Bloomberg noemt het het grootste bedrijfsfalen in de naoorlogse Japanse maakindustrie: de faillissementsaanvraag van Takata. Het bedrijf is ten onder gegaan door de miljoenen teruggeroepen airbags die aan meer dan tien dodelijke ongelukken zijn gelinkt.
Het 84 jaar oude bedrijf heeft bescherming tegen schuldeisers aangevraagd in zowel de Verenigde Staten als Japan. Er staan voor meer dan 10 miljard dollar aan aansprakelijkheidseisen open, waaronder van Honda (de grootste afnemer van de airbags), Toyota en particulieren. In de VS vraagt Takata de Chapter 11-faillissementsbescherming aan, een soort gecontroleerd faillissement. Takata wordt naar verwachting gesplitst in een gezonde tak, die kinderzitjes en autogordels maakt, en een airbagtak. Het Amerikaanse Key Safety Systems neemt de gezonde tak van het bedrijf over voor 1,6 miljard dollar.
Mankementen aan de airbags zouden aan tenminste 17 mensen het leven hebben gekost. De airbags klapten zo hard open dat een metaal onderdeel kapot ging en er metalen scherven uit vlogen. Naast een aantal doden zijn er hierdoor ook 180 mensen gewond geraakt. Een Amerikaanse man en vrouw raakten blind aan één oog. Takata begon naar aanleiding van deze ongelukken twee jaar geleden met een grote terugroepactie. In de VS moesten maar liefst 42 miljoen auto’s terug naar de fabriek. 1 op de 7 voertuigen in dat land waren voorzien van ondeugdelijke airbags. Een derde daarvan zou inmiddels vervangen zijn. In Nederland werden 50.000 auto’s van Honda, Toyota en Nissan teruggeroepen. Het bedrijf wil ook na een faillissement doorgaan met de vervanging van airbags.
De problemen met de airbags begonnen zo’n 14 jaar geleden al, maar er werd pas twee jaar geleden genoeg bewijs gevonden. Daarna bevestigde Takata van de airbagproblemen af te weten. Takata is inmiddels al veel geld kwijt geweest aan schuldseisers. In de VS schikte het bedrijf voor 1 miljard dollar met het ministerie van Justitie. 850 miljoen dollar daarvan ging naar de autofabrikanten die de gevaarlijke airbags in hun wagens hadden gemonteerd en 125 miljoen diende als schadevergoeding voor slachtoffers. De overige 25 miljoen dollar was een boete omdat het bedrijf doorging met de productie terwijl het wist dat er mankementen waren.
Financiële experts denken dat de totale kosten voor het vervangen van de airbags uiteindelijk op kunnen lopen tot 24 miljard dollar.
Een duidelijke oorzaak voor de problemen is nooit echt gevonden. Takata verklaarde eedrer dat het mogelijk aan de hoge luchtvochtigheid heeft gelegen. Auto’s in de vochtige staten van Amerika werden daarom als eerste aangepakt.
Door: Kelly Bakker
Bron: Bloomberg