maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 16 oktober 2019

Dyson staakt ontwikkeling van elektrische auto

Het Britse technologiebedrijf Dyson trekt de stekker uit de ontwikkeling van een elektrische voertuig. Het voertuig is volgens Dyson niet commercieel haalbaar. Ook heeft het bedrijf geen koper weten te vinden voor technologie die het tot nu toe heeft ontwikkeld.

Dyson staat vooral bekend om de productie van high-tech stofzuigers. Het bedrijf maakte in september 2017 in een interne e-mail aan personeel bekend elektrische auto’s te gaan produceren. Door in te zetten op dergelijke voertuigen wil het bedrijf helpen vervuiling door auto’s tegen te gaan. James Dyson, CEO van Dyson, wees erop dat het bedrijf twintig jaar eerder al een filter heeft ontwikkeld voor dieselvoertuigen. Het bedrijf kondigde aan 2,85 miljard euro te investeren in de ontwikkeling.

Geen details bekend

Concrete details over het voertuig waar Dyson aan werkte zijn niet bekend gemaakt. Wel was duidelijk dat het bedrijf verschillende varianten van zijn elektrische voertuig wilde produceren, waarvan het eerste model in 2021 van de productielijn moest rollen. Dyson kondigde in oktober 2018 aan hiervoor een fabriek in Singapore te openen. 

Het Britse bedrijf kondigde aan te willen profiteren van ervaring die het heeft opgedaan bij de ontwikkeling van andere producten. Denk hierbij aan elektromotoren en energieopslagsystemen, maar ook aan ventilatoren, verwarmingsventilatoren, luchtzuiveringssystemen, draadloze haardrogers en stofzuigers.

‘Niet commercieel haalbaar’

Nu trekt Dyson dus de stekker uit haar plannen voor een elektrische auto. “Het Dyson Automotive team heeft een geweldige auto ontwikkeld; zij zijn ingenieus geweest in hun aanpak terwijl zij trouw zijn gebleven aan onze filosofieën. Ondanks dat we in het ontwikkelingsproces hierop vol hebben ingezet, lukt het simpelweg niet dit commercieel haalbaar te maken. We hebben een serieus proces doorlopen om een koper voor het project te vinden, wat tot nu toe helaas niet is gelukt. Ik wil dat jullie daarom van mij horen dat de bestuursraad van Dyson daarom het moeilijke besluit heeft genomen ons automotive project af te sluiten”, schrijft James Dyson in een verklaring op de bedrijfswebsite.

Het bedrijf benadrukt dat het besluit niet het gevolg is van een verkeerd product of een fout van het team. Dyson benadrukt dat zij goede resultaten hebben neergezet, zeker gezien de omvang en complexiteit van het project. Het bedrijf probeert voor het personeel van het Dyson Automotive team binnen de eigen organisatie een nieuwe uitdaging te vinden.

Solid-state accu’s

Dyson zet al langer in op de ontwikkeling van solid-state accu’s. Deze accu’s maken gebruik van elektrolyt in vaste vorm, in tegenstelling tot het vloeibare elektrolyt waar lithium-ion accu’s gebruik van maken. Solid-state accu’s zijn onder meer voor elektrische voertuigen interessant, aangezien zij een groter bereik kunnen bieden en sneller kunnen worden opgeladen. 

Dyson investeert al enkele jaren in de ontwikkeling van dergelijke technologie. Zo nam het bedrijf in 2015 Sakti3 over, een Amerikaans bedrijf dat zich richt op de ontwikkeling van solid-state accu’s. In 2016 kondigde James Dyson aan in een periode van vijf jaar een miljard dollar te willen investeringen in de ontwikkeling en productie van accu’s.

In zijn verklaring meldt Dyson te blijven inzetten om de productie van solid-state accu’s en andere fundamentele technologieën, waaronder sensoren, vision systemen, robotica, machine learning en kunstmatige intelligentie. De 2,85 miljard euro die het bedrijf in de ontwikkeling van een elektrisch voertuig wilde investeren, wordt alsnog in Dyson geïnvesteerd.

De verklaring van Dyson is hier te vinden.

Auteur: Wouter Hoeffnagel

Deel dit artikel

Meer nieuws

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Groen netwerken

Groen netwerken

(PARTNER NIEUWS)
Blog / 15-11-2024
(productnews)
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener....
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener. Juist nu de focus moet liggen op duurzame productie, kampen bedrijven...
Blog / 15-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven