maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 22 september 2020

Nieuwe elektrische motorfiets van Voxen Motors moet snelheidsrecord verbreken

Voxan Motors, onderdeel van de Venturi Group, presenteert de Wattman. Deze elektrische motorfiets is ontworpen om de snelste motorfiets ter wereld te worden. Het voertuig moet een topsnelheid van 330km/u gaan doorbreken.

De Wattman is gebaseerd op een elektrische motorfiets van Voxan Motors voor de openbare weg die in 2013 is gepubliceerd. Met behulp van de Wattman wil de fabrikant van elektrische motorfietsen uit Monaco in juli 2021 een recordpoging houden. Deze vindt plaats op de Salar de Uyuni zoutvlakte in Bolivia. Het voertuig wordt die dag bereden door Max Biaggi, tweevoudig winnaar van het wereldkampioenschap superbike en viervoudig winnaar van de 250cc-klasse.

367pk

De elektrische motorfiets levert een vermogen van in totaal 367pk, wat voldoende moet zijn om een topsnelheid van meer dan 329 km/u te bereiken. De elektromotor wordt van stroom voorzien vanuit een lithium-ion accu. Het voertuig weegt 300kg, waarvan 140kg voor rekening komt van de batterij.

De fabrikant wil het snelheidsrecord verbreken in de categorie elektrische motorfietsen die in contact staan met de weg, door één wiel worden aangedreven, deels gestroomlijnd zijn en minder dan 300kg wegen. Het huidige record in deze categorie staat op naam van Ryuji Tsuruta, die met behulp van een Mobitec EV-02A in 2019 een snelheidsrecord van 329,085 km/u vestigde.

Venture Group

Voxan Motors is onderdeel van Venturi Group, waar ook de fabrikant van elektrische’s auto’s Venturi onderdeel van is. Dit bedrijf ontwikkelde eerder de VVB-3, een elektrisch voertuig waarmee op 19 september 2016 een wereldrecord is gevestigd op de zoutvlakte van het Amerikaanse Bonneville. Dit voertuig draagt de bijnaam Bucketeye Bullet 3. De VVB-3 behaalde hier een topsnelheid van 549 km/u. Het voertuig werd bestuurd door Roger Schroer, testrijder bij het Amerikaanse Transportation Research Center Inc.

Het bedrijf verbrak met de Bucketeye Bullet 3 het eerder snelheidsrecord van 495 km/u, dat eveneens met een Venturi werd gevestigd. Het ging toen om de VVB-2.5, de voorloper van de VVB-3 die de bijnaam Bucketeye Bullet heeft.

Meer informatie over de Wattman en de recordpoging met deze elektrische motorfiets is hier te vinden.

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Foto: © VOXAN / JF Romero

Deel dit artikel

Meer nieuws

Ruim 5,2 miljoen euro financiering vanuit SolarNL voor circulaire zonnepanelen

(productnews)
Solarge ontvangt ruim 5,2 miljoen euro vanuit het Groeifonds SolarNL. Het bedrijf wil hiermee de ontwikkeling van zijn...
Solarge ontvangt ruim 5,2 miljoen euro vanuit het Groeifonds SolarNL. Het bedrijf wil hiermee de ontwikkeling van zijn circulaire zonnepanelen versnellen. Het Weertse Solarge richt zich op de productie van...
Energie / 07-01-2025
Lees meer

New Glenn-raket van Blue Origin met herbruikbare eerste trap deze week gelanceerd

(productnews)
Blue Origin, het ruimtevaartbedrijf van Jeff Bezos, lanceert deze week zijn nieuwe raket New Glenn. De raket is jarenlang in...
Blue Origin, het ruimtevaartbedrijf van Jeff Bezos, lanceert deze week zijn nieuwe raket New Glenn. De raket is jarenlang in ontwikkeling geweest en moet de concurrentie aangaan met Starship van...
Lucht & Ruimtevaart / 06-01-2025
Lees meer

Duurzame verpakking van moerasplanten

Duurzame verpakking van moerasplanten

(PARTNER NIEUWS)
Algemeen / 06-01-2025
(productnews)
Veenmos, riet en andere moerasplanten worden al gebruikt als bouwmateriaal, diervoeder en voedsel. Door hun lagere...
Veenmos, riet en andere moerasplanten worden al gebruikt als bouwmateriaal, diervoeder en voedsel. Door hun lagere ligninegehalte zouden veenplanten echter ook een aantrekkelijk alternatief kunnen zijn voor hout als grondstof...
Algemeen / 06-01-2025
Lees meer

NLR werkt samen met zepp.solutions aan brandstofcel voor waterstofvliegtuig

NLR werkt samen met zepp.solutions aan brandstofcel voor waterstofvliegtuig

(PARTNER NIEUWS)
Lucht & Ruimtevaart / 31-12-2024
(productnews)
Het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) gaat een samenwerking aan met zepp.solutions voor de ontwikkeling van een...
Het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) gaat een samenwerking aan met zepp.solutions voor de ontwikkeling van een brandstofcelsysteem. De samenwerking is onderdeel van een breder project, met als doel in...
Lucht & Ruimtevaart / 31-12-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven