Het totale subsidiebudget voor nieuwe elektrische auto’s in 2022 bedraagt 71 miljoen euro. Dit is bijna vijf keer zoveel als in 2021. Tegelijkertijd daalt het subsidiebedrag per nieuwe auto, naar 3.350 euro. Deze daling heeft twee oorzaken. Enerzijds dalen de prijzen van elektrische auto’s dalen. Anderzijds is er veel animo voor e-auto’s. Op deze manier kunnen meer mensen gebruik maken van de subsidie.
Voor tweedehands auto’s blijft het subsidiebedrag gelijk: 2.000 euro per auto. Voor tweedehands auto’s is er in totaal een bedrag van 20,4 miljoen euro beschikbaar. Ook dit is een stijging ten opzichte van het beschikbare bedrag. De stijging bedraagt bijna 7 miljoen euro.
De subsidie is bedoeld voor particulieren. Alleen diegenen die een koop- of leaseovereenkomst hebben afgesloten op of na 1 januari 2022 komen in aanmerking voor de SEPP-regeling. De datum waarop de koop- of leaseovereenkomst wordt gesloten, is leidend. Daarnaast mag de elektrische personenauto niet eerder dan 1 januari 2022 op naam van de nieuwe eigenaar staan. Aanvragen voor de regeling zijn mogelijk vanaf 3 januari 2022 om 09.00 uur.
Niet alleen de overheid stimuleert elektrisch rijden. De automotive sector is druk met de versnelling van de elektrificatie. Dat blijkt onder meer uit de berichten die de afgelopen maand naar buiten kwamen. In september maakte Volkswagen bekend dat het de volgende stap zet in de productie van batterijcellen. Hyundai presenteerde in dezelfde maand nog zijn volledig elektrische IONIQ 5-robotaxi. En Audi maakte bekend dat alle nieuwe Audi’s vanaf 2026 volledig elektrisch zullen zijn.
Bron: RVO, maakindustrie.nl