Eurocommissaris Thierry Breton maakt zich grote zorgen over de Europese auto-industrie. Breton meldt er binnen de Europese Commissie onrust is uitgebroken over ontwikkelingen binnen de sector. Aanleiding zijn de problemen bij de Duitse autofabrikant Volkswagen, dat overweegt fabrieken te sluiten.
Volkswagen verkeert in zwaar weer. De Duitse autofabrikant overweegt voor het eerst in zijn 90-jarig bestaan fabrieken te sluiten. Topman Oliver Blume noemt de situatie in het Duitse Bild alarmerend en stelt dat grote veranderingen nodig zijn om de toekomst van Volkswagen veilig te stellen.
De problemen zijn volgens Volkswagen onder meer te wijten aan de zwakke autoverkopen in Europa. De autoverkoop is na de COVID-19 pandemie niet hersteld, stelt Blume. Daarnaast wijst de topman op groeiende concurrentie vanuit Azië. Hij stelt dat de taart daardoor steeds kleiner wordt, terwijl juist meer partijen hiervan een deel willen. Blume ziet de problemen zich niet alleen beperken tot Volkswagen, maar stelt dat er grote uitdagingen zijn voor de volledige Europese auto-industrie.
Een van de maatregelen die Volkswagen overweegt is dus het sluiten van fabrieken. Het zou voor het eerst in het 90-jarig bestaan van de autofabrikant zijn dat een Volkswagen-fabriek zijn deuren sluit. Het nieuws is in Duitsland dan ook als een bom ingeslagen en leidt onder personeel tot grote onvrede. Volkswagen praatte personeel woensdag 4 september bij over de situatie, waarbij door boze werknemers werd geprotesteerd.
Details over de plannen van Volkswagen ontbreken. Zo laat het bedrijf in het midden welke fabrieken het zou willen sluiten. Hierdoor is ook onduidelijk wat de impact is op de arbeidsgelegenheid bij de autofabrikant. In totaal zijn ongeveer 120.000 mensen in Duitsland werkzaam bij Volkswagen. De deelstaat Nedersaksen, dat één van de grootste aandeelhouders van Volkswagen is, zou de maatregelen steunen.
De autofabrikant uit Wolfsburg kondigde eerder dit jaar al aan te gaan bezuinigen; het bedrijf hoopt in totaal 10 miljard euro te kunnen besparen. Dit is volgens Volkswagen nodig met het oog op onder meer de hogere grondstofprijzen en inflatie. Het sloot toen het sluiten van fabrieken en schrappen van banen nog uit tot 2029. Wel introduceerde het een regeling voor vervroegd pensioen voor werknemers die in 1967 zijn geboren.
Het bedrijf hierop nu dus terug; Blume stelt dat de economische omstandigheden in korte tijd aanzienlijk zijn verslechterd. Verregaande maatregelen zoals het sluiten van fabrieken zijn daardoor volgens de topman niet uit te sluiten.
Blume benadrukt in gesprek met Bild overigens te willen blijven inzetten op Duitsland voor autoproductie. Hij wijst daarbij op de lange geschiedenis van het autobedrijf in het land en diens rol als werkgever, en stelt deze rol te willen voortzetten.
Ook zustermerk Audi verkeert in zwaar weer. Zo is toekomst van een Audi-fabriek in het Belgische Brussel onzeker. Audi en de Volkswagen Groep wijzen geen nieuw model meer toe aan de fabriek, waar tot 2027 nog de Q8 e-tron werd geproduceerd. Dit is door de directie van de fabriek tijdens een ondernemingsraad bekend gemaakt, melden vakbonden aan Belgische media. Dat betekent dat er nog twee opties zijn om het voortbestaan van de fabriek op de lange termijn zeker te stellen: het vinden van een investeerder die de fabriek wil overnemen of de productie van onderdelen voor een andere fabriek.
De Europese Commissie is bezorgd over de situatie in de Europese auto-industrie. Thierry Breton, Eurocommissaris voor Interne Markt en Diensten, uit in gesprek met het Duitse Handelsblatt zijn zorgen. Hoewel vanuit de Europese Commissie de transitie naar elektrisch rijden is versneld, mag dit volgens Breton niet ten kosten gaan van het concurrentievermogen van Europese autofabrikanten. Breton noemt het essentieel de Europese klimaatdoelstellingen en het Europese concurrentievermogen met elkaar te combineren.
Breton wijst daarbij op de huidige ontwikkelingen in de Duitse auto-industrie, en meldt dat dit tot zorgen leidt binnen de Europese Commissie. De Eurocommissaris wijst op het belang van het behouden van kennis, innovatieve kracht en het concurrentievermogen van de Europese auto-industrie.
De Eurocommissaris wijt de problemen in de sector onder meer aan de stagnerende vraag naar elektrische voertuigen (EV’s). Autofabrikanten zijn volgens Breton onvoldoende erin geslaagd Europese klanten te overtuigen van elektrische mobiliteit. Want hoeveel de Europese vraag naar EV’s dit jaar met 1,3% is gestegen, is het aandeel van EV’s in de totale automarkt teruggelopen van 14,6% vorig jaar tot 12,5% dit jaar.
Breton uit tegenover Handelsblatt ook zijn zorgen over de teruglopende productie van EV’s in Europa. Voor EV’s is het handelstekort met China inmiddels opgelopen tot 8,8 miljard euro; de EU importeert fors meer EV’s uit China dan het exporteert naar het Aziatische land.
Eerder stelde de Europese Commissie al dat Chinese autofabrikanten op oneerlijke wijze concurreren met Europese tegenhangers. Om dit te compenseren introduceerde het hogere importtarieven voor EV’s van Chinese makelij.
Auteur: Wouter Hoeffnagel