Tesla werkt aan een elektrische vrachtwagen, iets wat de afgelopen tijd wereldwijd uitgebreid is besproken in de media. Elektrische vrachtwagens in het zware segment (boven de 16 ton) zijn echter niet nieuw. Niet alleen zijn allerlei bedrijven bezig met de ontwikkeling van dergelijke voertuigen, ook worden (omgebouwde) elektrische vrachtwagens in dit segment al jaren geleverd door het Nederlandse EMOSS Mobile Systems. Wat zijn voorbeelden van elektrische vrachtwagens die momenteel worden ontwikkeld of al leverbaar zijn? En wat maakt de veelbesproken vrachtwagen van Tesla speciaal?
Al langer werken verschillende bedrijven aan elektrische vrachtwagens in het zware segment (boven de 16 ton). Zo kondigde Daimler in 2016 de Mercedes-Benz Urban eTruck aan, een volledig elektrische vrachtwagen met een maximaal gewicht van 26 ton en een actieradius tot 200 kilometer. De Amerikaanse fabrikant van ondermeer dieselmotoren Cummins onthulde daarnaast in augustus een elektrische vrachtwagen. Het gaat om een 140kW trekker met een maximaal gewicht van 34 ton en standaard een actieradius van zo’n 160 kilometer. Het is mogelijk de aandrijflijn te voorzien van extra accu’s, waarmee de actieradius kan worden vergroot tot 480 kilometer. Het gaat om een conceptvoertuig, dat niet door Cummins verkocht zal worden. Het bedrijf wil de aandrijflijn gaan leveren aan bus- en vrachtwagenfabrikanten.
Ook MAN zet in op elektrische vrachtwagens. Het bedrijf presenteerde in februari met de MAN eTruck een volledig elektrisch prototype van een vrachtwagen, die door MAN in samenwerking met de Duitse Council for Sustainable Logistics is ontwikkeld. Het bedrijf wil zich gaan richten op de ontwikkeling van trucks in het segment tussen 12 en 26 ton. Busfabrikant VDL kondigde in 2016 daarnaast aan in te zetten op elektrische vrachtwagens. Het bedrijf gaat op basis van chassis en cabines van DAF elektrische vrachtwagens produceren met een totaalgewicht van maximaal 37 ton. De actieradius van deze voertuigen zal ongeveer 100 kilometer bedragen.
Het Nederlandse Boonstra Transport nam overigens in mei de eerste 44 tons elektrische vrachtwagen ter wereld in gebruik. Dit voertuig is gebouwd door Framo en heeft een actieradius van 130 kilometer. Wierda Hybrid Technologies is betrokken geweest bij het op de weg brengen van dit voertuig en neemt het onderhoud van de elektrische vrachtwagen voor rekening. EMOSS Mobile Systems bouwt daarnaast in ons land al jarenlang ‘standaard’ vrachtwagens om tot elektrische vrachtwagens. Zo levert het bedrijf in het zware segment momenteel de EMS 16 serie en de EMS 18 serie, die beide zijn gebaseerd op vrachtwagens van MAN. De EMS 16 serie heeft een maximaal gewicht van 16 ton, een 200 tot 250 kW motor en een bereik van 125 tot 210 kilometer. De EMS 18 serie beschikt over een 250 kW motor, heeft een maximaal gewicht van 18 ton en een bereik van 100 tot 250 kilometer.
Daarnaast is dus ook Tesla bezig met het ontwikkelen van een elektrische vrachtwagen. Elon Musk, CEO van Tesla, toonde op de TED Conferentie in het Canadese Vancouver in april voor het eerst een afbeelding van deze vrachtwagen, die naar verwachting deze maand officieel wordt aangekondigd. Officiële informatie over de vrachtwagen ontbreekt helaas nog. Scott Perry, Vice President Supply Management en Global Fuel Products voor het Amerikaanse Ryder Systems, zegt echter tegen persbureau Reuters dat deze vrachtwagen een bereik krijgt van 200 tot 300 mijl, omgerekend zo’n 320 tot 480 kilometer. Perry zegt zich te baseren op een bespreking met medewerkers van Tesla eerder dit jaar, waarbij gesproken is over de technologie in het voertuig. Tesla wil dit gerucht overigens niet bevestigd.
Opvallend aan de elektrische vrachtwagen van Tesla is het gerucht dat dit voertuig autonoom zal kunnen rijden. Daarnaast lekte onlangs correspondentie tussen Tesla en de Department of Motor Vehicles (DMV) in de Amerikaanse staten Nevada en Californië uit. Reuters heeft de correspondentie ingezien en meldt op basis hiervan dat de vrachtwagen van Tesla niet alleen elektrisch wordt, maar ook autonoom moet kunnen rijden. Hierbij wordt gebruik gemaakt van ‘truck platooning’, een technologie waarbij voertuigen met elkaar communiceren terwijl zij op veilige korte afstand van elkaar rijden. De voertuigen houden hierbij automatisch de juiste afstand aan en rijden synchroon met de voorste vrachtwagen. Tesla heeft de DMV in beide Amerikaanse staten om toestemming gevraagd testen uit te voeren met autonome vrachtwagens, zonder dat hierbij een mens in de cabine aanwezig is.
Naast Tesla is overigens ook de Zweedse startup Einride bezig met een elektrische én autonome vrachtwagen. Dit voertuig heet de T-Pod en heeft een maximaal gewicht van 20 ton. De T-Pod moet niet alleen autonoom kunnen rijden, maar ook op afstand door een chauffeur kunnen worden bestuurd. Het is niet bekend wanneer Einride verwacht de T-Pod op de markt te brengen. Het bedrijf heeft in juli in Zweden een prototype van het voertuig gepresenteerd.
We kunnen dus concluderen dat elektrische vrachtwagens niet nieuw zijn. Wel nieuw zijn elektrische vrachtwagens die voorzien zijn van autonome technologie. Met deze combinatie zijn vooralsnog alleen Tesla en het Zweedse Einride bezig.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: MAN
Bron: Daimler
Bron: Cummins
Bron: VDL
Bron: Boonstra Transport
Bron: EMOSS Mobile Systems
Bron: Reuters
Bron: Einride