Lotus rolt een eigen snellaadnetwerk uit in onder meer de Europese Unie (EU). Het laadnetwerk moet in het tweede kwartaal van 2024 in het merendeel van de EU-lidstaten beschikbaar zijn. Ook presenteert het bedrijf zijn eigen laadpalen.
De Britse autofabrikant wil wereldwijd een netwerk van laadpalen uitrollen, die onder meer 450 kW gelijkstroom-snelladers moet omvatten. Per station moeten vier voertuigen gelijktijdig kunnen opladen. Lotus rolt het laadnetwerk wereldwijd uit. Het netwerk is per direct beschikbaar in China, en naar verwachting vanaf het tweede kwartaal in het merendeel van de EU-lidstaten en het Midden-Oosten.
Met het netwerk wil Lotus onder meer de beschikbaarheid van laadpalen versterken. Het wijst hierbij op laadstress, dat de angst van EV-rijders omschrijft om niet tijdig een laadpaal te vinden en daardoor stil te komen staan.
Het ontbreken van afdoende laadinfrastructuur is een van de belangrijkste redenen voor klanten om af te zien van de aankoop van een EV, blijkt uit onderzoek van het Amerikaanse Energy Policy Institute. Deze zorgen hoopt Lotus met het nieuwe laadnetwerk wegnemen.
Niet verwonderlijk, want de Britse autofabrikant zet al langere tijd sterk in op elektrisch rijden. Het automerk biedt momenteel vier modellen aan: de Emeyra, Eletre, Emira en Evija. Alleen de Emira is met een verbrandingsmotor beschikbaar; de overige modellen zijn uitsluitend met een elektrische aandrijving verkrijgbaar.
Zowel de Eletre als Emeya kunnen snelladen. Zo belooft Lotus dat de Eletre in 20 minuten voldoende kan worden opgeladen om een bereik van 400 kilometer te realiseren. Het maximale bereik ligt op ongeveer 600 kilometer. Ook de Emeya kan snelladen en laadt in 18 minuten van 10 tot 80% accucapaciteit op. Het bereik van de Emeya is nog niet bekend gemaakt, maar is volgens Lotus vergelijkbaar met die van de Eletre.
Naast een wereldwijd netwerk introduceert Lotus ook verschillende laadpalen, gericht op partijen die laadplekken willen aanbieden. Het gaat hierbij onder meer op de Liquid-Cooled All-in-One DC Charge, die snelladen met een vermogen van maximaal 450 kW mogelijk maakt. Lotus meldt dat de Lotus Eletre R hiermee in slechts vijf minuten kan opladen tot een bereik van 142 kilometer.
Daarnaast introduceert Lotus het Liquid-Cooled Power Cabinet. Die is een modulair elektriciteitskast geschikt voor locaties waar een hoog vermogen noodzakelijk is om laadtijden te verkorten, zoals tankstations langs snelwegen. Deze oplossing beschikt over een vermogen tot 480 kW.
Ook nieuw is de Liquid-Cooled Charging Unit. Dit is een laadstation dat in combinatie met de Liquid-Cooled Power Cabinet het mogelijk maakt tot vier voertuigen gelijktijdig op te laden. De unit biedt een maximaal vermogen van 600 Ampère.
Het aantal laadpalen in de EU stijgt overigens snel. Zo blijkt uit cijfers van de Europese vereniging voor laadpaalaanbieders ChargeUp dat het aantal laadpalen in de EU in een jaar tijd met 44% is gestegen. In totaal zijn er ruim 475.000 laadpalen te vinden in de EU. Dit aantal lag een jaar geleden nog op 330.000 stuks. Nederland is samen met Duitsland en Frankrijk goed voor 50% van de publieke laadpunten in de EU.
Wel blijkt de hoeveelheid publieke laadinfrastructuur in Nederland, Luxemburg, Litouwen en Estland te zijn teruggelopen. Dit komt doordat een deel van de laadpalen die eerder als publiek is aangemerkt in werkelijkheid privé blijkt te zijn.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Foto: Lotus