MobileEye, een dochteronderneming van het Amerikaanse techbedrijf Intel, en Sixt gaan in Duitsland een autonome taxi op de openbare weg laten rijden. Het voertuig moet vanaf volgend jaar in München actief worden. En op termijn ook in andere steden en landen.
De ‘robottaxi’ – zoals MobileEye en Sixt het voertuig noemen – is door Intel CEO Pat Gelsinger, MobileEye-CEO Amnon Shashua en Sixt-topman Alexander Sixt geïntroduceerd op de 2021 editie van IAA Mobility. MobileEye noemt Duitsland een logische locatie voor de introductie van de autonome taxidienst. Zo wijst het bedrijf op het beroemde wegennetwerk in Duitsland. Ook de aanwezigheid van veel grote autofabrikanten speelt een rol, waaronder ook klanten en partners van MobileEye. In Duitsland mogen autonome voertuigen met level 4 autonomie zelfstandig de weg op, zonder dat een menselijke bestuurder achter het stuur zit.
MobileEye testte eerder in Duitsland al een prototype autonome voertuig. Hierbij is een autonoom voertuig getest op wegen in en rond München. De onderstaande video brengt deze testfase in beeld.
Nu gaat MobileEye een partnership aan met de internationale aanbieder van mobiliteitsdiensten Sixt. Klanten kunnen via de mobiele apps van Sixt en Moovit – een zusterbedrijf van MobileEye – een rit in de autonome taxi bestellen. De taxi biedt ruimte aan zes passagiers en is volledig elektrische aangedreven.
Het voertuig kan autonoom rijden dankzij een pakket aan hulpsystemen. Centraal hierbij is MobileEye Drive, het zelfrijdende systeem van het bedrijf. Deze maakt gebruik van een elftal camera’s, LiDAR sensoren en radarsensoren die op het voertuig zijn geplaatst. De camera’s opereren hierbij onafhankelijk van de LiDAR- en radarsensoren, waardoor een redundant systeem ontstaat.
De sensoren leveren data aan algoritmes die draaien op een system-on-a-chip. Deze is specifiek voor het voertuig ontwikkeld en heet EyeQ. Het Responsibility-Sensitive Safety model filtert de gegevens. Dit is een technologie-neutraal veiligheidsmodel dat zowel de industrie als overheden helpt bij het definiëren van veilig rijgedrag door een geautomatiseerd voertuig.
Het voertuig maakt ook gebruik van het Road Experience Management (REM) systeem. Dit systeem gebruikt data verzameld door andere automobilisten voor het verbeteren van kaarten voor autonome voertuigen. REM houdt met deze geanonimiseerde data kaarten up-to-date, wat in de praktijk een uitdaging is. Zo verandert het wegennetwerk continu. Slechts een beperkt aantal voertuigen zijn echter beschikbaar voor het in kaart brengen van wegen.
De robottaxi gaat in eerste instantie op de Duitse wegen in en rondom München rijden. Op termijn willen MobileEye en Sixt de dienst ook uitrollen naar andere Europese steden. Wanneer we de dienst precies kunnen verwachten is onduidelijk; de partijen spreken over ‘later dit decennium’. Buiten Europa werkt MobileEye samen met zusterbedrijf Moovit.
Ook andere partijen gaan gebruik maken van de autonome technologie van MobileEye. zo kondigde het Duitse Schaeffler Group op de IAA de integratie van de technologie in zijn zelfrijdende shuttles aan. De Franse bedrijven Transdev ATV en Lohr Group kondigde eerder al de integratie van de technologie in de Udelv Transporter en de i-Cristal shuttle aan.
In de onderstaande presentatie op IAA Mobility 2021 geeft MobileEye-topman Shashua uitleg over de technologie.
Auteur: Wouter Hoeffnagel