maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 15 januari 2024

Een tweede leven voor elektromotoren

De verkoop van elektrische auto’s neemt toe. Daardoor stijgt ook de hoeveelheid geproduceerde elektromotoren. Aan het einde van hun levensduur worden deze elektromotoren versnipperd en vervolgens gerecycled. Hergebruik en assemblage van de afzonderlijke onderdelen is niet mogelijk. Duurzame strategieën om elektromotoren op te knappen en te recyclen als onderdeel van een moderne circulaire economie ontbraken tot dusver. Daar komt nu verandering in.

In het REASSERT-project werken onderzoekers van het Fraunhofer Institute for Manufacturing Engineering and Automation IPA samen met partners uit de industrie aan verschillende concepten voor het repareren, opknappen en hergebruiken van elektromotoren (Reuse/Repair/Remanufacturing). Daarnaast werken ze aan nieuwe ontwerpen voor de circulaire economie.

Waardevolle grondstoffen

Gebruikte elektromotoren bevatten waardevolle grondstoffen zoals koper en zeldzame aardmetalen zoals neodymium, waar China een quasi-monopolie op heeft. Met de huidige recyclingmethoden is terugwinnen van deze grondstoffen niet mogelijk. Bovendien hebben de gebruikte grondstoffen een grotere CO2-footprint ten opzicht van een verbrandingsmotor. Daarom is het cruciaal om de gebruiksfase van deze motoren te verlengen.

Waardebehoud

“Innovatieve strategieën voor waardebehoud bieden een aanzienlijk potentieel voor emissiereductie in termen van duurzaamheid,” zegt Julian Große Erdmann. Hij is wetenschapper aan het Fraunhofer Institute for Manufacturing Engineering and Automation IPA in Bayreuth. In het REASSERT-project werken onderzoekers samen met partners aan de ontwikkeling van innovatieve methoden voor het opknappen en opnieuw gebruiken van elektromotoren in voertuigen. Partners zijn onder meer Schaeffler (consortiumleider), het Karlsruhe Institute of Technology, BRIGHT Testing GmbH, iFAKT GmbH en Riebesam GmbH & Co. KG.

Circulaire economie

Meer specifiek richten de partijen zich op de strategieën voor waardebehoud via hergebruik, reparatie, herfabricage (Reuse/Repair/Remanufacturing) en recycling van grondstoffen. Dit zijn sleutelelementen voor een circulaire economie. De projectpartners definiëren Reuse als het opnieuw aanwenden van de hele motor voor secundair gebruik. Onder Repair verstaan ze het vervangen van defecte onderdelen en assemblages. Bij Remanufacturing worden alle onderdelen gedemonteerd, schoongemaakt, gereviseerd en opnieuw gemonteerd. “Met deze strategieën zijn er minder grondstoffen zoals zeldzame aardmetalen en koper nodig, misschien alleen voor reserveonderdelen,” legt de onderzoeker uit.

Referentiemotoren

Voor het recyclen van grondstoffen zijn de projectpartners van plan om de motor uit elkaar te halen en de afzonderlijke materialen te sorteren voordat ze worden versnipperd. De projectpartners gebruiken referentiemotoren uit de personenautosector om te analyseren en te selecteren welke strategieën voor waardebehoud gebruikt moeten worden in een bepaalde toepassing.

Van inspectie tot testfase

Het project omvat het opzetten van een compleet proces, waarvan elke stap zijn eigen demonstrator en testopstelling heeft. Van inkomende inspectie voor de classificatie van de motor tot demontage, demagnetisatie, reiniging, diagnose van onderdelen en herfabricage, helemaal tot aan het opnieuw monteren en het testen aan het einde van de productielijn, waarbij de functionaliteit van de motor wordt beoordeeld. “Tijdens dit proces kan bijvoorbeeld een motorbehuizing met lichte slijtage worden geclassificeerd voor hergebruik en, indien nodig, opnieuw worden gereviseerd met behulp van machinale bewerkingsprocessen om de functionaliteit te garanderen.

