Het aantal verkochte elektrische voertuigen (EV’s) in Europa is in januari 2025 met 34% gestegen. In totaal zijn 124.341 EV’s geleverd. Nederland is met 28,2% één van de markten waarin de vraag het snelst is gestegen.
Dit blijkt uit cijfers die brancheorganisatie European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) deelt. Zowel in Duitsland (+53,5%), België (37,2%) en Nederland (+28,2%) steeg de vraag naar EV’s sterk. De drie markten zijn samen goed voor 64% van alle verkochte EV’s. EV’s zijn inmiddels verantwoordelijk voor 15% van de totale autoverkoop in de Europese Unie (EU).
Naast de vraag naar EV’s is ook de vraag naar hybride voertuigen (HEV’s) gestegen naar 290.014 stuks. 18,4% meer hybride voertuigen zijn in januari geleverd ten opzichte van een jaar eerder. De verkoop steeg met name in Frankrijk (+52,2%) fors, gevolgd door Spanje (+23,5%) en Duitsland (+13,7%).
In Nederland is de vraag naar HEV’s overigens juist met 5,4% gedaald. HEV’s zijn EU-breed inmiddels goed voor 34,9% van de totale markt.
De vraag naar plug-in hybrides (PHEV’s) is juist met 8,5% gedaald naar 61.406 stuks. Met name in België (-66,6%) en Frankrijk (-54%) is de vraag flink teruggelopen. PHEV’s zijn goed voor 7,4% van de totale autoverkopen in de EU.
In Nederland nam de verkoop van PHEV’s juist met 8,2% toe; in totaal zijn 5.401 PHEV’s in januari op kenteken gezet.
De verkoop van benzine- en dieselvoertuigen is gedaald. De markt voor benzineauto’s kromp met 18,9%, waarbij alle grote Europese markten krimp laten zien. In Frankrijk nam de vraag met 28,2% het sterkst af, gevolgd door Duitsland (-23,7%) en Italië (-17%). De Nederlandse vraag daalde zelfs met 37%. In totaal zijn 244,763 benzinevoertuigen in januari op kenteken gezet. Daarmee zijn benzineauto’s goed voor 29,4% van de totale autoverkoop.
Ook de vraag naar auto’s met een dieselmotor loopt terug. De markt is met 27% gekrompen. Dieselauto’s zijn goed voor 10% van de totale markt in januari 2025. De vraag nam in Nederland overigens met 2,7% toe, al gaat het in absolute aantallen om zeer beperkte aantallen. In Nederland zijn in januari 270 dieselauto’s op kenteken gezet.
Als we kijken naar verkoopcijfers van de verschillende autofabrikanten beschikt Volkswagen Group met 217.769 op kenteken gezette voertuigen over het grootste marktaandeel. Een fors deel daarvan is te danken aan het merk Volkswagen, waarvan 83.511 voertuigen zijn verkocht. Skoda volgt met 54.959 exemplaren en Audi met 43.161 stuks.
Stellantis staat op de tweede positie met 162.705 verkochte voertuigen in januari. Peugeot is het grootste merk binnen Stellantis met 50.806 verkochte auto’s, gevolgd door Citroën (30.008) en Fiat (28.207). Renault Group staat op de derde positie met 86.033 verkochte voertuigen. Dacia is daarbij het bestverkopende merk met 49.071 verkochte exemplaren, gevolgd door Renault (36.798).
Auteur: Wouter Hoeffnagel