maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 06 februari 2019

Ford 3D-print grootste onderdeel voor rijdende auto ooit

Ford maakt bekend met behulp van een 3D-printer een aluminium inlaatspruitstuk te hebben geproduceerd. Het spruitstuk wordt gebruikt op de Hoonitruck, een gemodificeerde Ford F-150 uit 1977.

Het inlaatspruitstuk is door Ford Performance, de motorsport divisie van Ford, ontwikkeld in samenwerking met onderzoekers van het Digital Additive Production Institute van het Duitse RWTH Aachen. Het spruitstuk leidt lucht van de twee turbochargers van de F-150 naar de cilinders van de V6 motor.

926 pk sterke F-150 uit 1977

De Hoonitruck is een opvallend pick-up truck die eigendom is van Gymkhana-ster en rallyrijder Ken Block. Het voertuig is gebaseerd op een Ford F-150 uit 1977, al heeft de Hoonitruck naast zijn uiterlijk weinig overeenkomsten met dit klassieke Amerikaanse voertuig. Zo is de pick-up voorzien van een 3,5-liter Twin Turbo EcoBoost V6 motor, die is gebaseerd op het motorblok van de Le Mans-winnende Ford GT. Het motorblok levert zo’n 926 pk. 

Voor dit motorblok heeft Ford Performance samen met de onderzoekers van de RWTH Aachen een aluminium inlaatspruitstuk ontwikkeld. Het ontwerp is vervolgens met behulp van een 3D-printer vervaardigd. Ford stelt dat het om het grootste 3D-geprinte onderdeel voor een rijdende auto ooit gaat.

 Ford)

De Hoonitruck (bron foto: Ford)

Complexe web-achtige structuur

Raphael Koch, engineer Advanced Materials and Processes bij Ford, geeft aan dat het project het maximale heeft gevraagd van zowel het team als beschikbare rekenkracht, die wordt ingezet om simulaties uit te voeren. “Het inlaatspruitstuk heeft een complexe web-achtige structuur die niet vervaardigd kan worden met traditionele productiemethoden. We hebben de ondersteunende structuren uiteindelijk opgelost in zuur”, legt Koch uit. 

Het printen van het inlaatspruitstuk voor de Hoonitruck in totaal vijf dagen in beslag genomen. Het onderdeel weegt bijna zes kilogram. 

Verticaal printen

Ford zet al langer addivitieve productie in. Zo kondigde de autofabrikant in 2017 aan te gaan experimenteren met een Stratasys Infinite Build 3D-printer. Deze printer print in tegenstelling tot de meeste andere 3D-printers verticaal in plaats van horizontaal. Waar het printproces bij horizontaal printen wordt beperkt door een maximale hoogte, maakt verticaal printen het in theorie mogelijk objecten met een onbeperkt formaat te printen. 

Inmiddels wordt de productietechniek ingezet tijdens het ontwikkelproces van nieuwe voertuigen, meldt Ford. Zo wordt additieve productie gebruikt om nieuw ontworpen onderdelen snel te kunnen testen en verfijnen. Ook kan het bedrijf speciale gereedschappen sneller en kosteneffectiever produceren. 

Ford toonde in januari al een aantal onderdelen voor productievoertuigen die het bedrijf heeft 3D-geprint. Het ging hierbij onder meer om een beugel voor de airco in de Ford Focus, een stekker voor de Ford F-150 Raptor en een houder voor de elektrische parkeerrem van de Ford Mustang GT500.  Deze onderdelen zijn geproduceerd met behulp van 3D-printtechnologie van het Amerikaanse bedrijf Carbon. 

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: Ford (foto)

Deel dit artikel

Meer nieuws

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Groen netwerken

Groen netwerken

(PARTNER NIEUWS)
Blog / 15-11-2024
(productnews)
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener....
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener. Juist nu de focus moet liggen op duurzame productie, kampen bedrijven...
Blog / 15-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven