De Nederlandse fabrikant van elektrische voertuigen Lightyear gaat een samenwerking aan met Koninklijke DSM. De bedrijven gaan het zonnedak van Lightyear commercialiseren en op de markt brengen. De twee partijen willen de overstap naar elektrische voertuigen hiermee versnellen.
Lightyear is een Nederlands bedrijf dat de Lightyear One heeft ontwikkeld. Deze elektrische auto is op zijn dak voorzien van zonnepanelen, waarmee de auto zelf elektriciteit opwekt. Het voertuig beschikt over een actieradius van 725 kilometer, waarmee het voertuig bij zijn lancering in 2021 één van de meest efficiënte zonneauto’s voor lange afstanden is.
Het bereik op zelf opgewekte zonne-energie is overigens wel in belangrijke mate afhankelijk van de hoeveelheid zon en is daardoor onder meer afhankelijk van de geografische locatie. De zonne-energie wordt gebruikt om een viertal motoren die zijn geïntegreerd in de wielen aan te drijven. Gemiddeld kan 70 tot 90% van de afgelegde kilometers met een Lightyear One op basis van zonne-energie worden afgelegd. In Nederland ligt dit percentage bij een afstand van 20.000 kilometer per jaar naar schatting op 40%.
Het zonnedak van de Lightyear One is vijf vierkante meter groot. De geïntegreerde zonnecellen worden beschermd door dubbel gebogen veiligheidsglas. Het zonnedak vangt continu zonlicht op en wekt hierdoor continu energie op, ongeacht of het voertuig rijdt of stationair is. Overigens beslaat het zonnedak niet alleen het dak van de Lightyear One, maar ook de motorkap en achterklep.
Is de accu van de Lightyear One onverhoopt leeg? Dan is de bestuurder niet per definitie gestrand. Het voertuig kan met een snelheid van 15 tot 20 kilometer per uur rijden op zonne-energie, zonder deze eerst te hoeven opslaan. Ook bij een lege accu is het dus – afhankelijk van de locatie waar het voertuig strand – mogelijk een laadpaal te bereiken.
Het dak is voorzien van zonnecellen die individueel van elkaar opereren. “In tegenstelling tot conventionele zonnepanelen, functioneren onze zonnepalen onafhankelijk. Dit betekent dat zelfs als een deel van het dak of de motorkap zich in de schaduw bevindt, de andere cellen efficiënt zonne-energie blijven verzamelen”, meldt Lightyear op zijn website. De zonnecellen van het bedrijf zijn door deze aanpak naar verluid zo’n 20% efficiënter dan conventionele zonnepanelen.
DSM is al langer betrokken bij het zonnedak van Lightyear; een geleidende backsheet van het bedrijf vormt een integraal onderdeel van het zonnedak. Deze backsheet maakt het mogelijk alle aansluitingen van de zonnecellen op de achterkant van het paneel te plaatsen. Dit zorgt voor efficiëntie; de volledige voorkant van de module kan zo worden gebruikt om zonlicht op te vangen. Het elektrische verlies tussen de cellen en de module is hierdoor kleiner, waardoor 3% meer vermogen kan worden geleverd.
Nu slaan de partijen dus de handen ineen om het zonnedak van de Lightyear One op de markt te brengen. Martijn Lammers, Chief of Strategy en medeoprichter van Lightyear: “We willen een revolutie ontketenen in de manier waarop mensen reizen. Door in samenwerking met DSM onze zonnetechnologie toegankelijker te maken kunnen we een massale overstap op elektrische voertuigen versnellen door de zon als energiebron te gebruiken.”
Door het zonnedak commercieel op de markt te brengen willen Lightyear en DSM de ontwikkeling naar een breed scala aan elektrische voertuigen brengen. Denk hierbij aan personenvoertuigen en bestelbussen, maar ook aan stadsbussen. Het zonnedak kan het bereik van deze voertuigen vergroten en hen daarnaast minder afhankelijk maken van laadinfrastructuur. Doordat voertuigen niet via het reguliere energienetwerk worden opgeladen, kan het zonnedak ook een financiële besparing opleveren. De partijen starten een pilotproject met klanten in de automotive- en openbaar vervoerssector.
Auteur: Wouter Hoeffnagel