maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 20 augustus 2019

Nieuw aandrijfsysteem zonder tandwielen, kettingen en olie

Drive Technology Holland presenteert een nieuw aandrijfsysteem zonder tandwielen, kettingen en olie. Het aandrijfsysteem kan het rendement en de prestaties van (elektrische) auto’s, voertuigen, schepen, windmolens, fietsen en machines fors verbeteren, stelt het Nederlandse bedrijf.

Het nieuwe aandrijfsysteem bestaat uit verschillende componenten, waarvan het Controlled Rotation System het belangrijkste is. Dit systeem maakt het mogelijk zonder gebruik van tandwielen, kettingen en olie traploos te schakelen. Het systeem wordt aangedreven met behulp van een tandriem. 

Verstelbare conische schijven

Het aandrijfsysteem bevat één as en bestaat uit twee verstelbare conische schijven, die zelf centrerend zijn dankzij het gebruik van schuifelementen. Deze conische schijven worden hydraulisch van elkaar af of juist naar elkaar toegeschoven, waardoor de schuifelementen omhoog of omlaag bewegen. Hierdoor ontstaat een grotere of kleinere omloopcirkel voor de aandrijfriem, wat resultaat in acceleratie of juist vertraging. 

“Een traditioneel aandrijfsysteem bestaat uit twee assen, terwijl CRS 1-assig is. Ook drijft ons systeem geen tandwielen aan, wordt het aangedreven door een tandriem en heeft het geen olie nodig, wat bij traditionele aandrijfsystemen wel het geval is. Eigenlijk hebben wij een compleet nieuw traploos variabel aandrijfsysteem uitgevonden, maar dan in verbeterde vorm, aangedreven door een tandriem”, stelt het bedrijf.

Adaptive Drive Belt

Het systeem kan worden aangedreven met een conventionele aandrijfriem, of met behulp van de door Drive Technology Holland ontwikkelde Adaptive Drive Belt. Deze laatste aandrijfriem is voorzien van schuifelementen die zorgen dat de aandrijfriem optimaal wordt gepositioneerd en geleid, wat voor extra grip zorgt. 

Drive Technology Holland ziet verschillende toepassingen voor het traploze aandrijfsysteem. Zo kan het systeem worden gebruik om traditionele versnellingsbakken in auto’s en boten te vervangen. Zo wijst het bedrijf erop dat in elektrische auto’s ieder individueel wiel kan worden voorzien van een eigen Controlled Rotation System. Indien toegepast op een fiets, kan het trappen hiermee lichter wordengemaakt. “Met dit systeem voelt het op een gewone fiets alsof je op een elektrische fiets rijdt”, stelt het bedrijf.

Het systeem kan echter ook worden ingezet in windmolens, kranen, windturbines en andere mechanische toepassingen. Bij windturbines is bijvoorbeeld geen tandwielkast meer nodig, waardoor de weerstand vermindert en het rendement hoger wordt

Hogere efficiëntie en minder onderdelen

Het aandrijfsysteem biedt volgens het bedrijf verschillende voordelen ten opzichte van een traditionele aandrijving. Zo heeft het systeem geen tandwielen en olie nodig, wat zorgt voor een lagere weerstand, hogere efficiëntie, minder onderdelen en het gebruik van minder grondstoffen. Door de hogere efficiëntie is daarnaast minder vermogen nodig om dezelfde snelheid te realiseren, waardoor het gebruik van fossiele brandstoffen kan worden teruggedrongen om het milieu te ontlasten. Ook het gebruik van minder componenten en grondstoffen zorgt voor een lagere impact op het milieu en lagere kosten. 

Daarnaast wijst Drive Technology Holland erop dat het systeem weinig onderhoud vereist, een lange levensduur heeft en minder geluid produceert dan een traditionele aandrijving.

Prototype

Drive Technology Holland heeft een prototype ontwikkeld van zijn nieuwe aandrijfsysteem. Het gaat om een tafelmodel prototype, waarbij de componenten van het aandrijfsysteem op grotere schaal zijn geproduceerd om de werking van het systeem te kunnen demonstreren. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een conventionele aandrijfriem. 

“Ons systeem heeft uiteindelijk geresulteerd in een traploos variabel versnellingssysteem aangedreven door een tandriem. Technisch leek dat niet mogelijk, maar wij hebben aangetoond dat het wel mogelijk is. Dat maakt het extra bijzonder”, aldus Drive Technology Holland in een persbericht. 

Auteur: Wouter Hoeffnagel

Deel dit artikel

Meer nieuws

‘Honda en Nissan overwegen fusie’

‘Honda en Nissan overwegen fusie’

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 24-12-2024
(productnews)
Honda en Nissan overwegen een fusie. De Japanse automerken willen zo beter kunnen concurreren met Chinese fabrikanten van...
Honda en Nissan overwegen een fusie. De Japanse automerken willen zo beter kunnen concurreren met Chinese fabrikanten van elektrische voertuigen (EV’s), maar ook het eveneens Japanse Toyota. Dit meldt althans...
Automotive / 24-12-2024
Lees meer

Team van TU Delft valt in de prijzen tijdens Airbus-BMW Global Quantum Computing Challenge

(productnews)
Het QAIMS-team van de TU Delft wint de Golden Application Prize ‘Pushing the boundaries of quantum tech for...
Het QAIMS-team van de TU Delft wint de Golden Application Prize ‘Pushing the boundaries of quantum tech for mobility’ in de Airbus-BMW Global Quantum Computing Challenge. Het team past quantumtechnologie...
High tech / 24-12-2024
Lees meer

Planning landelijk waterstofnetwerk geactualiseerd

Planning landelijk waterstofnetwerk geactualiseerd

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 23-12-2024
(productnews)
Hynetwork, dochteronderneming van Gasunie, levert de komende jaren het landelijke waterstofnetwerk in Nederland gefaseerd...
Hynetwork, dochteronderneming van Gasunie, levert de komende jaren het landelijke waterstofnetwerk in Nederland gefaseerd op. Het heeft een geactualiseerde netwerkplanning gepubliceerd. Nog tot eind januari kunnen marktpartijen en andere...
Energie / 23-12-2024
Lees meer

Europese steun voor ChipNL Competence Centre voor innovatie in chipsector

(productnews)
De Europese Commissie keurt steun aan een nieuw Nederlandse kenniscentrum voor chips goed. Het gaat om het ChipNL Competence...
De Europese Commissie keurt steun aan een nieuw Nederlandse kenniscentrum voor chips goed. Het gaat om het ChipNL Competence Centre, waarvan afgelopen week de kick-off plaatsvond. Het centrum is gericht...
Algemeen / 23-12-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven