maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 07 september 2021

Hyundai presenteert Ioniq 5-robotaxi met level 4 autonomie

Hyundai presenteert de IONIQ 5-robotaxi. Het voertuig is gebaseerd op de volledig elektrische IONIQ 5, staat op het nieuwe Electric Global Modular Platform (E-GMP) en biedt level 4 zelfrijdende mogelijkheden. Dit geeft het voertuig een hoge mate van autonomie.

De IONIQ 5-robotaxi is door Hyundai ontwikkeld in samenwerking met Motional. Dit is een joint venture van Hyundai en Aptiv, een leverancier van autotechnologie. Motional is toegespitst op de ontwikkeling van autonome rijtechnologie. Door het combineren van elektrificatie en autonomie willen de partijen personenvervoer slimmer, veiliger en duurzamer maken.

Level 4 autonomie

Het voertuig biedt level 4 zelfrijdende mogelijkheden, meldt Hyundai. De Amerikaanse Society of Automotive Engineers (SAE) definieert dit niveau van autonomie als volgt:

  • Bestuurders besturen hun voertuig niet langer zelfstandig indien deze functie is ingeschakeld;
  • De geautomatiseerde rijfuncties vereisen niet dat de gebruiker de besturing overneemt;
  • De voertuigen zijn lokaal inzetbaar als taxi zonder bestuurder;
  • In sommige gevallen zijn pendalen en een stuurwiel niet langer aanwezig.

Hyundai mikt erop dat de IONIQ 5-robotaxi vanaf 2023 inzetbaar is voor het vervoer van passagiers. Het bedrijf is hiervoor een samenwerking aangegaan met taxiplatform en leverancier van technologie voor zelfrijdende auto’s Lyft.

Externe operator kijkt mee

Hoewel het voertuig in belangrijke mate zelfstandig kan rijden, kijkt een externe Motional-operator mee. Indien de robotaxi geconfronteerd wordt met een ongebruikelijk verkeersscenario kan deze operator ingrijpen en het voertuig naar een nieuwe route leiden. Denk hierbij aan overstromingen of wegwerkzaamheden.

De IONIQ 5-robotaxi (bron foto: Hyundai)
De IONIQ 5-robotaxi (bron foto: Hyundai)

De robotaxi kan tijdens het autonoom rijden gebruik maken van ruim 30 sensoren. Het gaat hierbij om een combinatie van camera’s, radars en lidar sensoren. De combinatie geeft het voertuig 360 graden zicht. De IONIQ 5-robotaxi is gebaseerd op het E-GMP, een platform dat de basis vormt voor de nieuwe generatie elektrische voertuigen van Hyundai Motor Group. Naast Hyundai vallen hieronder ook Kia, Genesis en IONIQ. De groep streeft naar de introductie van 23 BEV-modellen waarvan 11 volledige elektrische op basis van het E-GMP-platform in 2025. Wereldwijd moeten dan ruim 1 miljoen BEV’s zijn verkocht.

RobotShuttle

De Zuid-Koreaanse autofabrikant zet al langer in op zelfrijdende auto’s. Zo presenteerde het bedrijf in juli de RobotShuttle. Deze autonome personenbus verzorgt in het Zuid-Koreaanse Namyang vrijwel geheel zelfstandig een pendeldienst tussen een aantal haltes. Het voertuig is gebaseerd op de H350 van Hyundai, een lichte personenbus met vier portieren. Het voertuig beschikt over een ‘aantal kernsystemen wordt toegepast op niveau 4 van autonoom rijden’. Dit stelt het voertuig in staat tot het waarnemen van zijn omgeving, nemen van beslissingen en zichzelf besturen op de openbare weg.

In tegenstelling tot de robotaxi rijdt bij de RobotShuttle altijd een bestuurder mee. Hyundai meldt dat deze ‘minimale assistentie’ biedt bij het besturen van het voertuigen. De autonome H350’s rijden over een traject van 6,1 kilometer lang, waarbij zij twintig haltes aandoen. Een plaats in de pendelbus reserveren kan via een mobiele app genaamd ‘Shucle’ van AIRS Company. Dit is een gespecialiseerd kunstmatige intelligentie-onderzoekslaboratorium van Hyundai.

Auteur: Wouter Hoeffnagel

Deel dit artikel

Meer nieuws

‘Honda en Nissan overwegen fusie’

‘Honda en Nissan overwegen fusie’

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 24-12-2024
(productnews)
Honda en Nissan overwegen een fusie. De Japanse automerken willen zo beter kunnen concurreren met Chinese fabrikanten van...
Honda en Nissan overwegen een fusie. De Japanse automerken willen zo beter kunnen concurreren met Chinese fabrikanten van elektrische voertuigen (EV’s), maar ook het eveneens Japanse Toyota. Dit meldt althans...
Automotive / 24-12-2024
Lees meer

Team van TU Delft valt in de prijzen tijdens Airbus-BMW Global Quantum Computing Challenge

(productnews)
Het QAIMS-team van de TU Delft wint de Golden Application Prize ‘Pushing the boundaries of quantum tech for...
Het QAIMS-team van de TU Delft wint de Golden Application Prize ‘Pushing the boundaries of quantum tech for mobility’ in de Airbus-BMW Global Quantum Computing Challenge. Het team past quantumtechnologie...
High tech / 24-12-2024
Lees meer

Planning landelijk waterstofnetwerk geactualiseerd

Planning landelijk waterstofnetwerk geactualiseerd

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 23-12-2024
(productnews)
Hynetwork, dochteronderneming van Gasunie, levert de komende jaren het landelijke waterstofnetwerk in Nederland gefaseerd...
Hynetwork, dochteronderneming van Gasunie, levert de komende jaren het landelijke waterstofnetwerk in Nederland gefaseerd op. Het heeft een geactualiseerde netwerkplanning gepubliceerd. Nog tot eind januari kunnen marktpartijen en andere...
Energie / 23-12-2024
Lees meer

Europese steun voor ChipNL Competence Centre voor innovatie in chipsector

(productnews)
De Europese Commissie keurt steun aan een nieuw Nederlandse kenniscentrum voor chips goed. Het gaat om het ChipNL Competence...
De Europese Commissie keurt steun aan een nieuw Nederlandse kenniscentrum voor chips goed. Het gaat om het ChipNL Competence Centre, waarvan afgelopen week de kick-off plaatsvond. Het centrum is gericht...
Algemeen / 23-12-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven