De Europese importtarieven op elektrische voertuigen (EV’s) van Chinese makelij zijn in werking getreden. Met de importtarieven wil de Europese Commissie een gelijk speelveld creëren op de EV-markt. Het stelt dat Chinese EV’s door oneerlijke staatssteun fors goedkoper zijn dan Europese tegenhangers.
De importtarieven zijn vorige maand aangekondigd en traden afgelopen week in werking. De tarieven variëren van 17,4% tot 38,1%. Zij komen boven op bestaande importtarieven van 10% die al langer van toepassing zijn op Chinese EV’s. In totaal heft de EU hierdoor tot 48,1% aan heffingen op uit China geïmporteerde EV’s.
De hoogte van het importtarief dat een merk krijgt opgelegd is van diverse factoren afhankelijk. Zo kan de Europese Commissie een specifiek tarief opleggen aan een Chinese fabrikant. Indien dat niet het geval is, is het tarief afhankelijk van de medewerking die een EV-fabrikant gaf tijdens het onderzoek van de commissie naar Chinese staatssteun. Voor fabrikanten die meewerkten aan dit onderzoek en geen los tarief opgelegd krijgen geldt een importheffing van gemiddeld 21 procent. Merken die niet wilden meewerken krijgen echter een importheffing opgelegd van 38,1%.
Voor de drie grootste Chinese merken – BYD, Geely (Volvo, Polestar & Lynck & Co.) en SAIC (MG) – gelden de volgende tarieven:
De importheffingen zijn overigens nog niet definitief; het gaat om een voorlopige beslissing. EU-lidstaten moeten zich nog over het plan buigen, wat zij naar verwachting in de komende maanden doen.
De Chinese overheid is niet gelukkig met de Europese maatregelen. Het ontkent dat Chinese EV-fabrikanten oneerlijke staatssteun ontvangen. Het Chinese ministerie van Handel stelt inmiddels diverse gesprekken te hebben gevoerd met de Europese Commissie over de importtarieven, meldt Reuters.
China wijst ook op kritiek van binnen de EU op de ingestelde importheffingen. Zo zijn diverse EU-lidstaten niet gelukkig met de importheffingen. Zo zouden Duitsland, Hongarije en Zweden actief tegen de Europese heffingen hebben gelobbyd, meldde de Financial Times eerder. De landen vrezen onder meer vergeldingsmaatregelen vanuit China. Tegelijkertijd waren Frankrijk en Spanje juist voorstander van de extra heffingen.
De angst van de Duitsers, Hongaren en Zweden lijkt niet ongegrond. China heeft meermaals laten weten te zullen terugslaan indien de EU importheffingen invoert op Chinese EV’s. En daarover laat het geen gras groeien; Bloomberg meldde kort nadat de Europese Commissie de importheffingen aankondigde al dat de Chinese overheid een antidumpingsonderzoek is begonnen naar Europees varkensvlees. China is een belangrijke afzetmarkt voor Europese varkenshouders; op jaarbasis exporteert de EU voor ruim 2,8 miljard euro aan varkensvlees naar het Aziatische land.
Daarnaast volgt naar verwachting ook een antidumpingsonderzoek naar Europese melkproducten. China importeert jaarlijks voor zo’n 1,7 miljard euro aan melkproducten. Ook is het Aziatische land een dergelijk onderzoek gestart naar Europese brandy, ook bekend als brandewijn.
“China hoopt dat de EU gehoor geeft aan de oproepen van binnenuit de EU, op een rationele en pragmatische manier in gesprek gaat met China, en tegenmaatregelen voorkomt die de samenwerking waar beide partijen van profiteren en de gezamenlijke ontwikkeling van de Chinees-Europese auto-industrie schaden”, tekent Reuters op uit de mond van He Yadong, woordvoerder van het Chinese ministerie van Handel.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Foto: Goran Horvat via Pixabay