Het Chinese Aiways wil in het voorjaar van 2020 zijn elektrische SUV, de U5, op de markt brengen in onder meer Nederland. De U5 zou hiermee de eerste Chinese elektrische auto worden die in Europa op de markt verschijnt.
Dit heeft Aiways bekend gemaakt aan Quartz. Al langer proberen allerlei Chinese autofabrikanten voet aan de grond te krijgen buiten de Chinese markt. In Europa zijn Chinese automerken echter maar weinig populair; in cijfers van brancheorganisatie ACEA over nieuw geregistreerde personenvoertuigen in Europa over het eerste kwartaal van 2019 komt geen enkele Chinese autofabrikant voor.
Aiways laat zich hierdoor niet afschrikken. Deze Chinese autofabrikant omschrijft zichzelf als een ‘new-energy vehicle company’ en streeft ernaar de evolutie van de automotive industrie aan te drijven. De fabrikant zegt tegen Quartz vanaf het voorjaar van 2020 zijn elektrische SUV U5 op de Europese markt te willen brengen. Het voertuig wordt in eerste instantie verkrijgbaar in Duitsland, Frankrijk, Noorwegen, Zwitserland en Nederland. Hiermee wordt Aiways de eerste Chinese autofabrikant die een elektrisch voertuig lanceert op de Europese markt.
De U5 is een volledig elektrische SUV die via een stekker kan worden opgeladen. De accu’s van de SUV zijn intelligent gemaakt, wat volgens Aiways het bereik van het voertuig met 100 kilometer verlengt. Met een volle accu heeft de SUV een bereik van meer dan 560 kilometer. Ook is een Intelligent Battery Management System aanwezig, dat bestuurders aanwijzigingen geeft om hun batterijduur verder te vergroten. De accu heeft een capaciteit van 63 kWh, terwijl het voertuig 1.730 kg weegt.
De SUV wordt aangedreven door een elektromotor met een maximaal vermogen van 140 kW en een maximale trekkracht van 315 nm. De auto is 4,68 meter lang, 1,88 meter breed en 1,68 meter hoog. De wielbasis van het voertuig is 2,80 meter.
De U5 wordt geleverd met verschillende rijhulpsystemen. Denk hierbij aan geautomatiseerde hulpsystemen voor gebruik op de snelweg, waarin onder meer adaptieve cruisecontrol is verwerkt. Daarnaast is ook een automatisch inparkeerfunctie beschikbaar en een functie die de bestuurder ontlast tijdens filerijden. De software van de U5 kan over-the-air worden geüpdatet, waarbij updates via internet naar het voertuig wordt verstuurd. De U5 hoeft voor een softwareupdate dan ook niet naar de garage.
De plannen van Aiways zijn ambitieus, onder meer aangezien massaproductie van de U5 voor de Chinese thuismarkt nog van start moet gaan. Het bedrijf heeft de hiervoor benodigde licentie inmiddels binnen en verwacht in september de productie op te starten. Hierbij wordt samenwerkt met de Chinese autofabrikant Jiangling Motors. Acht maanden later wil het bedrijf het model al op de Europese markt zetten.
Voor de verkoop van de U5 zet Aiways in tegenstelling tot de meeste autofabrikanten niet op in een dealernetwerk. Alexander Klose, bij Aiways verantwoordelijk voor de buitenlandse activiteiten, geeft tegenover de Financial Times aan dat het bedrijf kiest voor online verkoop en leasecontracten. Via deze strategie wil het Chinese bedrijf kosten reduceren, wat moet helpen beter te concurreren met auto’s met een traditionele verbrandingsmotor. Ook voert Aiways gesprekken met Vehiculum, een Duitse startup die een online platform voor leaseauto’s heeft ontwikkeld.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: Aiways
Bron: Quartz