Het Amerikaanse bedrijf Proterra maakt bekend met een elektrisch voertuig een recordafstand te hebben afgelegd op één acculading. Het bedrijf wist met de 12 meter lange elektrische bus Catalyst E2 max een afstand van 1.772,21 kilometer af te leggen op één acculading. Het vorige wereldrecord stond op naam van de Schluckspecht E, een elektrisch voertuig van de Duitse Offenburg University of Applied Sciences. Dit voertuig wist in augustus 2011 een afstand van 1.631,48 kilometer af te leggen op één acculading. Proterra meldt dat dit voertuig 46 keer lichter is dan de Catalyst E2 max. Hierbij moet echter wel worden opgemerkt dat de Schluckspecht E een accu heeft met een capaciteit van 23 kWh, wat ruim 28 keer minder is dan de 660 kWh accu van de Catalyst E2 max.
Proterra is een bedrijf dat in 2004 is opgericht en zich richt op de ontwikkeling en productie van elektrische stadsbussen. Deze bussen verbruiken geen fossiele brandstof, stoten geen uitlaatgassen uit en zijn dan ook milieuvriendelijker dan traditionele bussen. Het bedrijf lanceerde in 2008 zijn eerste elektrische stadsbus: de Proterra EcoRide BE35.
Deze bus is in 2014 vervangen door het huidige model van Proterra: de Proterra Catalyst. Deze is lichter, langer en energie-efficiënter dan zijn voorganger. De Proterra Catalyst is leverbaar in twee varianten: een model met een lengte van 11 meter die ruimte biedt aan maximaal 28 passagiers en een versie met een lengte van 12 meter waarin maximaal 40 passagiers kunnen worden vervoerd. Deze modellen zijn beide leverbaar in verschillende configuraties:
De E2+ en E2 max zijn alleen leverbaar met een lengte van 12 meter. De overige modellen zijn zowel als 11 meter als 12 meter lange variant leverbaar. Alle versies hebben een maximale snelheid van ruim 100 kilometer per uur en accelereren in 6,8 seconden naar een snelheid van ruim 30 kilometer per uur.
De bussen kunnen in de remise worden opgeladen met behulp van oplaadstations, waarbij het voertuig met een stekker aan het station wordt gekoppeld. Daarnaast is het mogelijk speciale oplaadstations langs busroutes te plaatsen, bijvoorbeeld bij bushaltes of busstations. Deze oplaadstations zijn gericht op de Proterra Catalyst FC-reeks, waarvan de accu in 10 tot 13 minuten volledig kan worden opgeladen. Dit maakt het mogelijk de bussen tijdens reguliere stops op te laden, zodat de voertuigen min of meer onafgebroken kunnen worden ingezet. De bussen worden automatisch aan dit laadstation gekoppeld, zonder dat de bestuurder hiervoor handelingen hoeft te verrichten.
De bussen maken gebruik van een regeneratieve remsysteem. Dit systeem zorgt dat de bus automatisch afremt indien de bestuurder zijn voet van de gaspedaal haalt, waarbij energie wordt opgewekt. Deze energie wordt opgeslagen in de accu van de bus en kan worden ingezet om het voertuig op een later moment voort te bewegen. Proterra stelt dat dit systeem er ook voor zorgt dat het rempedaal in de bus aanzienlijk minder hoeft worden te gebruikt dan in een conventionele bus, waardoor minder onderhoud aan de remmen nodig is. In een conventionele bus moeten de remmen volgens het bedrijf ongeveer iedere 30.000 kilometer worden vervangen, terwijl dit bij de bussen van Proterra om de 160.000 kilometer nodig is.
Om de veiligheid van passagiers te garanderen zijn de accu’s in de Proterra Catalyst bussen voorzien van een versterkte behuizing en in een apart compartiment geplaatst, dat met een stalen barrière is gescheiden van het passagierscompartiment. Daarnaast zijn veiligheidssystemen ingebouwd die de temperatuur van de accu’s monitoren. De carrosserie van de bus is gemaakt van een composietmateriaal dat is versterkt met koolstofvezel. Ook is de bus voorzien van MobileEye technologie die helpt botsingen te voorkomen door bestuurders tijdig te alarmeren voor mogelijke aanrijdingen.
De bussen van Proterra zijn al langer leverbaar in de Verenigde Staten. Het bedrijf is (vooralsnog) niet in Europa actief.
Bron: Proterra
Bron: Offenburg University of Applied Sciences