Marokko hoopt een zogeheten ‘gigafactory’ voor accu’s voor elektrische voertuigen (EV’s) naar zijn land te halen. Het land onderhandelt met diverse autofabrikanten hierover, meldt de Marokkaanse minister van Industrie Ryad Mezzour aan persbureau Reuters.
Het is onduidelijk met welke partijen Marokko in gesprek is; dit laat de minister in het midden. Ook is onbekend hoeveel geld met de bouw van een dergelijke batterijfabriek gemoeid is, en of de Marokkaanse overheid hieraan bijdraagt.
“We hopen voor het einde van het jaar een deal voor de fabriek te ondertekenen”, zegt de minister in een interview met Reuters. Mezzour spreekt specifiek over een ‘gigafactory’, een term die doorgaans wordt gebruikt voor zeer omvangrijke productielocaties.
Marokko is volgens Mezzour een aantrekkelijke vestigingsplaats voor een dergelijke fabriek. Onder meer door de aanwezigheid van duurzame energie en grondstoffen als cobalt en fosfaat.
Het land dat grenst aan de Middellandse Zee en de Atlantische Oceaan is al langer de thuishaven van fabrieken van zowel Renault als Stellantis. De partijen produceren op jaarbasis zo’n 700.000 voertuigen in het land. Ook Citroën is in het land actief en produceert op jaarbasis zo’n 50.000 voertuigen in het land.
Mezzour hoopt dat dit aantal de komende jaren flink gaat stijgen. “We mikken op 1 miljoen binnen de komende drie tot vier jaar”, aldus de minister van Industrie.
De nieuwe fabriek moet een groot momentum creëren voor de lokale Marokkaanse automotive-sector. Auto’s en auto-onderdelen waren in de afgelopen zeven jaar de belangrijke exportproducten van Marokko.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Foto: Pixabay / Paul Brennan