Bij iedere nieuwbouwpand die in het Verenigd Koninkrijk (VK) wordt gebouwd, moet voortaan ook een laadpaal beschikbaar zijn. Dit kondigt de Britse premier Boris Johnson aan tijdens de Confederation of British Industry (CBI). De nieuwe regel geldt voor zowel woningen als kantoorpanden.
De overstap op elektrisch rijden moet een belangrijke bijdragen leveren aan het halen van klimaatdoelstellingen. Al langer zijn er echter zorgen over de beschikbaar van laadinfrastructuur. Deze infrastructuur is noodzakelijk om elektrische voertuigen te kunnen laden.
Ook het VK zet in op een snelle omarming van elektrisch rijden. Zo mogen vanaf 2030 uitsluitend nog elektrische personenauto’s nieuw worden verkocht in het land. De inzet levert resultaten op; de omarming van elektrische voertuigen stijgt snel in het land. Zo zijn in de eerste tien maanden van 2021 meer dan 140.000 nieuwe elektrische voertuigen geregistreerd. Dit aantal lag in dezelfde periode in 2020 nog op zo’n 76.000 stuks.
Voor het faciliteren van het gebruik van deze voertuigen zijn veel laadpalen nodig. De Britse autoriteiten verwachten op jaarbasis een behoefte aan 145.000 nieuwe laadpalen. De nieuwe regels moeten bijdragen aan de realisatie van deze laadinfrastructuur. Britse media melden dat niet alleen nieuwbouwwoningen, maar ook kantoorpanden en andere commerciële locaties voorzien moeten worden van laadpalen.
Zorgen over de hoeveelheid beschikbare laadpalen beperken zich niet tot het VK. Ook in de rest van Europa is dit een bron van zorgen. Zo waarschuwde de Europese federatie van autofabrikanten ACEA begin deze maand voor een tekort aan laadcapaciteit. ACEA vreest dat het gebrek een gebrek aan snelladers de groei van elektrisch rijden in Europa in de weg staat.
ACEA wijt erop dat nieuwe CO2-doelstellingen voor de automotive sector onderdeel uitmaken van het Europese Fit for 55-klimaatpakket. Autofabrikanten richten zich daarom massaal op elektrisch rijden. ACEA stelt echter dat alle ‘rompslomp’ rondom het opladen van elektrische voertuigen moet worden weggenomen ter stimulatie van het gebruik. Belangrijk is onder meer dat mensen voldoende opladers in hun directe omgeving zien. Ook moeten laadpalen snel en gemakkelijk bruikbaar zijn.
De EU telt volgens cijfers van ACAE op dit moment zo’n 225.000 openbare laadpunten. Slechts 25.000 hiervan zijn snelladers. Veel andere laadpunten kennen een lage capaciteit. En bestaan in de praktijk bijvoorbeeld uit een regulier stopcontact. Dit heeft lange laadtijden tot gevolg. ACEA stelt dat opladen net zo handig en eenvoudig moet zijn als het tanken van fossiele brandstoffen.
Nederland telt volgens ACEA 64.236 publieke laadpalen. Ons land staat hiermee in de Europese Unie op de eerste plaats. Nederland telt 2.429 snelladers.
Auteur: Wouter Hoeffnagel