Holthausen Clean Technology uit het Nederlandse Hoogezand gaat voor het Amerikaanse Hyzon Motors trucks bouwen die rijden op waterstof. Het bedrijf bouwt hiervoor een nieuwe fabriek en gaat het Europese hoofdkantoor van Hyzon Motors vormen.
De samenwerking is onderdeel van een joint venture die de twee partijen onlangs zijn aangegaan, bevestigt Holthausen Clean Technology aan RTV Noord. “We wilden er pas ruchtbaarheid aan geven nadat we helemaal up and running waren”, verklapt Max Holthausen. “Voorheen werden er wel eens grote dingen geroepen, en kwam er vervolgens niks van terecht. Vandaar dat we het nog even geheim hebben gehouden. Maar inmiddels is alles, inclusief de financiering, rond.”
Hyzon Motors is een Amerikaans bedrijf dat zich toelegt op de productie van waterstoftrucks en -bussen. Het bedrijf heeft een tweetal vrachtwagens ontwikkeld: een 30 tot 50 tons exemplaar leverbaar met een 100, 150 of 200kW brandstofcel en een 6 tot 18 tons variant met een 40 tot 80kW brandstofcel. Beide exemplaren zijn naar verwachting vanaf november leverbaar in de Verenigde Staten.
Daarnaast levert het bedrijf sinds juni een tweetal bussen: een stadsbus en een touringbus. De stadsbus is beschikbaar in een versie van 12 meter en een variant van 18 meter lang. De bus is voorzien van een 60 tot 100kW brandstofcel en kan tot 400km afleggen op één lading waterstof. De touringbus is 12 meter lang en voorzien van een 80 tot 100kW brandstofcel. De bus kan hiermee tenminste 400km afleggen op één lading waterstof.
Holthausen gaat het hoofdkantoor vormen voor Hyzon Motors voor de Europese markt, Scandinavië, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk. Ook neemt Holthausen de productie van waterstoftrucks voor deze markten op zich.
Holthausen benadrukt dat er in de praktijk niet heel veel verandert. Het bedrijf bouwt al langer vrachtwagens om tot waterstoftrucks. Het ging hierbij om bestaande DAF’s met dieselmotor, die werden omgebouwd tot waterstof. De organisatie gaat nu waterstofvrachtwagens onder eigen merknaam op de markt brengen, meldt Max Holthausen.
Over een jaar of vier wil het bedrijf jaarlijks 2.000 waterstoftrucks produceren. “Dat is het doel. Daar willen we stap voor stap naartoe. Op dit moment hebben we een capaciteit van 50 tot 100 trucks per jaar. Daar willen we volgend jaar tenminste 300 van maken, om zo richting de 2000 te gaan”, zegt Holthausen tegen RTV Noord. Naar verwachting ontstaan hierdoor zo’n 1.000 banen.
Het bedrijf is momenteel op zoek naar een nieuwe bedrijfslocatie. Op deze locatie moet niet alleen een nieuw kantoorpand worden gevestigd, maar ook de fabriek waar de waterstoftrucks worden gebouwd. Het bedrijf meldt de benodigde investering voor zijn plannen al binnen te hebben.
Bij voorkeur blijft Holthausen in Groningen gevestigd, waar het oorspronkelijk is opgericht. Max Holthausen wijst op de belangrijke rol die de gemeente Groningen heeft gespeeld in de ontwikkeling van het bedrijf. “Eén van onze grootste klanten, en een partij die het mogelijk heeft gemaakt dat wij met waterstof konden beginnen, is de gemeente Groningen. Zij hebben ons de kans gegeven, en daar willen we ook wat voor terugdoen. Nu we dit groots kunnen gaan aanpakken met een buitenlandse partner, willen we dit graag in Noord-Nederland, en het liefst dus in Groningen, houden”, zegt Holthausen tegen RTV Noord.
Auteur: Wouter Hoeffnagel