Zhejiang Geely, het Chinese moederbedrijf van autofabrikant Volvo Cars, neemt Terrafugia over. Dit Amerikaanse bedrijf richt zich op de ontwikkeling van vliegende auto’s en verwacht zijn eerste model in 2019 op de markt te kunnen brengen.
Terrafugia is een bedrijf dat in 2006 is opgericht door vijf voormalig studenten van het Massachusetts Institute of Technology (MIT). Het bedrijf werkt aan twee modellen vliegende auto’s: de Transition en de TF-X. De Transition moet zich op de weg gedragen als een reguliere auto, hij in de lucht moet aanvoelen als een gemiddeld licht sportvliegtuig. Het tweepersoonsvoertuig wordt aangedreven met een Rotax 912iS motor die draait op premium loodvrije benzine die bij reguliere tankstations beschikbaar is.
Bijzonder aan de Transition is uiteraard de mogelijkheid met het voertuig te vliegen. Terrafugia meldt dat het voertuig in minder dan een minuut kan schakelen tussen rijd- en vliegmodus. In de lucht kan het voertuig een snelheid bereiken van 160 kilometer per uur en heeft het een bereik van ongeveer 650 kilometer. De vliegende auto kan op een hoogte van maximaal 10.000 voet vliegen. Op de grond kan het voertuig ‘snelwegsnelheden’ bereiken. Wat de exacte topsnelheid van de Transition op de weg is laat het bedrijf in het midden.
Ook aan veiligheid is gedacht. Zo is de Transition uitgerust met allerlei veiligheidsmaatregelen die we kennen uit reguliere auto’s, zoals een kreukelzone, airbags en veiligheidsgordels. Daarnaast is de Transition voorzien van een parachute die het volledige voertuig in geval van nood veilig naar de grond kan brengen. Ook is een automatische piloot en geautomatiseerde technologie voor ‘terain avoidance’ beschikbaar, waarmee de Transition automatisch uitwijkt voor eventuele obstakels. Testvluchten met het eerste prototype werden in 2009 uitgevoerd. In 2012 is een tweede generatie prototype ontwikkeld.
De TF-X is het tweede model waar Terrafugia aan werkt. Dit voertuig kan in tegenstelling tot de Transition verticaal opstijgen en landen, wat het gebruik van de vliegende auto vereenvoudigd. Voor het opstijgen en landen heeft de TF-X vlakke grond nodig met een diameter van ongeveer 30 meter. Het voertuig heeft in de lucht een maximale snelheid van 320 kilometer per uur en een bereik van 800 kilometer. Net als de Transition draait de motor van de TF-X op standaard loodvrije benzine.
Details over de TF-X ontbreken op het moment van schrijven. Wel meldt Terrafugia dat een standaard rijbewijs in de Verenigde Staten (VS) voldoende zal zijn om het voertuig op de weg te mogen besturen. Daarnaast stelt het bedrijf dat het besturen van de TF-X minder training vereist dan een traditioneel vliegbrevet. Het voertuig moet ongeveer net zoveel gaan kosten als een auto uit het topsegment.
Terrafugia verwacht de Transition in 2019 op de markt te kunnen brengen. Op de TF-X zullen we langer moeten wachten; dit model is naar verwachting vanaf 2023 beschikbaar.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: Zhejiang Geely
Bron: Terrafugia
Bron foto: Zhejiang Geely