verbod alleen van toepassing op nieuwe voertuigen. Tweedehands personenvoertuigen met een benzine- of dieselmotor mogen na 2035 nog steeds van eigenaar wisselen.
Het Europees Parlement en de EU-lidstaten bereikten in oktober 2022 al een akkoord over het voorstel. Het Europees Parlement keurde dit akkoord in februari 2023 goed. De ministers van alle EU-lidstaten spraken zich op 7 maart uit over het plan.
Nu blijkt dus dat Duitsland zich niet achter de plannen schaart. De Duitse regeringspartij FDP steunt de wet niet. In Duitsland moet de regering unaniem achter een EU-besluit staan om hiermee akkoord te kunnen gaan. Nu dat niet het geval is onthoudt Duitsland zich van stemming.
Door het besluit kent het plan onvoldoende voorstanders. Voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen zou nog hebben geprobeerd Duitsland te overtuigen, maar dit is naar verluid niet gelukt.
Al langer gaan er geruchten dat Duitsland zich niet kan vinden in de Europese plannen. De Duitsers willen onder meer dat de verkoop van personenauto’s die op synthetische brandstof rijden wel blijft toegestaan. De Europese Commissie beloofde te onderzoeken of deze zogenoemde e-fuels een duurzaam alternatief zijn. Het wil echter geen garanties bieden. De Duitse regering is hierover ontevreden en willen op dit vlak toezeggingen. Voor FDP is dit reden het besluit te blokkeren.
Het Duitse besluit leidt tot irritatie bij andere EU-lidstaten. EU-correspondent Ardy Stemerding van de NOS wijst op de vrees dat de stap een nieuw precedent zal scheppen en ook andere landen in de toekomst met nieuwe eisen komen terwijl het wetgevingsproces al is doorlopen. De Europese Commissie zoekt nog naar een manier om Duitsland tegemoet te komen. Het wil voorkomen dat de onderhandelingen hiervoor heropent hoeft te worden.
Vermoedelijk betekent dit vooral dat de Europese Commissie zijn eerder gedane toezegging tot het onderzoeken van e-fuels anders zal verwoorden. Het is echter onduidelijk of dit voor Duitsland uitkomst biedt.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Foto: Free-Photos via Pixabay