Niet-destructieve demontagemethoden

Afhankelijk van de gekozen strategie zijn er verschillende processtappen en -ketens bij betrokken. “Dus de inspanning om de elektromotor klaar te stomen voor een tweede leven, kan variëren,” legt de ingenieur uit. Een voorbeeld van een van de uitdagingen is het demonteren en hergebruiken van de magnetische materialen van motoren. “Een rotor met permanente magneten is moeilijk te demonteren. Zelfs in een handmatig demontageproces. Dit komt door de coating en de hechting van de magneten. Het doel is om niet-destructieve demontagemethoden te ontwikkelen.”

AI-beslissingstool

Een AI-tool is ontwikkeld als onderdeel van het project. Het helpt bij het selecteren van de beste strategie voor waardebehoud voor een bepaalde toepassing. De tool heeft toegang tot de product- en procesgegevens van de elektromotor, die zijn opgeslagen in een digital twin.

Prototype

De in het project verzamelde kennis is bedoeld om te worden gebruikt voor het ontwerp van nieuwe elektromotoren. Het doel is om een prototype motor voor de circulaire economie te ontwikkelen die gemakkelijk kan worden gedemonteerd en waarop de genoemde strategieën voor waardebehoud moeiteloos zijn toe te passen.

Bron: Fraunhofer. Openingsfoto: Het REASSERT-project heeft als doel een prototype elektromotor voor de circulaire economie te ontwikkelen. (foto: Schaeffler)

Lees ook: Bijna een op de zes nieuw geregistreerde voertuigen in EU is elektrisch

Deel dit artikel

Meer nieuws

Robot van Deense O-Robotics ruimt straten op

Robot van Deense O-Robotics ruimt straten op

(PARTNER NIEUWS)
Algemeen / 18-12-2024
(productnews)
De Deense startup O-Robotics ontwikkelt een robot die geheel autonoom straten en stoepen kan schoonmaken. De robots...
De Deense startup O-Robotics ontwikkelt een robot die geheel autonoom straten en stoepen kan schoonmaken. De robots verwijdert onkruid, ruimt straatafval op en maakt straten sneeuwvrij. O-Robotics is een startup...
Algemeen / 18-12-2024
Lees meer

Grootste fractie Europarlement wil streep voor verbod op verbrandingsmotor

(productnews)
Als het aan de grootste fractie in het Europees Parlement ligt, de centrumrechtse EVP, gaat er een streep door het verbod op...
Als het aan de grootste fractie in het Europees Parlement ligt, de centrumrechtse EVP, gaat er een streep door het verbod op de verkoop van auto’s met verbrandingsmotor in 2035....
Automotive / 16-12-2024
Lees meer

Nieuw multifunctioneel zonneraam wekt stroom op door licht te weerkaatsen

Nieuw multifunctioneel zonneraam wekt stroom op door licht te weerkaatsen

(PARTNER NIEUWS)
Bouw & Constructie / 16-12-2024
(productnews)
Er is een nieuw type raam ontwikkeld en getest dat stroom opwekt en tegelijkertijd de warmte en lichtinval regelt. Dit is...
Er is een nieuw type raam ontwikkeld en getest dat stroom opwekt en tegelijkertijd de warmte en lichtinval regelt. Dit is gedaan door onderzoekers van het ZIEZO-project, geleid door TNO....
Bouw & Constructie / 16-12-2024
Lees meer

PBL: ‘Nederland op koers om streefdoel van 35 TWh aan wind- en zonneparken in 2030 te halen’

(productnews)
Het vermogen van wind- en zonneparken groeit snel, blijkt uit cijfers van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL). Naar...
Het vermogen van wind- en zonneparken groeit snel, blijkt uit cijfers van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL). Naar verwachting wekken bestaande parken in 2030 zo’n 30 TWh op jaarbasis...
Energie / 16-12-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven