Nederland wordt de thuishaven van een nieuw internationaal testcentrum voor elektrische auto’s, bussen, trucks en laadpalen. Het testcentrum van ElaadNL wordt gevestigd in Arnhem en is onderdeel van het energiecluster Connectr. Naar verwachting is het Elaad Testlab op 1 september klaar voor gebruik.
ElaadNL is een kennis- en innovatiecentrum op het gebied van slim opladen en laadinfrastructuur in Nederland. Het initiatief is opgezet door Stedin, Enexis Netbeheer, Liander, Coteq, Rendo, Westland Infra en Tennet. ElaadNL moet een beter beeld opleveren van de maatregelen die nodig zijn om de betrouwbaarheid en betaalbaarheid van het energienetwerk te bewaken en tegelijkertijd de ontwikkeling van e-mobiliteit te faciliteren.
Het aantal elektrische voertuigen op de markt groeit snel. Het aanbod varieert van elektrische auto’s en bestelbussen tot vrachtwagens, motoren en in de toekomst naar verwachting ook zwaar bouwmateriaal, binnenvaartschepen en kleine vliegtuigen. Deze voertuigen moeten niet alleen veilig kunnen rijden, maar ook veilig kunnen laden. ElaadNL noemt het daarom van belang dat de voertuigen naast de gebruikelijke tests als vervoersmiddel door het RDW ook als stroomvragers getest worden.
Het nieuwe testlab in Arnhem biedt deze mogelijkheid. Bedrijven kunnen in het nieuwe testcentrum op termijn hun elektrische auto’s, bussen, trucks en laadpalen testen. “We testen op onze huidige locatie met autofabrikanten al een aantal jaar het laden van elektrische personenauto’s. Maar voor trucks en bussen was er geen ruimte. In deze nieuwe, grote hal met bijbehorend laadplein kunnen wij straks veel meer en ook veel grotere en zwaardere voertuigen testen, zoals bussen en e-trucks en bijbehorende laadinfrastructuur. Vanwege de impact op het stroomnet is het voor netbeheerders cruciaal om deze nieuwe golf aan elektrificatie van voertuigen ook te kunnen testen”, licht Onoph Caron, directeur van ElaadNL, toe.
Het testcentrum krijgt de beschikking over meetapparatuur en speciale laadinfrastructuur waarmee met hoge vermogens in korte tijd veel stroom kan worden geladen. Ook de onderliggende ICT-communicatie in de laadketen kan worden getest, van de auto en laadpaal tot aan de back-office en interactie met onder meer zonnepanelen en home energy managementsystemen. Ook cybersecurity komt in de tests aan bod.
Het Elaad Testlab is een open ontmoetingsplek. Onder meer fabrikanten van voertuigen, laadinfrastructuur en bedrijven die energiediensten leveren kunnen in het testlab terecht. Ook wordt samengewerkt met onderwijsinstellingen zoals de HAN voor het opleiden van nieuwe vakmensen.
ElaadNL treedt ook toe tot Connectr, een initiatief op het gebied van energie-innovatie waarbinnen diverse partijen kennis en kunde delen, ideeën testen en deze in de praktijk brengen.
Het testcentrum wordt gefinancierd met steun van de provincie Gelderland en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Staatssecretaris Van Veldhoven: “Goed nieuws dat we dit internationale testcentrum straks hebben. Sneller laden maakt e-rijden aantrekkelijker. Dit centrum wordt een kraamkamer waar groene innovaties het levenslicht zien. Daar profiteert ons bedrijfsleven van, en uiteindelijk wij allemaal. Schone lucht, meer groene banen en minder CO2.”
Gedeputeerde Van der Wal van de provincie Gelderland: “Een mooie stap voor Connectr Energy Innovation en Gelderland. Niet alleen kunnen andere bedrijven en onderwijsinstellingen deze testfaciliteit gebruiken, ook worden hier in samenwerking met het onderwijs mensen opgeleid voor nieuwe banen in de energietechniek. De komst van het internationale testlab van Elaad voegt een belangrijke schakel aan Connectr toe om energie innovaties sneller op de markt te brengen.”
De European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA), Transport & Environment (T&E) en de European Consumer Organisation (BEUC) riepen de Europese Unie (EU) onlangs nog op meer werk te maken van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen. De organisaties pleiten voor de realisatie van 1 miljoen publieke laadpalen in de EU in 2024 en 3 miljoen in 2029. Daarnaast pleiten zij voor doelstellingen per EU-lidstaat.
Nederland doet het op dit gebied overigens goed in verhouding met andere landen en is één van de koplopers in het faciliteren van het gebruik van elektrische voertuigen. Zo staat ons land op de tweede positie op de EV Readiness Index van Leaseplan, waarbij we alleen Noorwegen moeten laten voorgaan. Vorig jaar stonden beide landen nog op een gedeelde eerste plek.
Auteur: Wouter Hoeffnagel