maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 07 november 2022

Macron wil alleen aanschafsubsidie voor Europese EV’s en EU vertrouwt op Aziatische accu’s

De Franse president Emmanuel Macron wil dat aanschafsubsidies voor elektrische auto’s alleen nog ten goede komen aan EV’s van Europese makelij. Ook de Duitse bondskanselier Olaf Scholz lijkt zich achter dit plan te scharen. Tegelijkertijd blijkt dat de European Battery Alliance die de onafhankelijkheid van de Europese Unie (EU) op het gebied van EV-accu’s moet verkleinen in belangrijke mate van Aziatische spelers afhankelijk is.

Dit maakt de Franse president bekend in gesprek met France 2. Macron pleit ervoor de aanschafsubsidie voor EV’s in de hele EU alleen nog beschikbaar te maken voor auto’s uit de EU. Het is niet de eerste keer dat hiervoor in Frankrijk stemmen opgaan. Eerder pleitte ook de Franse minister van Financiën voor een dergelijke beperking op EV-subsidies.

Duitse steun

Automotive News meldt dat de Duitse bondskanselier Olaf Scholz zich achter het plan schaart. Het is echter onduidelijk of en wanneer Macron en Scholz het idee in de EU willen presenteren. Macron wijst onder meer op concurrentie van Chinese EV’s, waarvoor momenteel de deur in de EU wagenwijd openstaat. Dat moet volgens de Franse president veranderen.

Macron volgt hierbij een lijn die we ook zien in de VS. Zo kondigde de Amerikaanse president Joe Biden eerder dit jaar een vergelijkbare maatregel aan. Alleen auto’s die in de VS zijn gebouwd kunnen nog een Amerikaanse aankoopsubsidie voor EV’s ontvangen.

EU vertrouwt op Aziatische accuproductie

De EU zet al langer in op het versterken van zijn positie op het gebied van EV’s. Dit doet het onder meer met de European Battery Alliance, die in 2017 is opgericht. Deze alliantie moet leiden tot een Europese sector voor EV-accu’s. De EU wil dat Europese bedrijven in 2030 90% van de accu’s leveren die nodig zijn voor de energietransitie op het Europese continent. Marktonderzoeker Benchmark Mineral Intelligence (BMI) schat dat de Europese productiecapaciteit in 2031 zo’n 1.200 GWh bedraagt. Dit overstijgt de verwachte vraag van 875 GWh.

Opvallend is echter wel dat deze productiecapaciteit voor een belangrijk deel afkomstig lijkt te zijn uit Europese fabrieken van Aziatische bedrijven. 44% van de capaciteit is afkomstig van Aziatische spelers, 43% van de Europese bedrijven en 13% van het Amerikaanse Tesla, berekent Reuters op basis van gegevens van BMI.

‘Sommige plannen komen nooit van de tekentafel’

Ook waarschuwt Caspar Rawles, Chief Data Officer bij BMI, voor de haalbaarheid van sommige plannen. Rawles verwacht dat sommige plannen van Europese bedrijven in de praktijk nooit van de tekentafel zullen komen. Hij voorspelt daarnaast dat het aandeel van Chinese, Japanse en Zuid-Koreaanse bedrijven blijft stijgen. Zo beschikken deze partijen al over contracten met wereldwijde autofabrikanten zoals BMW, Mercedes-Benz, Stellantis en Volkswagen. Ook bouwen zij wereldwijd zogeheten gigafactories. “Het overgrote merendeel van de Europese capaciteit zal Aziatisch zijn”, stelt Rawles dan ook.

Op dit moment plant het Chinese Contemporary Amperex Technology Co., Limited (CATL) met 180 GWh in 2031 de grootste productiecapaciteit voor EV-accu’s in de EU. Het Europese Northvolt volgt met 152 GWh, wat inclusief 30 GWh productie in samenwerking met Volvo is. Het Amerikaanse Tesla plant 150 GWh aan productiecapaciteit in Europa, terwijl het Europese ACC – een alliantie van Total, Stellantis en Mercedes-Benz – 120 GWh plant. Het Zuid-Koreaanse LG Energy Solutions wil 115 GWh aan productiecapaciteit realiseren.

Overigens zijn ook andere Europese partijen actief op de markt voor EV-accu’s. Deze partijen beschikken in 2032 naar verwachting echter nog niet over gigafactories. Een voorbeeld dat Reuters aanhaalt is het Slowaakse InoBat, dat begin volgend jaar in Bratislava een 45 MWh pilotproductielijn opent.

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Foto: Pixabay / geralt

Deel dit artikel

Meer nieuws

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Groen netwerken

Groen netwerken

(PARTNER NIEUWS)
Blog / 15-11-2024
(productnews)
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener....
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener. Juist nu de focus moet liggen op duurzame productie, kampen bedrijven...
Blog / 15-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven