maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 24 april 2019

Nieuw systeem maakt op afstand aansturen van autonome voertuigen mogelijk

Een nieuw systeem ontwikkeld door een Amerikaanse startup geeft menselijke bestuurders de mogelijkheid op afstand de controle over een zelfrijdend voertuig over te nemen. Dit maakt het mogelijk in te grijpen indien de werking van de voertuigen wordt verstoord of autonome voertuigen in zeer lastige situaties terecht komen. Het systeem kan hiermee de ontwikkeling en ingebruikname van autonome voertuigen versnellen.

Autonome voertuigen zijn steeds beter in staat veilig over de weg te navigeren. Net als mensen kunnen zij echter met onverwachte, onoverzichtelijke en/of afwijkende situaties te maken krijgen. Denk hierbij aan wegwerkzaamheden waarbij de reguliere wegmarkeringen ontbreken en rijbanen smaller dan gebruikelijk zijn, maar ook aan verkeersregelaars die met handgebaren instructies geven. Ook sommige weersomstandigheden kunnen autonome navigatie bemoeilijken.

Besturing overnemen

Een systeem ontwikkeld door Designated Driver, een startup uit de Amerikaanse staat Oregon, kan uitkomst bieden. Het gaat om een ’teleoperations systeem’: een systeem waarmee een menselijke bestuurder de besturing over een autonoom voertuig handmatig kan overnemen. Dit maakt het onder meer mogelijk in te grijpen in onduidelijke situaties waarin een autonoom voertuig zelf de weg niet kan vinden, maar ook om de besturing over te nemen indien de werking van het voertuig wordt verstoord door bijvoorbeeld een technische storing.

Het systeem kan worden geïntegreerd in nieuwe én bestaande autonome voertuigen. De oplossing bestaat uit drie componenten: 

  • De Driver Station hardware and software kit: deze kit bevat alle componenten die bestuurders nodig hebben om een autonoom voertuig op afstand aan te sturen. Denk hierbij aan een zestal beeldschermen, een stuur, gas- en rempedaal, en de bijbehorende software. 
  • De in-vehicle hardware and software kit: deze kit wordt in het autonome voertuig ingebouwd en bevat alle componenten die nodig zijn om dit voertuig aan te sturen. Deze kit kan worden geïntegreerd in verschillende soorten voertuigen en is dus niet gekoppeld aan bijvoorbeeld een specifiek merk.
  • Menselijke bestuurders: de voertuigen worden bestuurd door menselijke bestuurders, die met behulp van de Driver Station hardware and software kit de voertuigen aansturen. Deze bestuurders kunnen optioneel door Designated Driver als dienst worden geleverd. 

 Designated Driver)

Vergelijkbare systemen

Belangrijk om op te merken is dat Designated Driver niet de enige partij is die werkt aan systemen waarmee autonome voertuigen op afstand kunnen worden bestuurd. Zo maakte het Researchlab Automated Driving Delft (RADD), gevestigd op de campus van de TU Delft, vorig jaar bekend dat zij hun autonome Renault Twizy op afstand kunnen besturen. 

Ook het Amerikaanse Phantom Auto werkt aan een dergelijk systeem. Deze oplossing bestaat – net als de oplossing van Designated Driver – uit drie componenten: 

  • software die het mogelijk maakt met voertuigen te communiceren 
  • een API die wordt ingezet voor real-time ondersteuning en besturing
  • menselijke bestuurders die als onderdeel van een dienst kunnen worden geleverd door Phantom Auto

Wettelijk verplicht

De mogelijkheid de besturing over autonome voertuigen op afstand over te nemen kan niet alleen helpen de ontwikkeling en inzet van dergelijke auto’s te versnellen, maar is in sommige gevallen ook verplicht. Zo werd in Nederland in 2018 in Nederland de Experimenteerwet zelfrijdende auto’s aangenomen door de Tweede Kamer. Deze wet maakt het mogelijk autonome voertuigen op de Nederlandse openbare weg te testen, zonder dat een een menselijke bestuurder in het voertuig aanwezig is. Een voorwaarde hiervoor is wel dat het voertuig wordt gemonitord door een mens, die te allen tijde op afstand moet kunnen ingrijpen. 

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: Designated Driver (foto’s)
Bron: Phantom Auto
Bron: RADD

Deel dit artikel

Meer nieuws

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

Flexibele backstop kan helpen bij aanpak netcongestie

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 19-11-2024
(productnews)
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat....
Een flexibele ‘backstop’ kan helpen met het oplossen van de netcongestie die in Nederland steeds vaker ontstaat. Het gaat om een klein apparaatje dat de hoeveelheid elektriciteit die bijvoorbeeld een...
Energie / 19-11-2024
Lees meer

Nieuwe techniek maakt 3D-printen (LPBF) flexibeler en efficiënter

(productnews)
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer...
Een nieuwe benadering van bundelvorming zal additieve manufacturing binnenkort flexibeler en efficiënter maken. Fraunhofer ILT heeft een nieuw platform ontwikkeld. Hiermee is het mogelijk om laser powder bed fusion (LPBF)...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Invest-NL: ‘Nederland kan wereldleider worden in Lab-on-Chip technologie’

(productnews)
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van...
Nederland kan wereldleider worden in de ontwikkeling van Lab-on-Chip (LoC) technologie, concludeert Invest-NL op basis van onderzoek. Wel bestaat een kritieke financieringskloof en vormt regelgeving een obstakel voor opschaling. Invest-NL...
Algemeen / 18-11-2024
Lees meer

Groen netwerken

Groen netwerken

(PARTNER NIEUWS)
Blog / 15-11-2024
(productnews)
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener....
Nederland heeft internationaal een naam op te houden in de maakchemie. Maar om toonaangevend te blijven, moet het groener. Juist nu de focus moet liggen op duurzame productie, kampen bedrijven...
Blog / 15-11-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven