maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 29 maart 2022

H2X Global levert waterstof-trucks aan Zweedse afvalverwerker

Het Australische H2X Global gaat waterstof-aangedreven vrachtwagens en bestelwagens leveren aan Renova, een afvalbedrijf dat in diverse Zweedse gemeenten in de regio Göteborg de afvalophaling verzorgt. Het bedrijf levert een 18-tons vrachtwagen, een 28-tons exemplaar met wissellaadbak en een 3-tons bestelwagen met laadlift.

H2X Global is een bedrijf dat zich specifiek richt op de ontwikkeling van waterstof-aangedreven voertuigen. Het bedrijf biedt momenteel een beperkt aantal modellen aan: een pick-up truck genaamd Warrego en de bestelbus ‘Darling’, die beschikbaar is als taxi-MPV en bestel-/passagiersbus. De voertuigen die het bedrijf aan Renova levert worden specifiek voor deze afvalverwerker ontwikkeld.

Ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen

Zweden zet al langer stevig in op verduurzaming. Zo wil het land de eerste verzorgingsstaat wereldwijd worden die geen gebruik meer maakt van fossiele brandstoffen. Zweden wil in 2045 CO2-neutraal zijn, terwijl in 2030 de emissies met 70% moeten zijn teruggedrongen ten opzichte van 2010.

Göteborg kent nog ambitieuzere doelstellingen. De stad wil dat zijn eigen wagenpark in 2023 niet langer voertuigen omvat die fossiele brandstoffen verbruiken. In 2030 wil de stad de CO2-emissies van het volledige transportsysteem in Göteborg met 90% hebben teruggedrongen. Binnen de zogeheten Göteborg Green City Zone wil de stad in 2030 zelfs alleen nog volledig emissievrij transport toelaten. Het gaat daarbij specifiek om vervoersmiddelen op basis van elektriciteit of waterstof.

De levering van de voertuigen H2X dragen bij aan het realiseren van deze doelstellingen. Waterstofvoertuigen kennen geen directe CO2-uitstoot. Wel kan de productie van waterstof CO2-uitstoot opleveren. Groene waterstof biedt uitkomst; deze waterstof wordt geproduceerd met groene stroom die is opgewekt met windmolens of zonne-energie. De productie van groene waterstof kent hierdoor geen CO2-uitstoot.

Warrego

Eerder wezen we al op de Warrego en de twee varianten van de Darling die H2X Global aanbiedt. De Warrego is een waterstof-gebaseerd voertuig op basis van de Ford Ranger. Het voertuig biedt een bereik van 500km en kan volgens de fabrikant in drie tot vijf minuten volledig worden volgetankt. H2X Global wil met de Warrego naar eigen zeggen bewijzen dat waterstof een waardig alternatief is voor diesel als brandstof.

De Warrego is in drie configuraties beschikbaar. De Warego 66 biedt een motorvermogen van 200KW, terwijl de brandstofcel een piekvermogen van 66kW levert. Het voertuig is voorzien van een 60kW accu. Deze combinatie levert een bereik van 500km op en een topsnelheid die is beperkt op 110 km/u. Het voertuig accelereert in 11 seconden van 0 naar 100 km/u. De elektrische pick-up truck is beschikbaar met 2WD en AWD.

De Warrego 90 is de grotere broer van de Warrego 66. Het model biedt een motorvermogen van 220kW, terwijl de brandstofcel een piekvermogen van 90kW levert. De batterij biedt 100kW aan capaciteit. Net als de Warrego 66 biedt de Warrego 90 een bereik van 500km. Het voertuig biedt met 150 km/u een hogere begrensde topsnelheid dan zijn kleinere broer. De Warrego 90 accelereert in 8 seconden van 0 naar 100 km/u. Het voertuig is alleen als AWD beschikbaar.

De Warrego 90 XR is wat betreft motor, brandstofcel en accu gelijk aan de Warrego 90. Het verschil zit hem in het bereik, dat bij het XR-model 750km bedraagt ten opzichte van de 500km bereik die de Warrego 90 biedt.

Meer informatie over de Warrego is hier beschikbaar.

Darling

De Darling kan op dit moment nog niet worden gereserveerd; geïnteresseerden kunnen uitsluitend hun contactgegevens achterlaten. Dit model wordt beschikbaar in twee versies: een bestel-/passagiersbus en een taxibus. De besteller is leverbaar in drie lengtes: compact, standaard en lang. H2X Global benadrukt dat de laadruimte van de bussen vergelijkbaar is met die van concurrerende bestelbussen met brandstofmotor. Ook is het mogelijk de Darling te voorzien van diverse opbouwen, waaronder een kipper, een koellaadruimte, een uitvouwdak voor campers en een laadlift.

De Darling kan ook worden voorzien van een verhoogde vering voor gebruik offroad. Gebruikers kunnen zelf schakelen tussen 2×4 of 4×4 aandrijving afhankelijk van hun toepassing. Zo kunnen zij onder meer het trekvermogen van het voertuig vergroten.

Enkele specificaties van de Darling op een rij:

  • Beschikbaar als bestelbus of 11-persoons passagiersbus
  • 500km bereik
  • Maximaal laadgewicht van 1.500 tot 1.950 kg (afhankelijk van configuratie)
  • Maximaal trekgewicht van 1.000 tot 2.550 kg (afhankelijk van configuratie)
  • Een lagere TCO ten opzichte van brandstofvoertuigen door goedkoper onderhoud. Dit mogelijk doordat een brandstofcel minder bewegende delen omvat dan een brandstofmotor.
  • Gericht op stedelijke logistiek en distributie, mobiliteit rondom luchthavens en goederentransport met een bereik van 500km. Denk aan koeriersdiensten, bezorgdiensten en kleine bedrijven.

De taxi-versie van de Darling is gebaseerd op de passagiersvariant en specifiek toegespitst op de behoeften van taxibedrijven.

Meer informatie over de bestel- en passagiersvariant van de Darling is hier beschikbaar. Meer informatie over de taxivariant vind je hier.

Auteur: Wouter Hoeffnagel

Deel dit artikel

Meer nieuws

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Groen netwerken

Groen netwerken

(PARTNER NIEUWS)
Blog / 15-11-2024
(productnews)
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener....
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener. Juist nu de focus moet liggen op duurzame productie, kampen bedrijven...
Blog / 15-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven