Hyzon Motors Europe gaat 1.500 emissieloze waterstofvrachtwagens leveren in Nieuw-Zeeland. Het samenwerkingsverbrand tussen het Groningse Holthausen Clean Technology en de Amerikaanse vrachtwagenfabrikant Hyzon Motors gaat hiervoor een overeenkomst aan met het Nieuw-Zeelands Hiringa Energy.
Hiringa Energy stelt zichzelf als doel Nieuw-Zeeland te decarboniseren. Het bedrijf werkt momenteel aan de uitbreiding van de infrastructuur van waterstoftankstation in het land. Hiringa Energy wil in 2022 acht waterstoftankstations beschikbaar hebben in Nieuw-Zeeland. Dit is naar verluid voldoende om 100% van de vrachtroutes op het Noordereiland en 82% van de vrachtroutes op het Zuidereiland van Nieuw-Zeeland te bedienen.
De waterstofvrachtwagens die Hiringa Energy bij Hyzon Motors heeft besteld worden gebouwd in een fabriek in het Nederlandse Winschoten, en vervolgens verscheept naar Nieuw-Zeeland. De productie vindt volgens de lokale Nieuw-Zeelands wetgeving en eisen plaats. Het bedrijf verwacht dat de eerste reeks voertuigen eind 2021 in Nieuw-Zeeland in gebruik worden genomen. Eind 2026 moeten alle 1.500 voertuigen zijn geleverd.
De voertuigen worden geleverd in 6×4 configuraties en zijn optioneel leverbaar met slaapcabine. De vrachtwagens kennen een combinatiegewicht van 58 ton en een bereik van 680 kilometer.
Een belangrijk voordeel van waterstof is volgens Hyzon Motors – naast de milieuvoordelen – de snelheid waarmee de voertuigen volgetankt kunnen worden. Dit is vergelijkbaar met die van dieselvrachtwagens, waardoor bedrijven de waterstofvrachtwagens eenvoudiger in hun bestaande dieselwagenpark en bijbehorende planning kunnen opnemen.
“We zien Nieuw-Zeeland als een aantrekkelijke markt voor de uitrol van onze waterstofbrandstofceltechnologie. Het waterstofnetwerk ontworpen door Hiringa is een belangrijke voorwaarde voor de realisatie van onze decarbonisatiestrategie. Het partnership is erop gericht Nieuw-Zeeland als een wereldwijde leider te positioneren in de omarming van technologie emissieloze zware voertuigen, en we zijn blij een grote rol te spelen in deze transitie. De uitrol van 1.500 brandstofcelvrachtwagens tot 2026 levert een grote bijdrage aan lokale decarbonisatie-initiatieven”, zegt Craig Knight, Chief Executive Officer van Hyzon Motors.
Financiële details over de deal ontbreken.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron foto: Hiringa Energy