De Nederlandse durfinvesteerder ND Industrial Investments investeert in e.GO Mobile. De Duitse fabrikant van elektrische auto’s maakt een doorstart.
Dit meldt e.GO in een persbericht. Duitse media melden dat ND Industrial Investments tientallen miljoenen euro’s steekt in e.GO. Deze fabrikant van elektrische auto’s zou zijn eerste modellen dit jaar in productie nemen. Door de COVID-19 pandemie kwam het bedrijf echter in zwaar weer, waarna het zich in april genoodzaakt zag faillissement aan te vragen.
e.GO is in 2015 opgericht door Prof. Dr. Günther Schuh en richt zich op de productie van elektrische voertuigen. Het bedrijf telt ongeveer 450 medewerkers. e.GO wil kosteneffectieve, praktische en duurzame elektrische voertuigen gericht op korte ritten op de markt zetten. Het bedrijf werkt hiervoor samen met een netwerk van onderzoeksfaciliteiten en ruim 400 technologiebedrijven via de RWTH Aachen Campus.
Het bedrijf richt zich sinds 2018 op de ontwikkeling en productie van de e.GO Life, een kleine elektrische auto van zo’n 3,3 meter lang, 1,7 meter breed en 1,6 meter hoog. De auto weegt 1.490 kg.
Het voertuig is leverbaar in twee versies: de e.GO Life 40+ en e.GO Life 60. Deze zijn voorzien van een respectievelijk 41 kW of 57 kW elektromotor van Bosch. Deze geeft de e.GO Life 40+ een topsnelheid van 120 km/u, terwijl deze bij zijn grotere broer 130 km/u bedraagt. De voertuigen accelereren in respectievelijk 5,1 en 4,3 seconden naar de 50 km/u. De modellen zijn beide voorzien van een 21,5 kWh lithium-ion accu, wat een WLTP-bereik van respectievelijk 122 en 139 km oplevert.
De e.GO Life kan worden opgeladen via het reguliere stroomnetwerk. Via deze laadmethode kan een volledige lege accu in 9,6 uur tot 95% capaciteit worden geladen. Via een type 2 connector en 1-fase aansluiting is dit mogelijk in zo’n 6 uur. De status van het laadproces kunnen gebruikers via een app op afstand uitlezen. Deze app geeft ook inzicht in het verbruik van het voertuig. Dit verbruik bedraagt volgens de fabrikant 18,7 kWh per 100 km voor de e.GO Life 40+ en 15,5 kWh per 100 km voor de e.GO Life 60.
Met het oog op duurzaamheid wordt de lithium-ion accu zodra deze niet meer voldoet aan de eisen hergebruikt. Bijvoorbeeld voor de opslag van zonne-energie. Ook is met het oog op onder meer gewicht gekozen voor een aluminium chassis. De polymere carrosserie is ongeverfd en recyclebaar. Het ongeverfde carrosserie heeft als bijkomend voordeel dat krassen volgens e.GO niet opvallen.
Naast de e.GO Life zijn ook de prototypes e.GO Life Concept Cross en Life Sport gepresenteerd. De e.GO Life Concept Cross is een crossover op basis van e.GO Life. Het voertuig is onder meer voorzien van bredere banden, andere bumpers en ronde mistlampen. Daarnaast beschikt het prototype over meer grondspeling dan de e.GO Life.
De e.GO Life Sport is onder meer voorzien van een 80 kW elektromotor, ten opzichte van de 57 kW elektromotor van de ‘standaard’ e.GO Life. Deze sterkere motor wordt van stroom voorzien door een grotere accu van 30 kWh.
Beide modellen zijn nog niet in productie en nog niet te koop. Wel kunnen geïnteresseerden via de website van e.GO hun contactgegevens achterlaten om over de productie geïnformeerd te worden.
ND Industrial Investments neemt een meerderheidsbelang in e.GO. Als onderdeel van de investering treedt oprichter Günther Schuh terug als CEO. Schuh blijft lid van het managementteam en aandeelhouder in het bedrijf. Hij wordt opgevolgd door Ulrich Hermann, voormalig bestuurslid van Heidelberg Druckmaschinen. Zodra onder meer contracten met toeleveranciers zijn vernieuwd wil het bedrijf de productie in zijn Aachen Rothe Erde fabriek weer opstarten. Service aan en de verkoop van de e.GO Life zijn inmiddels al hervat.
Auteur: Wouter Hoeffnagel