maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 01 juli 2019

Nederlandse Lightyear onthult prototype van elektrische auto met zonnepanelen

Het prototype van de eerste auto op zonne-energie die geschikt is voor lange afstanden is door het Nederlandse Lightyear gepresenteerd. De Lightyear One is op zijn dak en motorkap voorzien van zonnepanelen, die het mogelijk maken de ingebouwde accu's van het voertuig tijdens het rijden op te laden. Deze laadmethode maakt een bereik tot 725 kilometer mogelijk.

Al langer zijn er allerlei elektrische auto’s op de markt beschikbaar. Deze voertuigen worden opgeladen met behulp van een laadpaal, waar het voertuig met behulp van een kabel aan wordt gekoppeld. Dit heeft nadelen. Zo is de beschikbaarheid van laadpalen op dit moment nog beperkt, waardoor gebruikers niet op iedere locatie kunnen opladen. Dit is echter wel noodzakelijk, aangezien elektrische voertuigen – net als traditionele voertuigen met een verbrandingsmotor – een beperkt bereik hebben. 

Bereik van 725 kilometer met kleine accu

Lightyear stelt voor deze uitdaging met de Lightyear One een oplossing te hebben. “Lightyear One heeft geen last van deze nadelen. De auto is ultra-efficiënt. Daardoor kun je een ongekende afstand van 725 kilometer rijden met een relatief kleine batterij. Daarnaast laadt de batterij zichzelf op met behulp van zonne-energie, waarmee je tot wel 20.000 kilometer per jaar kunt laden. Dat maakt het een stuk eenvoudiger om te laden, want je kunt langere afstanden afleggen met dezelfde energie. Ook kun je gebruik maken van gewone stopcontacten; met een gewone 230 volt stekker kun je tot 400 kilometer per nacht laden. Dat is vooral mooi als je een roadtrip wilt maken, omdat je geen gebruik hoeft te maken van de elektrische laadinfrastructuur”, zei Lex Hoefsloot, CEO en één van de oprichters van Lightyear, tijdens de presentatie van het prototype. 

Lightyear is een bedrijf dat in 2016 is opgericht door alumni van Solar Team Eindhoven, een team dat met behulp van zijn zonneauto in 2013, 2015 en 2017 de Bridgestone World Solar Challenge won. Sindsdien heeft het bedrijf verschillende subsidies ontvangen, prijzen gewonnen en financierders aangetrokken. “Daarmee hebben we een werkend prototype kunnen ontwikkelen van de eerste zonneauto die geschikt is voor lange afstanden, in een relatief kort tijdsbestek van twee jaar. En er zijn al meer dan honderd exemplaren gereserveerd. Lightyear One laat zien dat je met innovatieve technologie een hele duurzame auto kunt ontwikkelen die ook veel comfort biedt.”

Efficiëntie en veiligheid

Bij de ontwikkeling van de Lightyear One lag de focus volledig op efficiëntie en veiligheid, legt Hoefsloot uit. “Ons hele team is gespecialiseerd in het optimaliseren van prestaties van een auto. Dat heeft ervoor gezorgd dat we een sterke focus hadden op het optimaliseren van de efficiëntie en veiligheid. Het ontwerp van Lightyear One begon met een leeg tekenvel. We hebben ons dus niet laten leiden door conventies in auto-ontwerp, maar alleen door de natuurwetten.”

De Lightyear One kan op twee manieren worden opgeladen. Door de accu’s met behulp van de vijf vierkante meter aan zonnepanelen op het dak en motorkap op te laden kunnen gebruikers per jaar tot 20.000 kilometer rijden. Hoe lang een gebruiker in de praktijk op deze wijze kan afleggen is in belangrijke mate afhankelijk van de zonintensiteit en daarmee de locatie op aarde waar het voertuig wordt gebruikt. Zo kan een gebruiker die 20.000 kilometer per jaar rijdt volgens een rekentool op de website van Lightyear in Amsterdam 48 dagen per jaar zonder op te laden rijden. In bijvoorbeeld zonnigere Los Angeles is dit 74 dagen per jaar. 

