Om autonome voertuig veilig samen met andere weggebruikers van de openbare weg gebruik te laten maken, is het noodzakelijk de communicatie vanuit zelfrijdende auto's te standaardiseren. Dit stelt autofabrikant Ford, dat verwacht dat dergelijke standaardisatie kan helpen voetgangers, automobilisten en andere weggebruikers meer vertrouwen te laten krijgen in autonome voertuigen.
Zelfrijdende voertuigen maken autonoom beslissingen in het verkeer en kunnen bijvoorbeeld besluiten van rijbaan te wisselen, te keren, te versnellen of juist af te remmen. De beoordelingen die dergelijke voertuigen maken worden gebaseerd op onder andere gegevens die worden verzameld met sensoren en analyses van deze data met behulp van algoritmes. Autonome voertuigen kunnen hierbij andere conclusies trekken dan de mens, wat het gedrag van zelfrijdende auto’s onvoorspelbaar kan maken.
Ford werkt al langer aan een interface die moet helpen autonome voertuigen samen met andere weggebruikers veilig van de weg gebruik te maken. Een dergelijk systeem moet de intenties van zelfrijdende auto’s communiceren naar andere weggebruikers, zodat zij beter kunnen anticiperen op het gedrag van de voertuigen. Een dergelijke systeem kan volgens Ford niet alleen de veiligheid op de weg, maar helpt ook het vertrouwen van andere weggebruikers te winnen.
“In de reis naar de ontwikkeling en uitrol van zelfrijdende voertuigen, wordt al snel de focus gelegd op de klanten die in deze voertuigen zullen rijden. Bij Ford willen we het vertrouwen van alle betrokken partijen winnen, ook van andere weggebruikers en gemeenschappen waarin deze voertuigen zullen opereren. Om deze technologie een succes te laten worden, is het van kritiek belang dat deze wordt geïntegreerd in de maatschappij op een manier die iedereen het vertrouwen geeft”, schrijft John Shutko, Human Factors Technical Specialist op het gebied van zelfrijdende voertuigen bij Ford.
Ford roept ontwikkelaars, autofabrikanten en technologiebedrijven die werken aan Level 4 zelfrijdende voertuigen de samenwerking aan te gaan en ideeën te delen voor een industriestandaard voor het communiceren van de intenties van zelfrijdende voertuigen. Een Level 4 autonoom voertuig neemt volgens de definitie van kenniscentrum CROW alle operationele taken en een deel van zowel de tactische als strategische rijtaken over. De bestuurder kan op dit niveau zijn aandacht op andere zaken richten en hoeft niet langer in staat te zijn de controle over het voertuig niet langer op ieder willekeurig over te nemen.
Ford noemt het van kritiek belang dat er wereldwijd één standaard wordt geïntroduceerd voor dergelijke communicatie. Dit is noodzakelijk om zeker te stellen dat ieder persoon ongeacht land of leeftijd de signalen kan begrijpen. Om de ontwikkeling van een dergelijke standaard mogelijk te maken wil het bedrijf een Memorandum of Understanding aangaan met andere partijen die betrokken zijn bij de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s.
De autofabrikant voerde eerder een experiment uit waarbij een Ford Transit Connect werd voorzien van een lichtbalk aan de bovenzijde van de vooruit. Via deze lichtbalk werden de intenties van het voertuig gecommuniceerd naar weggebruikers. Tijdens dit experiment reed het gebruikte voertuig overigens niet daadwerkelijk autonoom, maar werd bestuurd door een menselijke bestuurder die onzichtbaar was gemaakt.
Ook Mitsubishi Electric werkt aan een dergelijk systeem: het Safe and Secure Lighting systeem. Dit systeem projecteert signalen op zowel de weg als op ingebouwde schermen in de auto. Indien het voertuig bijvoorbeeld achteruit gaat rijden worden andere weggebruikers met behulp van pijlen op de weg voor deze beweging gewaarschuwd. Het systeem kan volgens Mitsubishi Electric niet alleen de intenties van zelfrijdende auto’s communiceren naar andere weggebruikers, maar ook die van menselijke bestuurders.
Tot slot presenteerde Mercedes-Benz Vans afgelopen maand een autonoom en elektrisch aangedreven conceptvoertuig genaamd Vision URBANETIC. Dit voertuig kan worden voorzien van uitwisselbare carrosserieën, waarmee de Vision URBANETIC kan worden geconfigureerd voor vervoer van mensen of juist goederen. Op de voorzijde van het conceptvoertuig is een groot scherm gemonteerd dat voetgangers via signalen laat zien dat het voertuig hun aanwezigheid heeft geregistreerd. Daarnaast zijn aan de zijkant honderden kleine lichtunits geplaatst die worden ingezet om een soort schaduw te creëren van mensen die zich in de directe nabijheid van het voertuig bevinden.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: Ford