De productiekosten van een elektrisch voertuig op batterijen (BEV) zijn tegen 2027 gemiddeld lager dan die van een vergelijkbare auto met verbrandingsmotor (ICE). Tegelijkertijd brengen reparaties aan de carrosserie en batterijen bij ernstige ongevallen met BEV’s in hetzelfde jaar 30% hogere reparatiekosten met zich mee. BEV’s zijn hierdoor eerder total loss dan ICE’s.
Dit voorspelt Gartner. De marktonderzoeker verwacht dat autofabrikanten dit jaar blijven worstelen met verschuivingen die in de markt ontstaan door de groeiende rol van zowel software als elektrificatie in auto’s. Dit leidt tot een nieuwe fase voor de EV-markt, waarin de markt consolideert. Zo voorspelt Gartner dat 15% van de EV-bedrijven die de afgelopen decennium zijn opgericht in 2027 zijn overgenomen of failliet zijn.
“Nieuwe OEM’s willen de status quo in de automobielsector grondig herdefiniëren”, licht Pedro Pacheco, Vice President of Research bij Gartner, toe. “Ze brachten nieuwe innovaties die de productiekosten vereenvoudigen, zoals gecentraliseerde voertuigarchitectuur of de introductie van gigacastings die de productiekosten en assemblagetijd helpen verlagen, iets wat gevestigde autofabrikanten niet konden omarmen om te overleven.”
Gartner voorspelt dat de volgende generatie BEV’s in 2027 gemiddeld goedkoper zijn om te produceren dan vergelijkbare ICE’s. Daarbij dalen de BEV-productiekosten de komende jaren aanzienlijk sneller dan de batterijkosten. Dit betekent dat BEV’s veel sneller het ICE-kostenniveau zullen bereiken dan aanvankelijk verwacht, meldt Gartner.
Tegelijkertijd is er ook minder goed nieuws. Zo verwacht Gartner tegelijkertijd dat sommige reparaties van BEV’s aanzienlijk duurder worden. De marktonderzoeker voorspelt dat tegen 2027 de gemiddelde kosten voor de reparatie van de carrosserie en accu van een EV na een ernstig ongeval met 30% stijgen.
Deze hogere reparatiekosten kunnen ertoe leiden dat voertuigen bij een ongeval sneller total loss zijn, aangezien een reparatiekosten vaker hoger uitvallen dan de restwaarde. Gartner waarschuwt ook dat duurdere crashreparaties kunnen leiden tot hogere verzekeringspremies of zelfs de weigering van verzekeringsmaatschappijen om bepaalde automodellen te verzekeren.
Gartner is kritisch over deze ontwikkeling en stelt dat de snelle verlaging van de BEV-productiekosten niet mag leiden tot hogere reparatiekosten. Het waarschuwt dat dit op de lange termijn een negatieve impact op de vraag vanuit klanten ken hebben. Het adviseert de productiekosten van BEV’s daarom alleen te verlagen in combinatie met processen die lage reparatiekosten garanderen.
“Met de waargenomen belofte van gemakkelijke winst hebben veel startups zich in de EV-ruimte verzameld – van autofabrikanten tot EV Charging – en sommige zijn nog steeds sterk afhankelijk van externe financiering, waardoor ze bijzonder kwetsbaar zijn voor marktuitdagingen”, aldus Pacheco. “Bovendien worden EV-gerelateerde stimuleringsmaatregelen in verschillende landen geleidelijk afgebouwd, wat de markt uitdagender maakt voor gevestigde exploitanten.”
Gartner voorspelt dat 15% van de EV-bedrijven die sinds het afgelopen decennium zijn opgericht in 2027 overgenomen of failliet zijn. “Dit betekent niet dat de EV-sector afbrokkelt. Het gaat eenvoudigweg een nieuwe fase in waarin bedrijven met de beste producten en diensten de resterende zullen winnen”, aldus Pacheco.
EV’s blijven in 2024 de marktpenetratie vergroten. Gartner schat dat de EV-leveringen in 2024 18,4 miljoen eenheden bereiken, terwijl in 2025 naar schatting zo’n 20,6 miljoen EV’s worden geleverd. We evolueren volgens Gartner echter van ‘gold rush’ naar ‘survival of the fittest’. Dit betekent in de praktijk dat het succes van bedrijven op dit gebied momenteel sterk afhangt van hun vermogen in te spelen op de behoeften van vroege mainstream EV-gebruikers.
Gartner deelt meer informatie met klanten in ‘Top Automotive Trends for 2024’.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Beeld: Wolfgang Eckert via Pixabay