maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 28 mei 2019

Groeiende vraag naar elektrische auto's wakkert investeringen door fabrikanten aan

Wereldwijd zijn in 2018 meer dan twee miljoen elektrische voertuigen verkocht. Dit aantal stijgt de komende jaren naar verwachting snel; BloombergNEF's voorspelt in zijn nieuwe Electric Vehicle Outlook dat in 2025 tien miljoen elektrische voertuigen aan de man worden gebracht en dit aantal ook in de jaren daarna blijft stijgen. In 2040 worden naar verwachting zo'n 56 miljoen exemplaren verkocht. De groeiende vraag naar elektrische voertuigen wakkert investeringen door autofabrikanten aan.

BloombergNEF meldt dat in 2040 meer dan de helft van alle nieuwe auto’s (57,1%) die worden verkocht elektrisch zullen zijn. De cijfers variëren per regio. China gaat aan de leiding met 68,2%, op de voet gevolgd door Europa met 66,4%. De Verenigde Staten (VS) loopt in 2040 naar verwachting met 59,6% licht achter met de adoptie van elektrische voertuigen. 

Miljardeninvesteringen

De snelgroeiende populariteit van elektrische voertuigen vormt een belangrijke stimulans voor de ontwikkeling hiervan en leidt tot miljardeninvesteringen door fabrikanten. Vooral in het vergroten van productiecapaciteit wordt fors geïnvesteerd. Alleen de autofabrikanten Volkswagen, Hyundai Kia Automotive Group, Chongqing Changan Automobile en Daimler hebben al plannen aangekondigd om in totaal meer dan 100 miljard dollar te investeren in de productie van elektrische voertuigen. De helft van deze investering (meer dan 50 miljard dollar) is afkomstig van Volkswagen Group. 

Deze investeringen zijn gericht op het op de markt brengen van nieuwe elektrische automodellen. In 2025 bieden autofabrikanten wereldwijd naar verwachting bijna 400 verschillende modellen elektrische voertuigen aan. Opnieuw valt Volkswagen hierbij op; het bedrijf heeft plannen voor 80 verschillende modellen elektrische auto’s. BMW volgt met 47, terwijl het Chinese Geely werkt aan 41 elektrische modellen. De top 5 bestaat verder uit het eveneens Chinese Changan (34 modellen) en Fiat Chrysler (32 modellen). 

China is belangrijke afzetmarkt

BloombergNEF wijst erop dat China een belangrijke afzetmarkt is voor elektrische voertuigen. Niet alleen is de Chinese markt in absolute aantallen groter dan de Europese of Noord-Amerikaanse markt, ook is de Chinese markt de afgelopen twee decennia een belangrijke bron geweest voor groei in verkoopcijfers van auto’s. Zo is het aantal verkochte auto’s wereldwijd gestegen van 47,5 miljoen in 2001 naar 81,4 miljoen in 2018. Autoverkopen in China stegen in dezelfde periode van 2,4 miljoen naar 28 miljoen stuks. Het land is hiermee verantwoordelijk voor 76% van de stijging in vraag naar auto’s wereldwijd. 

De onderzoekers wijzen ook op gedeelde mobiliteitsdiensten, zoals taxi’s, deelauto’s en zogeheten ride-hailing diensten zoals Uber en Lyft. Op dit moment wordt slechts 5% van alle kilometers die wereldwijd worden afgelegd gereden met behulp van deze gedeelde mobiliteitsdiensten. Dit percentage gaat naar verwachting de komende jaren echter flink stijgen; BloombergNEF voorspelt dat dit percentage in 2040 19% bedraagt. Deze stijging heeft ook impact op de vraag naar elektrische voertuigen. Enerzijds neemt de behoefte van consumenten om zelf een voertuig te beschikken hierdoor naar verwachting af, terwijl anderzijds vanuit mobiliteitsdiensten door economische motivaties juist meer vraag ontstaat naar elektrische voertuigen. Naar verwachting is 80% van alle voertuigen die voor gedeelde mobiliteitsdiensten worden ingezet een elektrisch voertuig. 

Autonome voertuigen hebben weinig impact

De impact van autonome voertuigen is tegelijkertijd juist zeer beperkt, zowel als we kijken naar de wijze waarop reizigers zich wereldwijd vervoeren als energiepatronen. BloombergNEF verwacht dat pas na 2030 autonome voertuigen impact zullen krijgen op deze cijfers.

Meer cijfers zijn te vinden in het rapport ‘Electric Vehicle Outlook 2019’, dat hier beschikbaar is.  

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: BloombergNEF

Deel dit artikel

Meer nieuws

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Groen netwerken

Groen netwerken

(PARTNER NIEUWS)
Blog / 15-11-2024
(productnews)
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener....
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener. Juist nu de focus moet liggen op duurzame productie, kampen bedrijven...
Blog / 15-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven