maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 24 december 2019

Nieuw systeem verhelpt softwarefouten in auto’s automatisch

Moderne auto’s vertrouwen in belangrijke mate op software en worden dan ook wel omschreven als computers op wielen. Deze ontwikkeling brengt uitdagingen met zich mee. Zo kunnen softwareproblemen de werking van moderne auto’s ernstig verstoren. Het Israëlische bedrijf Aurora Software werkt aan een systeem dat softwarefouten helpt op te sporen en verhelpen.

Software bestaat uit een groot aantal regels code, die door ontwikkelaars worden geschreven om de applicatie naar behoren te laten functioneren. Door de hoeveelheid code bestaat de kans dat hierin fouten worden gemaakt. Deze fouten kunnen tot allerlei problemen leiden en de werking van software verstoren.

Op afstand opsporen en verhelpen

Aurora Software werkt aan een systeem dat helpt deze fouten in softwarecode proactief op afstand op te sporen en te verhelpen. Ook maakt het systeem het mogelijk software in auto’s op afstand te updaten en valideren, zonder dat de werking van het voertuig hiervoor hoeft worden onderbroken. Het systeem wordt door Aurora Software tegenover de Jerusalem Post omschreven als een ‘zelfhelende auto’.

“De automotive industrie staat voor de grootste revolutie tot nu toe”, zegt Ori Lederman, medeoprichter en Chief Operating Officer van het bedrijf, tegen de Jerusalem Post. “Het meest kritieke aspect van al deze geavanceerdheid en software die in auto’s wordt verwerkt is dat je hierop kunt vertrouwen, voordat we de volledige autonomie overdragen aan het voertuig. Dit levert uitdagingen op voor autofabrikanten.”

Terugroepacties voorkomen

Eén van deze uitdagingen is volgens Lederman het detecteren en verhelpen van softwareproblemen nadat voertuigen zijn verkocht aan klanten. Indien een dergelijk probleem niet op afstand kan worden verholpen kan een terugroepactie nodig zijn, wat hoge kosten met zich meebrengt. Aurora Labs wijst erop dat 30% van de voertuigen die worden teruggeroepen in de praktijk nooit wordt hersteld. Het systeem van Aurora Labs helpt terugroepacties door softwareproblemen te voorkomen.

Modules

Dit doet het systeem met behulp van een aantal modules. Zo draait op de achtergrond de module Auto Detect, die helpt softwareproblemen te detecteren door het gedrag van code te analyseren. Indien problemen worden gedetecteerd die de werking van het voertuig kunnen verstoren, herstelt de module Auto Fix automatisch de laatste stabiele versie van de software die geen problemen gaf. Dit zorgt ervoor dat gebruikers zonder problemen gebruik kunnen blijven maken van het voertuig, terwijl de fabrikant zoekt naar een oplossing voor het probleem.

Een derde module heet Auto Update en maakt het mogelijk ECU’s op afstand te updaten, zonder dat hierbij downtime ontstaat. De module Auto Validate zorgt voor de validatie van code en houdt exact bij welke code is gewijzigd. Auto Validate bewijst onder meer dat door wijzigingen aan code geen nieuwe functionaliteiten zijn toegevoegd aan het voertuig en een nieuwe typegoedkeuring niet nodig is.

Vergelijkbaar met het auto-immuunsysteem

Roger Ordman, executive vice president of marketing bij Aurora Labs, vergelijkt het systeem met het auto-immuunsysteem van de mens. “Onze technologie hanteert een vergelijkbare aanpak – het detecteert dat iets fout gaat voordat dit tot catastrofale problemen leidt, geeft aan waar het probleem zich precies bevindt, hoe dit kan worden verholpen en hoe een soepele werking kan worden gewaarborgd”, legt Ordman uit aan de Jerusalem Post.

“Wij zijn van mening dat auto’s net als het menselijk lichaam moeten kunnen aanvoelen indien iets niet goed werkt en zichzelf moeten kunnen herstellen. Self-Healing Software van Aurora Labs maakt een continue, betrouwbare en kosteneffectieve uitrol van automotive functionaliteiten mogelijk”, schrijft het bedrijf op zijn website.

Oneindige hoeveelheid softwarevariaties en -configuraties

“Bestaande productiefaciliteiten staan voor uitdagingen om zich aan te passen aan de toenemende hoeveelheid software in auto’s. Software-gebaseerde functionaliteiten, mobiliteitsdiensten en een veranderend eigendomslandschap creëren een oneindige hoeveelheid softwarevariaties en -configuraties die geprogrammeerd moeten worden op de ECU’s van voertuigen binnen de beperkte tijd die op de productielijn beschikbaar is”, legt Aurora Labs uit.

“De toename in software vraagt ook het uiterste van testen en levert uitdagingen op om problemen die op de productielijn worden aangetroffen te verhelpen. Het vermogen van Aurora Labs’s In-Vehicle Software Management oplossing om code en configuraties te updaten in slechts een fractie van de tijd die reguliere flashing methodes (red: waarmee software op de ECU wordt geplaatst) in beslag nemen garandeert dat software binnen de beschikbare tijd wordt geüpdatet met een minimale belasting voor de accu van het voertuig. De mogelijkheid om de locatie van de softwarefout in kaart te brengen tot een enkel regel code stelt de productiemanager in staat de oorzaak van de fout te achterhalen en de oplossing te versnellen.”

Aurora Labs is in 2016 opgericht en heeft sindsdien 11,5 miljoen dollar aan investeringen opgehaald bij investeerders. Het bedrijf werkt samen met verschillende autofabrikanten, waaronder Duitse, Koreaanse, Japanse en Amerikaanse bedrijven.

Auteur: Wouter Hoeffnagel

Deel dit artikel

Meer nieuws

‘Honda en Nissan overwegen fusie’

‘Honda en Nissan overwegen fusie’

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 24-12-2024
(productnews)
Honda en Nissan overwegen een fusie. De Japanse automerken willen zo beter kunnen concurreren met Chinese fabrikanten van...
Honda en Nissan overwegen een fusie. De Japanse automerken willen zo beter kunnen concurreren met Chinese fabrikanten van elektrische voertuigen (EV’s), maar ook het eveneens Japanse Toyota. Dit meldt althans...
Automotive / 24-12-2024
Lees meer

Team van TU Delft valt in de prijzen tijdens Airbus-BMW Global Quantum Computing Challenge

(productnews)
Het QAIMS-team van de TU Delft wint de Golden Application Prize ‘Pushing the boundaries of quantum tech for...
Het QAIMS-team van de TU Delft wint de Golden Application Prize ‘Pushing the boundaries of quantum tech for mobility’ in de Airbus-BMW Global Quantum Computing Challenge. Het team past quantumtechnologie...
High tech / 24-12-2024
Lees meer

Planning landelijk waterstofnetwerk geactualiseerd

Planning landelijk waterstofnetwerk geactualiseerd

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 23-12-2024
(productnews)
Hynetwork, dochteronderneming van Gasunie, levert de komende jaren het landelijke waterstofnetwerk in Nederland gefaseerd...
Hynetwork, dochteronderneming van Gasunie, levert de komende jaren het landelijke waterstofnetwerk in Nederland gefaseerd op. Het heeft een geactualiseerde netwerkplanning gepubliceerd. Nog tot eind januari kunnen marktpartijen en andere...
Energie / 23-12-2024
Lees meer

Europese steun voor ChipNL Competence Centre voor innovatie in chipsector

(productnews)
De Europese Commissie keurt steun aan een nieuw Nederlandse kenniscentrum voor chips goed. Het gaat om het ChipNL Competence...
De Europese Commissie keurt steun aan een nieuw Nederlandse kenniscentrum voor chips goed. Het gaat om het ChipNL Competence Centre, waarvan afgelopen week de kick-off plaatsvond. Het centrum is gericht...
Algemeen / 23-12-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven