LeasePlan reserveert 5.000 exemplaren van het tweede model van Lightyear, dat naar verwachting in 2024/2025 in productie gaat. Eerder zei LeasePlan ook al toe de Lightyear One, het eerste model auto van Lightyear, beschikbaar te maken voor Europese klanten.
Lightyear is een Nederland bedrijf dat zich richt op de productie van zonne-auto’s. Het bedrijf presenteerde eerder de Lightyear One. Bijzonder aan dit voertuig is onder meer het dak, waarin zonnepanelen zijn geïntegreerd. Zo kan het voertuig opladen tijdens het rijden, wat onder meer het bereik vergroot. Het voertuig kan echter ook via een snellader of een regulier stopcontact worden opgeladen.
Het partnership met LeasePlan is door Lightyear-CEO Lex Hoefsloot en CFO Laurens Weers aangekondigd tijdens een keynote- en vragensessie. Tijdens deze sessie zijn onder meer de strategische routekaart en productvisie voor het beschikbaar maken van duurzame mobiliteit gepresenteerd.
Het tweede model elektrisch voertuig dat Lightyear op de markt brengt is een doorontwikkeling van de Lightyear One. Het voertuig moet voor een aanzienlijk lager prijskaartje op de markt worden gebracht dan de Lightyear One. Waar het eerste model van Lightyear zo’n 150.000 euro kost, moet het tweede model zo’n 30.000 euro gaan kosten. Dit maakt de voertuigen van Lightyear toegankelijk voor een aanzienlijk breder publiek.
Lex Hoefsloot, oprichter en CEO bij Lightyear: “LeasePlan is al sinds 2018 een sterke partner van ons. De aankondiging van vandaag is bewijs van hun geloof in onze visie om duurzame mobiliteit beschikbaar te maken voor iedereen. LeasePlan loopt voorop in de transitie naar schone voertuigen die minder afhankelijk zijn van de laadinfrastructuur, waardoor ook grote investeringen in de laadinfrastructuur worden voorkomen. We werken samen om een uniek voertuig op de markt te brengen, dat daadwerkelijk duurzaam is.”
Tex Gunning, CEO bij LeasePlan: “LeasePlan en Lightyear lopen samen voorop door ‘s werelds eerste abonnementsmodellen voor auto’s op zonne-energie aan te bieden. Met Lightyear is range anxiety, waarbij automobilisten bang zijn voor het beperkte bereik van elektrische voertuigen, verleden tijd, net als het moeten vinden van een beschikbaar laadpunt. Dit is een enorme doorbraak in het elimineren van uitstoot van wegvervoer. We kijken ernaar uit onze krachten met Lightyear te bundelen en automobilisten kennis te laten maken met de schoonste, meest innovatieve elektrische voertuigen ooit.
De Lightyear One wordt geproduceerd in Finland, maakte Lightyear in juli bekend. Het bedrijf is hiervoor in zee gegaan met het Finse bedrijf Vamet Automotive. De productie moet komend jaar van start gaan. Valmet beschikt over onder meer een eigen productielijn voor accu’s. De productie van de eerste reeks Lighyear One’s moet vanaf januari van de band rollen. In totaal bestaat deze eerste productiereeks uit 946 exemplaren.
Ook is Lightyear in november een samenwerking aangegaan met chipfabrikant NXP Semiconductors. Technologie van NXP is onder meer aanwezig in het batterijbeheersysteem, de gebruikersinterface, de bedieningsunit en zonne-omvormers. Ook het tweede model van Lightyear gebruikt technologie van NXP, kondigde het bedrijf bij de bekendmaking aan.
Daarnaast bundelen Lightyear en NXP Semiconductors de krachten in het project COMPAS, dat onderdeel uitmaakt van het Europese ITEA3-subsidieprogramma. Dit project is gericht op de ontwikkeling van digital twins om in real-time een digitale weergave van de voertuigen van Lightyear te realiseren. Het COMPAS project moet Lightyear onder meer helpen de levensduur van zijn elektronische systemen al tijdens de ontwerpfase te testen. Dit verkort de ontwikkeltijd en het aantal iteraties dat nodig zijn, wat de time-to-market versnelt.
Auteur: Wouter Hoeffnagel