Tot 570 kilometer bereik laden in één uur

Met behulp van zonnepanelen kan het voertuig met een snelheid van 12 kilometer per uur worden opgeladen. Wie meer wilt rijden dan de zonnepanelen toelaten, kan het voertuig opladen via een regulier stopcontact. Met behulp van een gewone 230V-stekker kan de Lightyear One in een nacht worden opgeladen tot een bereik van 400 kilometer, waarbij een laadsnelheid van 35 kilometer per uur wordt gerealiseerd. Het is ook mogelijk de Lightyear One op te laden met een 60 kilowatt snellader, waarmee in een uur tijd een bereik van maar liefst 570 kilometer kan worden gerealiseerd.

Het maximale bereik van de Lightyear One bedraagt 725 kilometer. Lightyear garandeert een bereik van tenminste 400 kilometer in de wintermaanden bij gebruik op de snelweg met de verwarming aan. In de meeste gevallen komt het bereik volgens Lightyear uit tussen de 500 en 800 kilometer.

Motoren in de wielen

Het voertuig wordt aangedreven met behulp van een viertal onafhankelijk aangestuurde motoren, die in de wielen zijn verwerkt. Dit biedt volgens Lightyear verschillende voordelen, waaronder een lager gewicht en een verbeterde besturing. Daarnaast gaat geen energie verloren bij het overbrengen van het vermogen van de motor naar de wielen. Met behulp van deze motoren kan de Lightyear One in tien seconden een snelheid van 100 kilometer per uur bereiken. 

De Lightyear One kan worden gereserveerd voor een bedrag van 119.000 euro; de eerste 500 exemplaren van de Lightyear One zijn inmiddels gereserveerd. Deze exemplaren worden naar verwachting vanaf 2021 geleverd. In dit jaar verwacht Lightyear de productie van het voertuig te kunnen opvoeren. De Lightyear One is beschikbaar vanaf 149.000 euro inclusief btw. Het is ook mogelijk het voertuig te leasen bij LeasePlan voor 1.879 euro per maand.

Auteur: Wouter Hoeffnagel

Deel dit artikel

Meer nieuws

‘Honda en Nissan overwegen fusie’

‘Honda en Nissan overwegen fusie’

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 24-12-2024
(productnews)
Honda en Nissan overwegen een fusie. De Japanse automerken willen zo beter kunnen concurreren met Chinese fabrikanten van...
Honda en Nissan overwegen een fusie. De Japanse automerken willen zo beter kunnen concurreren met Chinese fabrikanten van elektrische voertuigen (EV’s), maar ook het eveneens Japanse Toyota. Dit meldt althans...
Automotive / 24-12-2024
Lees meer

Team van TU Delft valt in de prijzen tijdens Airbus-BMW Global Quantum Computing Challenge

(productnews)
Het QAIMS-team van de TU Delft wint de Golden Application Prize ‘Pushing the boundaries of quantum tech for...
Het QAIMS-team van de TU Delft wint de Golden Application Prize ‘Pushing the boundaries of quantum tech for mobility’ in de Airbus-BMW Global Quantum Computing Challenge. Het team past quantumtechnologie...
High tech / 24-12-2024
Lees meer

Planning landelijk waterstofnetwerk geactualiseerd

Planning landelijk waterstofnetwerk geactualiseerd

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 23-12-2024
(productnews)
Hynetwork, dochteronderneming van Gasunie, levert de komende jaren het landelijke waterstofnetwerk in Nederland gefaseerd...
Hynetwork, dochteronderneming van Gasunie, levert de komende jaren het landelijke waterstofnetwerk in Nederland gefaseerd op. Het heeft een geactualiseerde netwerkplanning gepubliceerd. Nog tot eind januari kunnen marktpartijen en andere...
Energie / 23-12-2024
Lees meer

Europese steun voor ChipNL Competence Centre voor innovatie in chipsector

(productnews)
De Europese Commissie keurt steun aan een nieuw Nederlandse kenniscentrum voor chips goed. Het gaat om het ChipNL Competence...
De Europese Commissie keurt steun aan een nieuw Nederlandse kenniscentrum voor chips goed. Het gaat om het ChipNL Competence Centre, waarvan afgelopen week de kick-off plaatsvond. Het centrum is gericht...
Algemeen / 23-12-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven