Het Franse Automotive Cell Company (ACC) gaat een lening van 4,4 miljard euro aan voor de bouw van een drietal batterijfabrieken in Europa. De fabrieken komen in Frankrijk, Duitsland en Italië te staan. Ook gaat het bedrijf R&D-centra bouwen.
Zowel Stellantis, Mercedes-Benz als Saft hebben een aandeel in ACC in handen. Stellantis en Mercedes-Benz vergroten momenteel hun aandeel in het bedrijf, wat in maart moet zijn afgerond. Stellantis bezit dan 45% van de aandelen, Mercedes-Benz 30% en Saft de overige 25%.
Het in het Franse Bruges – niet te verwarren met het Belgische Brugge – gevestigde ACC wil de transitie naar duurzame transportmiddelen versnellen door batterijtechnologie te revolutioneren. Het richt zich op de productie en ontwikkeling van lithium-ion accu’s voor elektrische voertuigen (EV’s). In 2030 wil het bedrijf op jaarbasis meer dan 2 miljoen lithium-ion batterijen produceren, met een totale energiecapaciteit van 120 GWh.
Het bedrijf zet hierbij naar eigen zeggen in op zes eigenschappen:
Bij het inkopen van grondstoffen voor zijn accu’s speelt naast de milieu-impact ook de sociale en maatschappelijk impact een belangrijke rol. Zo belooft het bedrijf geen grondstoffen te gebruiken uit mijnen die bijvoorbeeld milieuvervuiling opleveren of de lokale watervoorziening onder druk zetten. Denk echter ook aan grondstoffen die afkomstig zijn uit conflictgebieden.
Het Franse bedrijf is in 2020 opgericht en telt meer dan 1.500 werknemers van 40 nationaliteiten. De productie van accu’s door ACC is in december van start gegaan voor Stellantis. Dit doet het bedrijf in zijn Billy-Berclau Douvrin Gigafactory in Frankrijk.
Het bedrijf gaat nu een lening van 4,4 miljard euro aan voor het realiseren van verdere groei. Het leent het bedrag bij een consortium van commerciële banken, dat onder meer BNP Paribas, Deutsche Bank, ING en Intesa Sanpaolo omvat. Ook Bpifrance, Euler Hermes en SACE zijn betrokken.
Met het geld wil het bedrijf een drietal gigafactories voor batterijproductie realiseren. Het gaat daarbij om het uitbouwen van de huidige fabriek in het Franse Billy-Berclau Douvrin, en het realiseren van gigafactories in het Duitse Kaiserslautern en Italiaanse Termoli.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron foto: Pixabay / Paul Brennan