Het principe is eenvoudig. Boven de rechter baan van snelwegen waar veel doorgaand vrachtverkeer rijdt worden bovenleidingen aangelegd, die grondstations voorzien van stroom. Vrachtwagens zijn uitgerust met een zogenaamde ‘stroomafnemer’ die door de chauffeur handmatig, of via een sensor, automatisch aankoppelt.
De vrachtwagen is hybride. Beschikt dus over een verbrandingsmotor, maar ook over de technologie om elektrisch te rijden. Zodra de stroomafnemer koppelt met de bovenleiding wordt de elektrische motor ingeschakeld. Er is dan nauwelijks een verschil in rijgedrag merkbaar. Als de chauffeur van baan moet verwisselen om bijvoorbeeld in te halen, klapt de stroomafnemer in en rijdt de vrachtwagen weer op de verbrandingsmotor. Ook bij plotselinge bewegingen klapt de stroomafnemer in.
“Vrachtvervoer over de weg speelt een centrale rol in de strijd tegen klimaatverandering. In Duitsland is het verantwoordelijk voor een 33% van alle CO2-uitstoot in de transportsector. Vrachtwagenfabrikanten streven verschillende concepten na om deze last te verminderen. Met eHighway heeft Siemens Mobility een kant-en-klare technologie ontwikkeld voor energiezuinig, kosteneffectief en emissievrij vrachtwagentransport. Deze kan worden gecombineerd met andere aandrijfsystemen om de ruggengraat te worden voor de bestrijding van klimaatverandering in deze sector, ” zegt Michael Peter, CEO van Siemens Mobility. In Nederland is het vrachtvervoer verantwoordelijk voor 11% (CBS 2020).
De eHighway wordt momenteel getest op drie openbare routes in Duitsland: op de snelweg A5 in de deelstaat Hessen tussen de luchthaven van Frankfurt en Darmstadt/Weiterstadt. In de deelstaat Sleeswijk-Holstein op de snelweg A1 tussen de knooppunten Reinfeld en Lübeck en op de rijksweg B462 in de deelstaat Baden-Württemberg tussen Kuppenheim en Gaggenau. Het systeem is ook getest in Los Angeles en in Zweden.
Het is niet de bedoeling om iedere snelweg te voorzien van bovenleidingen. Alleen op die wegen waar veel doorgaand vrachtverkeer is. In Nederland komen de A15 tussen de Rotterdamse haven en het Oosten van het land in aanmerking en de A67 vanuit de richting Antwerpen.