De Europese Commissie voert vanaf 4 juli importheffingen in op elektrische auto’s die uit China worden geïmporteerd. De tarieven variëren per merk en kunnen oplopen tot 38,1 procent. Deze komen bovenop de bestaande importheffingen van 10 procent, waarmee de totale heffing tot 48,1 procent bedraagt.
De Commissie kondigde in oktober al een onderzoek aan naar elektrische voertuigen (EV’s) van Chinese makelij. Het concludeert op basis van dit onderzoek dat Chinese fabrikanten in veel gevallen staatssteun ontvangen, waardoor sprake is van oneerlijke concurrentie.
De importheffingen die de Europese Commissie invoert variëren per merk. Chinese merken die meewerkten aan het onderzoek en geen los importtarief toegekend krijgen krijgen een importheffing van gemiddeld 21 procent opgelegd. Merken die niet wilden meewerken krijgen een importheffing van 38,1 procent opgelegd.
Voor de drie grootste Chinese merken – BYD, Geely (Volvo, Polestar & Lynck & Co.) en SAIC (MG) – gaan de volgende tarieven gelden:
De tarieven zijn ook van toepassing op EV’s van niet-Chinese fabrikanten die deze voertuigen in China produceren en vervolgens naar de EU halen. Denk daarbij aan Mercedes en Renault.
Tesla is een ander voorbeeld. De Amerikaanse autofabrikant vroeg de Europese Commissie onlangs al om een uitzondering op de tarieven. Het is nog onduidelijk of de Europese Commissie hierin meegaat.
Binnen de EU zijn de meningen over de importtarieven verdeeld. De Financial Times meldt dat vooral Spanje en Frankrijk voor de heffingen hebben gelobbyd. Tegelijkertijd zouden Duitsland, Hongarije en Zweden juist tegen de importheffingen zijn. De landen vrezen dat China met vergeldingsmaatregelen komen. Deze angst is niet ongegrond; de Chinese overheid heeft eerder al laten weten terug te zullen slaan indien de EU importheffingen invoert.
Het Chinese ministerie van Handel zegt in een reactie op de importheffingen ‘zeer bezorgd en ontevreden’ te zijn, en spreekt over een ‘slecht geïnformeerde en wetteloze’ actie door de EU. Het zegt ‘alle noodzakelijke maatregelen’ te zullen nemen voor het beschermen van de rechten van Chinese bedrijven. Ook beschuldigen de Chinese autoriteiten de Europese Commissie van protectionisme, en ontkent subsidies te verstrekken aan Chinese EV-fabrikanten.
De Chinese autoriteiten lijken geen gras te laten groeien over vergeldingsacties; Bloomberg meldt vandaag dat de Chinese overheid een antidumpingsonderzoek is begonnen naar Europees varkensvlees. China importeert op jaar basis voor ruim 2,8 miljard euro aan varkensvlees uit de EU.
Naar verwachting volgt op korte termijn ook een onderzoek naar Europese melkproducten. De export van Europese melkproducten naar China bedraagt op jaar basis zo’n 1,7 miljard euro. De Europese Commissie heeft al laten weten erop te zullen toezien dat het onderzoek volgens de regels van de Wereldhandelsorganisatie (WTO) verloopt.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Beeld: Gerd Altmann via Pixabay