maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 03 augustus 2021

Elektriciteit uit bovenleiding over 4.000 kilometer snelweg

Siemens Mobility en Continental Engineering Services (CES) gaan samenwerken. Dit doen ze voor de ontwikkeling en productie van pantografen voor vrachtwagens. De eHighway-technologie van Siemens Mobility voorziet vrachtwagens van elektriciteit via een bovenleiding.

De samenwerking heeft tot doel belangrijke delen van snelwegen in het Duitse transportnetwerk te elektrificeren met bovenleidingen. Op die manier kunnen vrachtwagens hun CO2-uitstoot aanzienlijk verminderen. Het nieuwe partnerschap combineert expertise uit twee technologiewerelden. Siemens Mobility is specialist in spoorelektrificatie. Continental Engineering Services is ontwikkelings- en productiedienstverlener voor autotechnologieën. De twee bedrijven zullen nu hun knowhow bundelen om snel serieproductie van vrachtwagenpantografen te realiseren.

Vrachtvervoer

“Vrachtvervoer over de weg speelt een centrale rol in de strijd tegen klimaatverandering. In Duitsland is het verantwoordelijk voor een derde van alle CO2 -uitstoot in de transportsector. Vrachtwagenfabrikanten streven verschillende concepten na om dit te verminderen. Met zijn eHighway ontwikkelde Siemens Mobility al een kant-en-klare technologie voor energiezuinig, kosteneffectief en emissievrij vrachtwagentransport. Deze technologie is te combineren met andere aandrijfsystemen om klimaatverandering in deze sector te bestrijden, ” zegt Michael Peter, CEO van Siemens Mobility.

Spoorelektrificatie op de snelweg

Op de eHighway kunnen vrachtwagens volledig elektrisch rijden. Tegelijkertijd kunnen ze hun accu opladen zonder brandstof te verbruiken. “Bij CES passen we het principe van spoorelektrificatie toe op de snelweg. Verdere ontwikkeling en productie van pantografen is nodig om aan de automobielnormen te voldoen. De samenwerking tussen Siemens Mobility en Continental Engineering Services is daarom een belangrijke stap in de richting van klimaatneutraal vrachtvervoer”, legt Dr. Christoph Falk-Gierlinger, CEO van CES, uit.

4.000 kilometer

Doorslaggevend bij de eHighway is dat elektrificatie van complete snelwegen niet nodig is. Het “Nationaal Platform voor de Toekomst van Mobiliteit”, een innovatie-initiatief van het federale ministerie van Verkeer, beveelt aan om tegen 2030 4.000 kilometer autosnelwegen uit te rusten met bovenleidingsystemen. Het houdt daarbij rekening met het feit dat ongeveer twee derde van het brandstofverbruik in het lange-afstands-vrachtverkeer plaatsvindt op de meest bereden 4.000 kilometer van het 13.000 kilometer lange snelwegennet. Als elektrificatie van deze netwerkkern mogelijk is en vrachtwagens rijden hier met elektrische aandrijving (batterij, hybride, waterstof) dan zou dat een grote bijdrage leveren aan klimaatbescherming.

Drie openbare routes

De eHighway van Siemens Mobility wordt momenteel getest op drie openbare routes in Duitsland: (1) op de snelweg A5 in de deelstaat Hessen tussen de kruising Zeppelinheim/Cargo City Süd op de luchthaven van Frankfurt en Darmstadt/Weiterstadt. (2) In de deelstaat Sleeswijk-Holstein op de snelweg A1 tussen de knooppunten Reinfeld en Lübeck. (3) En op de rijksweg B462 in de deelstaat Baden-Wuerttemberg tussen Kuppenheim en Gaggenau. De eHighway-veldtesten krijgen financiering van het federale ministerie van Milieu, Natuurbehoud en Nucleaire Veiligheid. Daarnaast ondersteunt het federale ministerie van Verkeer en Digitale Infrastructuur de opschaling van bovenleidingen voor langeafstandsvervoer. Dit doet het in zogenaamde innovatieclusters. Het ministerie wil tegen 2023 grote proefprojecten te starten. Siemens Mobility en CES zijn van plan het bovenleidingsysteem te maken voor vrachtwagens in heel Europa.

Foto: Continental

Deel dit artikel

Meer nieuws

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Groen netwerken

Groen netwerken

(PARTNER NIEUWS)
Blog / 15-11-2024
(productnews)
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener....
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener. Juist nu de focus moet liggen op duurzame productie, kampen bedrijven...
Blog / 15-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven