maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 08 maart 2019

Goodyear ontwerpt band om auto's te helpen vliegen

Vliegende auto's. Het lijkt nog steeds een beetje science fiction, maar er wordt inmiddels aan alle kanten serieus aan gewerkt. Ook Goodyear, de bandenspecialist, wil graag een steentje bijdragen. Het heeft een band ontworpen dat auto's moet helpen vliegen.

De luchtloze band, genaamd Goodyear AERO, is een twee-in-één-band die is ontworpen voor de autonome, vliegende auto’s van de toekomst. De band zou zowel dienst kunnen doen als een band om op de weg te rijden, als een ‘propeller’ om door de lucht te vliegen. 

Features

“Al meer dan 120 jaar streeft Goodyear obsessief naar innovaties en uitvindingen, waarbij het samenwerkt met de pioniers die verandering en ontdekkingen in het transport stimuleren”, aldus “
Chris Helsel, Chief Technology Officer bij Goodyear. “Nu mobiliteitsbedrijven steeds vaker oplossingen voor in de lucht zoeken als antwoord op de uitdagingen van stedelijk transport, zijn wij als bandenspecialist aan de slag gegaan met het ontwerp van de Aero; een band die zowel op de weg als in de lucht gebruikt kan worden.”

De AERO heeft een aantal specialistische eigenschappen meegekregen, zo valt te lezen in een persbericht van Goodyear:

  • Multimodaal ontwerp: De AERO is een multimodaal kantelrotorconcept. De band zou in zijn traditionele oriëntatie gebruikt worden als aandrijving om krachten van en naar de weg over te brengen en te absorberen. In een andere oriëntatie zou hij dienen als aandrijfsysteem om lift te geven in de lucht. Op geschikte voertuigen zou de AERO de pendelaars van de toekomst de vrijheid geven om naadloos over te gaan van de weg naar de lucht.
  • Niet-pneumatische structuur: De spaken van het concept zouden steun bieden om het gewicht van het voertuig te dragen en dienstdoen als propellerbladen om lift te geven wanneer de band gekanteld is. Deze unieke luchtvrije band maakt gebruik van een nietpneumatische structuur die flexibel genoeg is om schokken op te vangen op de weg en sterk genoeg om te draaien met de hoge snelheden die nodig zijn om verticale lift te creëren.
  • Magnetische voortstuwing: het AERO-concept zou magnetische kracht gebruiken om wrijvingsloze voortstuwing te verschaffen. Dit zou de hoge rotatiesnelheden mogelijk maken die vereist zijn om het voertuig op de grond te rijden en, wanneer het wiel wordt gekanteld, een voertuig in de lucht tillen en het voortbewegen.
  • Optische detectie: De AERO zou gebruikmaken van op licht gebaseerde glasvezelsensoren om de toestand van de weg, de slijtage van de band en de structurele integriteit van de band zelf te controleren.
  • Kunstmatige intelligentie: Het concept zou ook voorzien zijn van een ingebouwde AIprocessor die de informatie van de sensoren van de band combineert met gegevens van vehicle-to-vehicle- en vehicle-to-infrastructure-communicatie. De AI-processor zou deze datastromen analyseren en bepaalde acties aanbevelen. Op die manier kan het voertuig zich aanpassen aan de vlieg- of rijmodus. Daarnaast zou de processor mogelijke problemen met de band identificeren en oplossen voor ze zich voordoen. 

 

Hoewel de AERO een puur conceptueel ontwerp is, zijn er wel technologieën in gebruikt, zoals een niet-pneumatische structuur en intelligente bandenmogelijkheden,  die vandaag al worden ontwikkeld door Goodyear. momenteel ontwikkeld. Anderen kunnen mogelijk de basis vormen voor nieuwe ideeën en nieuwe producten in de toekomst .

Goodyear heeft het concept met name ontwikkeld om het debat op gang te brengen over de banden en transporttechnologieën voor een nieuw mobiliteits-ecosysteem.

 

Klik op onderstaande afbeelding om een promotievideo van de AERO te bekijken:

 

Bron: Goodyear.

 

Deel dit artikel

Meer nieuws

ONWARD Medical tekent licentie met CEA-Cinatec voor ontwikkeling van brein-computerinterface WIMAGINE

(productnews)
Onward Medical gaat een exclusieve licentie aan met CEA voor het ontwikkelen en commercialiseren van WIMAGINE BCI...
Onward Medical gaat een exclusieve licentie aan met CEA voor het ontwikkelen en commercialiseren van WIMAGINE BCI brein-computerinterface (BCI). Het bedrijf wil deze BCI combineren met zijn ONWARD ARC-IM therapie,...
Medisch & Zorg / 30-10-2024
Lees meer

Gesmolten-zout-reactor van Thorizon geselecteerd door European SMR Alliance

(productnews)
Negen projecten zijn door de European Industrial Alliance on SMRs, dat zich richt op kleine modulaire reactors (SMR),...
Negen projecten zijn door de European Industrial Alliance on SMRs, dat zich richt op kleine modulaire reactors (SMR), geselecteerd voor zijn Projects Working Groups (PWG’s). Een van de geselecteerde projecten...
Energie / 29-10-2024
Lees meer

Jaarlijks 25.000 ton minder CO2-uitstoot door bouw elektrische indampinstallatie

(productnews)
Met de bouw van een nieuwe energiezuinige elektrische indampinstallatie voor natronloogproductie, kan de CO₂-uitstoot in...
Met de bouw van een nieuwe energiezuinige elektrische indampinstallatie voor natronloogproductie, kan de CO₂-uitstoot in de chemieproductie in Delfzijl tot 25.000 ton per jaar worden verminderd. Energiepartner Adven start bij...
Algemeen / 28-10-2024
Lees meer

Meerdere oppervlaktestructuren en kleurovergangen 3D-printen zonder materiaal wisselen

(productnews)
Een nieuwe 3D-printtechniek maakt het mogelijk oppervlaktestructuren en kleurovergangen met een hoge resolutie te printen....
Een nieuwe 3D-printtechniek maakt het mogelijk oppervlaktestructuren en kleurovergangen met een hoge resolutie te printen. Hierbij hoeft slechts één materiaal gebruikt te worden. De techniek is ontwikkeld door onderzoekers van...
High tech / 28-10-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven