Piëch Automotive lanceert de elektrische auto Mark Zero. Opvallend aan het voertuig is onder meer de accu. De Zwitserse fabrikant claimt dat deze in slechts 4:40 minuten tot 80% capaciteit kan worden opgeladen.
De Mark Zero wordt omschreven als een elektrische ‘Grand Tourer’ (GT). Het voertuig heeft een bereik van 500 kilometer en maakt gebruik van een speciaal soort accu dat tijdens het laden en ontladen nauwelijks warmte genereert. Dit biedt belangrijke voordelen. Zo maakt deze lagere warmteproductie het mogelijk hogere stromen door de accucellen te laten stromen, wat een kortere laadtijd mogelijk maakt. Volgens Piëch Automotive kan de accu met behulp van een snellader in 4:40 minuten worden opgeladen tot 80% capaciteit.
Doordat de accu’s aanzienlijk minder opwarmen dan reguliere accu’s, kunnen de accu van de Mark Zero worden gekoeld met uitsluitend lucht. Dit maakt het volgens de fabrikant mogelijk een gewichtsreductie van 200 kilogram te realiseren, waardoor het totaalgewicht van de Mark Zero op minder dan 1.800 kg uitkomt.
De accu’s zijn ontwikkeld door DESTEN Group, een Chinese partner van Piëch Automotive. De laadinfrastructuur voor deze accu’s is ontwikkeld door Qindao TGOOD Electric, een consortium van Chinese en Duitse technici dat in 2004 is opgericht. TGOOD beschikt over ruim 210.000 laadstations in meer dan 300 steden wereldwijd.
Het voertuig wordt aangedreven met behulp van asynchrone motoren op de assen. Op de vooras is één asynchrone motor met een vermogen van 150 kW geplaatst, terwijl op de achteras twee van deze motoren te vinden zijn. Deze configuratie zorgt volgens Piëch Automotive voor het typische sportautogevoel. De Mark Zero kan met deze motoren in 3,2 seconden accelereren naar 100 kilometer per uur, terwijl topsnelheid 250 kilometer per uur bedraagt.
De Mark Zero van Piëch Automotive
Opvallend aan de Mark One is ook het modulair platform waarop het voertuig is gebaseerd. Het platform kan van verschillende soorten aandrijflijnen worden voorzien. Denk hierbij aan elektrische motoren, maar ook aan hybride aandrijfsystemen en conventionele interne verbrandingsmotoren. Op termijn wil Piëch Automotive meer automodellen bouwen op basis van het voertuigplatform. Zo heeft het bedrijf plannen voor een tweepersoonsauto, een vierpersoonsmodel en een sportieve SUV.
Ook wijst Piëch Automotive erop dat het modulaire voertuigplatform het eenvoudiger maakt het voertuig op de lange termijn up-to-date te houden. Zo kunnen software hardware- als softwarecomponenten van het voertuig volgens de fabrikant eenvoudig worden vernieuwd of vervangen. Het Zwitserse bedrijf wil het modulaire platform ook aan andere fabrikanten in de B2B-markt gaan leveren.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: Piëch Automotive