maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 17 december 2019

Gemiddeld 2,3% capaciteitsverlies per jaar voor elektrische voertuigen

Een accu van een elektrisch voertuig degradeert net als iedere andere batterij. Dit betekent in de praktijk dat de capaciteit van de accu en daarmee het bereik van het voertuig terugloopt. Gemiddeld verliest een accu ieder jaar 2,3% van zijn capaciteit.

Dit blijkt uit cijfers van fleet-telematics bedrijf Geotab. Degradatie van accu’s is een natuurlijk proces waarbij de hoeveelheid energie die kan worden opgeslagen of de hoeveelheid energie die kan worden afgeleverd permanent wordt verlaagd.

“De accu’s in elektrische voertuigen kunnen over het algemeen meer vermogen leveren dan onderdelen van de aandrijflijn aan kunnen. Vermogensdegradatie is hierdoor zelden merkbaar in elektrische voertuigen en alleen het verlies van vermogen om energie op te slaan is van belang”, schrijft Charlotte Argue, Senior Management Fleet Electrification bij Geotab, in een blogpost.

Verschillende factoren zijn van invloed

Allerlei factoren zijn van invloed op de degradatie van accu’s. Denk hierbij aan tijd en temperatuur, maar ook aan het aantal oplaadcycli. Daarnaast kan ook het gebruik van de accu terwijl deze veel of juist weinig energie bevat impact hebben. Hoewel er veel onderzoek is gedaan naar de levensduur van accu’s, is over hun prestaties in de praktijk relatief weinig data beschikbaar.

Geodata heeft daarom data van 6.300 voertuigen – eigendom van zowel bedrijven als consumenten – onderzocht om de praktijkprestaties van accu’s in kaart te brengen. Uit de data blijkt dat accu’s per jaar gemiddeld 2,3% van hun capaciteit verliezen, wat minder is dan verwacht. Geotab stelt dat de levensduur van de accu in veel gevallen de levensduur van het voertuig overschrijdt.

Levensduur is niet te voorspellen

Hoe lang deze levensduur echter exact is durft het bedrijf niet te voorspellen. Onder de onderzochte accu’s bevinden zich volgens Geotab maar weinig accu’s die het einde van hun levensduur hebben bereikt. Degradatie van batterijen is non-lineair. In het begin van de levensduur degradeert de accu relatief snel. Na deze fase blijft de capaciteit teruglopen, maar vlakt het tempo waarmee dit gebeurt af. Tegen het einde van de levensduur versnelt de degradatie.

Geotab wijst erop dat veel autofabrikanten een garantie bieden op de accu. In veel gevallen wordt garantie geven op de eerste 160.000 kilometer of acht jaar. Dit varieert echter per fabrikant en land. Ook wijst Geotab erop dat de prijs van accu’s snel daalt. Zo is de gemiddelde prijs van lithium-ion accu’s sinds 2010 met 80% gedaald.

Automodellen vergelijken

Voor het analyseren van de data heeft Geodata een tool genaamd ‘EV Battery Degradation Tool’ ontwikkeld. Deze is beschikbaar op de website van het bedrijf en maakt het mogelijk de prestaties van accu’s in specifieke automodellen in kaart te brengen. Uit de tool blijkt onder meer dat de passieve luchtkoeling van een Nissan Leaf uit 2015 – bedoeld om de accu te koelen en degradatie tegen te gaan – minder goed presteert dan de vloeistofkoeling in een Tesla Model S met hetzelfde bouwjaar. De Leaf laat een gemiddelde accudegradatie van 4,2% zien, terwijl die bij de Tesla 2,3% is.

Meer informatie is te vinden in de blogpost die Charlotte Argue over het onderzoek heeft gepubliceerd.

Auteur: Wouter Hoeffnagel

Deel dit artikel

Meer nieuws

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Groen netwerken

Groen netwerken

(PARTNER NIEUWS)
Blog / 15-11-2024
(productnews)
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener....
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener. Juist nu de focus moet liggen op duurzame productie, kampen bedrijven...
Blog / 15-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven