maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 30 september 2020

IDC: 54,2 miljoen voertuigen met tenminste level 1 autonomie op de weg in 2024

Het aantal voertuigen wereldwijd met tenminste level 1 autonomie stijgt van 31,4 miljoen in 2019 naar 54,2 miljoen stuks in 2024. Dit komt neer op een stijging op jaarbasis van 11,5% over een periode van vijf jaar.

Dit voorspelt onderzoeksbureau IDC. Het gaat hierbij overigens niet alleen om nieuwe voertuigen die vanuit de fabriek met level 1 autonomie zijn geleverd, maar ook om voertuigen waarin na de productie rijhulpsystemen zijn ingebouwd.

Vijf niveau’s

IDC hanteert hierbij de definitie van autonoom rijden zoals die zijn vastgesteld in de J3016 ‘Levels of Driving Automation’ standaard van de Society of Automotive Engineers. In deze definitie wordt onderscheid gemaakt tussen vijf niveau’s van autonoom rijden:

  • SAE level 0 – geen automatisering: Alle dynamische rijtaken worden uitgevoerd door de menselijke bestuurder.
  • SAE level 1 – rijondersteuning: Autonome rijfuncties kunnen in sommige situaties ondersteuning bieden door actief te sturen of te remmen/versnellen voor bepaalde rijtaken. De bestuurder blijft verantwoordelijk en in controle over het voertuig en alle andere dynamische functies.
  • SAE level 2 – gedeeltelijk rijautomatisering: Autonome rijfuncties kunnen in sommige situaties ondersteuning bieden door actief te sturen of te remmen/versnellen voor specifieke dynamische rijtaken. De bestuurder wordt geacht op te letten en in controle te blijven. Hij of zij blijft verantwoordelijk voor alle andere dynamische functies.
  • SAE level 3 – voorwaardelijke automatisering: Het autonome rijsysteem voert onder bepaalde weer- en wegomstandigheden alle dynamische rijtaken uit voor de bestuurder. De bestuurder moet altijd klaar staan om in te grijpen en actief de controle over het voertuig over te nemen indien het autonome rijsysteem dit nodig acht.
  • SAE level 4 – hoge mate van automatisering: Indien ingeschakeld voert het autonome rijsysteem onder bepaalde weer- en wegomstandigheden alle dynamische rijtaken uit voor de bestuurder. De aanwezigheid of aandacht van de bestuurder is niet vereist.
  • SAE level 5 – volledig autonoom rijden: Indien ingeschakeld kan het autonome rijsysteem in alle weer- en wegomstandigheden alle dynamische rijtaken uitvoeren. De aanwezigheid of aandacht van de bestuurder is niet vereist.

Steeds minder voertuigen met level 0 automatisering

Het overgrote deel van de voertuigen die momenteel wereldwijd geproduceerd wordt is niet voorzien van rijhulp- of autonome rijsystemen en vallen daarmee in SAE level 0. Een combinatie van factoren zorgt dat het aantal level 0 voertuigen de komende jaren afneemt. Denk hierbij aan wet- en regelgeving, voorkeuren van consumenten, investeringen van autofabrikanten, kostenefficiëntie en technologische ontwikkelingen. IDC voorspelt dat in 2024 meer dan de helft van alle geproduceerde voertuigen tenminste level 1 autonomie biedt.

Naar verwachting stijgt het aantal voertuigen met level 1 en level 2 autonomie de komende jaren het hardst. Ook investeren autofabrikanten tot 2024 het meest in deze niveau’s van autonoom rijden, waardoor op dit gebied ook de meeste ontwikkelingen zijn. Doordat bestuurders moeten blijven opletten en de controle over het voertuig zelf in handen houden terwijl zij deze technologieën gebruiken, levert deze mate van autonomie voor zowel autofabrikanten als wetgevers minder risico en acceptabelere verantwoordelijkheden op.

Sentiment over SAE level 3 technologie verbeterd

IDC meldt dat het sentiment onder fabrikanten over SAE level 3 technologie is verbeterd, onder meer over gebruik hiervan op snelwegen. Het onderzoeksbureau verwacht dat level 3 systemen tegen 2024 in toenemende mate in voertuigen is ingebouwd. Volledig autonome level 4 en 5 voertuigen blijven vooralsnog ver weg. De ontwikkeling en implementatie van deze rijsystemen in voertuigen vereist volgens het onderzoeksbureau significante ontwikkelingen op het gebied van technologie, klantbereidheid en overheidswetgeving. IDC verwacht dan ook niet dat level 5 autonome voertuigen in 2024 op de weg rijden.

Voertuigen met SAE level 3 tot en met 5 autonomie worden door IDC gezien als ‘hoog geautomatiseerde voertuigen’. Het onderzoeksbureau verwacht dat het aantal voertuigen in deze categorie stijgt van slechts een beperkt aantal in 2019 naar ruim 850.000 stuks in 2024.

“De weg naar meer voertuigautonomie is grotendeels gebouwd op geleidelijke ontwikkelingen op het gebied van functies en mogelijkheden”, zegt Matt Arcaro, onderzoeksdirecteur Next-Generation Automotive and Transportation Strategies bij IDC. “Ondanks dat volledig zelfrijdende SAE level 4 voertuigen veel media-aandacht zullen krijgen en veel waarde leveren aan de maatschappij, is de impact van de groei van SAE level 1 en 2 voertuigen in de voorspelde periode te groot om te negeren.” Meer informatie over het onderzoek van IDC is hier te vinden.

Nederland goed voorbereid

Onlangs bleek nog uit onderzoek van KPMG dat Nederland na Singapore het best voorbereide land ter wereld is voor de komst van zelfrijdende auto’s. Nederland scoort onder meer hoog wat betreft infrastructuur, beleid en regelgeving. In eerdere edities van het onderzoek van KPMG scoorde Nederland overigens nog hoger; zowel in 2018 als 2019 stond Nederland op de eerste positie.

Auteur: Wouter Hoeffnagel

Deel dit artikel

Meer nieuws

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Groen netwerken

Groen netwerken

(PARTNER NIEUWS)
Blog / 15-11-2024
(productnews)
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener....
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener. Juist nu de focus moet liggen op duurzame productie, kampen bedrijven...
Blog / 15-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven