Lightyear legt de productie van zijn elektrische voertuigen voorlopig stil. Het bedrijf kan geen nieuwe investeerders vinden, en legt zich daarom de komende tijd toe op de ontwikkeling van zonnedaken voor autofabrikanten.
Dit meldt het FD. Lightyear is een Nederlands bedrijf dat sinds 2016 bestaat. Het Brabants bedrijf is opgericht door door alumni van Solar Team Eindhoven. Het bedrijf wilde een eigen zonneauto op de markt brengen. Het gaat daarbij om de Lightyear 0, een elektrische aangedreven voertuig dat zelf energie kan opwekken met behulp van zonnepanelen die in het dak zijn verwerkt. Zo verkrijgt het voertuig een groot deel van de energie die het nodig heeft om te rijden, zonder hiervoor aan een laadpaal te hoeven hangen.
Zo ver mocht het echter niet komen; begin dit jaar bleek Lightyear in financiële problemen te verkeren. Moederbedrijf Lightyear vroeg op 23 januari uitstel van betaling aan, waarna de werkmaatschappij Atlas Technologies eind januari failliet is verklaard. Atlas Technologies nam de bouw van elektrische voertuigen voor Lightyear voor rekening.
Na dit faillissement zijn mogelijkheden onderzocht om Lightyear een doorstart te laten maken. Het bedrijf hoopte zo de productie te kunnen voortzetten van de Lightyear 2, het tweede model dat Lightyear ontwikkelde. Het model moest aanzienlijk minder duur worden dan de Lightyear 0, de eerste zonneauto die Lightyear op de markt bracht.
Medeoprichter en topman Lex Hoefsloot meldt echter aan het FD dat het niet gelukt is om nieuwe investeerders te vinden. “De autosector toont steeds meer interesse in elektriciteit uit zonnecellen. Dat komt ook door druk van de EU om de autosector te elektrificeren. Maar het denken in zonne-energie zit nog steeds in een vroeg stadium. En in de huidige kapitaalmarkt is het niet gemakkelijk geld op te halen”, zegt Hoefsloot.
Het lijkt er dan ook op dat we op korte termijn de Lightyear 2 niet hoeven te verwachten. Dat betekent echter niet dat het doek volledig valt voor het model; Hoefsloot geeft aan met partners in gesprek te zijn om het op termijn toch op de markt te kunnen brengen. Het voert hiervoor onder meer gesprekken met het Zuid-Koreaanse Sunbo.
Voor nu gaat Lightyear zich echter volledig toeleggen op de productie van zonnepanelen voor autodaken, die het levert aan andere autofabrikanten. Dit doet het bedrijf via Lightyear Layer, dat in Venray is gevestigd.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Foto: Lightyear