De Nederlandse fabrikant van zonneauto’s Lightyear maakt een doorstart. De doorstart vindt plaats via een volledig nieuw bedrijf, dat eigenaar is van onder meer het intellectueel eigendom van Lightyear.
Dit is door curator Reinoud van Oeijen bekend gemaakt. Lightyear kondigde in 2016 de Lightyear 0 aan. Dit is een volledig elektrische auto, dat op zijn dak is voorzien van zonnepanelen. Met behulp van deze panelen kan het voertuigen tijdens het laden of op een parkeerplaats opladen. Dit zonder gebruik te hoeven maken van een laadpaal.
Moederbedrijf Lightyear vroeg op 23 januari uitstel van betaling aan. Het kondigde toen al aan de ontwikkeling van zijn vlaggenschip Lightyear 0 stil te leggen. Het bedrijf wilde zich volledig gaan richten op de ontwikkeling van de Lightyear 2. Dit voertuig is net als zijn grote broer voorzien van zonnepanelen, maar met een prijskaartje van minder dan 40.000 euro een stuk goedkoper.
Zo ver bleek het echter niet te komen; op 27 januari 2023 is de werkmaatschappij van Lightyear – Atlas Technologies – failliet verklaard. Atlas Technologies richtte zich op de productie van de Lightyear One. Het intellectueel eigendom was niet in gevaar; deze is ondergebracht bij moederbedrijf Lightyear dat niet failliet is verklaard.
Direct na het faillissement maakte de curator al bekend een doorstart te onderzoeken. Deze komt er dus daadwerkelijk. Het nieuwe bedrijf neemt een deel van de inventaris en een deel van de medewerkers van het failliet Atlas Technologies mee. Naar schatting kunnen zo’n 100 van de oorspronkelijk 600 medewerkers van Atlas Technologies bij het nieuwe bedrijf aan de slag.
Ook Lightyear Layer, een dochteronderneming gericht op zonneceltechnologie, gaat onder het nieuwe bedrijf vallen.
Een deel van de voorraden van Lightyear gaan onder de hamer. Ook demomodellen van de Lightyear 0 zijn te koop. Met de opbrengst van de veiling wil Lightyear schuldeisers compenseren. Voor de veiling staat op 19 april een kijkdag op de planning.
Het nieuwe bedrijf moet binnen enkele jaren de Lightyear 2 op de markt brengen. Lightyear verschuift met een relatief betaalbare zonneauto zijn focus naar een andere markt. Het voertuig moet minder dan 40.000 euro kosten. Dit is een fractie van het prijskaartje van de Lightyear 0, die zo’n 250.000 euro bedroeg.
Het is niet bekend hoeveel exemplaren van de Lightyear 0 er daadwerkelijk zijn geproduceerd. De productie ging in november 2022 in Finland van start. Lightyear wilde in totaal 946 exemplaren van de zonneauto produceren.
Lightyear trok veel aandacht met zijn concept. Zo investeerde onder meer de Zweedse fabrikant van sportwagens Koenigsegg in het bedrijf. Dat gold ook voor Invest-NL, de provincie Noord-Brabant, en de regionale ontwikkelingsmaatschappijen voor de provincies Noord-Brabant en Limburg (BOM en LIOF), evenals de investeringsfondsen SHV en DELA.
Leasemaatschappij LeasePlan kondigde eind december 2021 nog aan 5.000 exemplaren van he tweede model van Lightyear te reserveren. Eerder zei het bedrijf ook al toe de Lightyear One beschikbaar te zullen maken op de Europese markt.
De doorstart van Lightyear komt niet onverwachts. In februari bleek al dat het bedrijf bij private investeerders in korte tijd acht miljoen euro had opgehaald voor zijn doorstart. Het plan rondom deze doorstart moest echter nog groen licht krijgen van de curator. Nu deze zijn goedkeuring geeft, is voor de doorstart de weg vrij.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Foto: Lightyear